Syndicus/VME verplicht aluminium ramen ipv pvc

inezvl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Syndicus/VME verplicht aluminium ramen ipv pvc

#1 , 28 okt 2022 10:31

Goedendag,

We zijn een appartement aan het renoveren en gaan de ramen vervangen.
We wilden graag voor pvc ramen gaan in aluminium kleur. Als je de voorgevel bekijkt van het gebouw gaat dit het zicht niet aantasten aangezien het uitzicht hetzelfde is als aluminium ramen.

Kan de VME verplichten om een bepaalde materiaal keuze te doen van ramen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2022 11:08

In de eerste plaats als de basisakte geen verplicht materiaal oplegt maar enkel het esthetisch uitzicht en de eenheid van de voorgevel behoudt; zie ik niet in dat men u kan een bepaald materiaal kan verplichten. Wel geen houten ramen als de bestaande aluminium zijn.
Wel rekening gehouden met het feit dat de afmetingen en uitzicht van de ramen identiek blijven. bv. breedte ramen, deuren, ruiten, plaatsing raamkaders ... En ook nakijken of rolluiken toegelaten zijn. PVC is zeer esthetisch, isolatiewaarde zeer goed, geluidswerend, en warmtebesparend.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 okt 2022 17:05

Basis akte nalezen, en kijken wat wel en niet kan

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 okt 2022 18:29

Aluminiumramen hebben over het algemeen dunnere profielen dan PVC ramen. Verschil is zichtbaar. In een appartement dat ik vroeger had stonden beide types in dezelfde gevel (ander app)
en het was goed zichtbaar van op de straat. Was wel einde jaren 90 begin 2000.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2022 18:39

Aluminiumramen hebben over het algemeen dunnere profielen dan PVC ramen. Verschil is zichtbaar. In een appartement dat ik vroeger had stonden beide types in dezelfde gevel (ander app)
en het was goed zichtbaar van op de straat. Was wel einde jaren 90 begin 2000.
Inderdaad Mava,
daarom dat ik ook TS er op merkzaam maakte op de details van de volledige ramen.
Maar ja ramen vervangen identiek aan die van 20 - 30 jaar geleden is niet meer vergelijkbaar, ook moet men de wettelijke normer naleven als men vandaag renovaties doet. Dat is iets dat de AV en de syndicus ook moeten begrijpen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”