scheren klimop

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

scheren klimop

#1 , 04 mei 2009 16:09

Ik heb ongeveer 40 cm van de scheiding een draad van 1,80m staan met daartegen klimop.
Aan onze kant ziet de klimop er echt mooi uit, maar aan de kant van de buren hangen er lange slierten die ik zou willen bijscheren, dit zowel voor het uitzicht bij de buren als voor het gewicht van de klimop op de draad.
Maar onze relatie met de buren is echt verzuurd, en wij praten spijtig genoeg niet meer met elkaar (wel geprobeerd, maar geen antwoord gekregen).
Wettelijk gezien moet ik trouwens ook die klimop verzorgen, maar om dat te kunnen moet ik mij begeven op het terrein van mijn buren.
Zij hebben een betonnen muur geplaatst van ongeveer 1m hoogte op de scheidingslijn om een niveauverschil weg te werken.
Wat moet ik nu doen? Moet ik een aangetekende brief schrijven en daarin vermelden dat ik bv op een bepaalde datum de klimop kom verzorgen?
Is hij dan verplicht om mij daarvoor toeganq te verschaffen.
Bij onze andere buren hebben wij hetzelfde probleem, maar als die vraagt
om zijn coniferen te komen verzorgen dan hebben wij daar geen enkel probleem mee en verschaffen hem dan ook de toegang. Maar ja, niet iedereen is even behulpzaam!
Zijn er misschien nog andere mogelijkheden? Praten helpt echt niet.

vrag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 04 mei 2009 16:39

Hoe een afsluiting aanbrengen in principe een levende hagen en begroeide draadafsluitingen op een halve meter van de perceelgrens.

voor definitie van hoogstammigen en laagstammigen/struiken raadpleegt u best de plaatselijke gebruiken via het plaatselijke vredegerecht.

Indien op de perceelscheiding best mits schriftelijk akkoord (bewijslast).
Het betreden van de naburige eigendom is toegelaten voor herstel gemene muur mits toestemming indien de naburige eigendom is afgesloten.
Bij gebreke aan toestemming heeft men het recht te betreden op de minst beschadigende wijze en mits vergoeding van de hierdoor veroorzaakte schade.

Bij geen akkoord de buur in verzoening oproepen voor de vrederechter

hierbij link http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Voor concrete inlichtingen wip eens binnen op de griffie van uw vredegerecht.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 07 mei 2009 13:17

Wij hebben in het begin van dit jaar reeds contact opgenomen met de vrederechter.
Mijn buur heeft de betonnen muur doorgetrokken tot op ongeveer 2,5m van de straatrand, met als gevolg dat wij dus aan de voorzijde opkijken tegen deze betonnen muur. De hoogte van die muur loopt aan de straatrand op tot 1,35m. Dus heeft hij aan de onderzijde van de muur, ongeveer 45cm, maar opgevuld met stabilisé en daar wat beton tegen op gesmeten. Op die betonnen muur wil hij ook nog een afsluiting plaatsen van 2m, zodat zijn omheining tot aan ons bovenverdieping rijkt en wij niet meer kunnen genieten van het zonlicht. Daarvoor zijn wij in eerste instantie naar de vrederechter gestapt.
Blijkt dat die muur op de perceelgrens achter op de scheiding werd geplaatst, maar nagelang hij meer naar voor toe kwam is hij over de scheiding gegaan en staat die muur vooraan dus eigenlijk op ons stuk. Wij hadden daar geen enkel probleem mee, maar verwachten dan als tegenprestatie wel dat hij de voorkant wel fatsoenlijk zou afwerken.
Wat tot op heden nog altijd niet gebeurt is.
Indien dit niet gebeurt, moet ik volgens de vrederechter ons perceel opnieuw laten uitpalen. Indien dan blijkt dat die muur op ons perceel staat moet hij die afbreken.
Over de omheining was de vrederechter ook duidelijk. Hij mag op de perceelgrens, dus ongeveer op de betonnen muur, niet hoger gaan dan 2m van ons perceelnivau. Zoals hij dat wil is dat ongeveer drie meter hoger, en dan moet hij dus ongeveer 1m van de perceelgrens blijven.
Twee jaar geleden zei hij nog tegen ons dat hij de klimop aan zijn kant wel zou onderhouden. Wat hij ook altijd gedaan heeft! Maar op het vredegerecht verweet hij ons dat wij nooit naar de klimop omkeken???
Dus vanaf nu willen wij dat ook liever zelf doen. Wij hebben hem dit willen zeggen, maar hij reageert niet meer op ons.
En wij kunnen dit allemaal wel begrijpen, dat mensen gefrusteerd geraken als hun plannen in het water vallen. Maar hij snapt blijkbaar niet dat hij de zaken alleen maar erger maakt.
Dus om terug te komen op ons probleem: Hoe kunnen wij nu die klimop fatsoenlijk geschoren krijgen?
Wat kunnen wij doen?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 07 mei 2009 13:46

Hou het vriendelijk. Aangezien de buur niet wenst te reageren stuurt u hem een vriendelijk aangetekend waarin u hem mededeeld dat gezien de problemen die er momenteel zijn u:

- hem dit schrijven aangetekend stuurt

- besloten hebt de beide zijden van de klimop terug zelf te onderhouden om verdere twisten te vermijden. Dat U het onderhoud aan zijn zijde graag in het weekend van XXXXX. (minimum 3-4 weken na verzenden van schrijven)

Dat bij niet betwisten van deze datum binnen de 10 dagen na ontvangst (wat U kan nakijken op de site van de post) hem effectief op de afgesproken verzeoekt u toegang te verschaffen zodat u deze werken zo efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Dat indien de datum die u hebt voorgsteld niet past u hem verzoekt een ander weekend te noemen niet later dan dertig dagen na de voorgestelde datum. Dat U bij niet antwoord ervan uitgaat dat de voorgestelde datum is aanvaard en u er van uitgaat dat er zich op die dag geen problemen zullen voordoen.

mvg etc etc.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 08 mei 2009 14:14

Bedankt voor de info.
Ik heb vanaf een aangetekende brief verstuurd met de vriendelijke vraag om de klimop aan zijn zijde te onderhouden!
ik heb al de info die u mij gaf ivm de periode van onderhoud, de eventuele uitstel van 30 dagen, en de weigering van mijn buurman er in verwerkt.
Hopelijk kan ik nu mijn klimop verzorgen, zodat er over dat probleem al geen discussie meer is.

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

#6 , 15 jun 2009 10:48

Hoi,

Ik heb de klimop zonder problemen kunnen scheren.
Op de vooropgestelde datum heb ik al mijn materiaal bovengehaald.
Ik heb vriendelijk aan mijn buurman gevraagd om een ijzeren hek te verplaatsen en hij heeft dat, zonder woorden, ook gedaan.
Dus, ik heb mijn plicht momenteel gedaan, en daar kan hij dan ook niet meer op vitten.
Hopelijk komt hij dan ook zijn plichten na!!!

Alvast bedankt voor de info

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”