Bizar appartementsprobleem

Akasha
Topic Starter
Berichten: 1

Bizar appartementsprobleem

#1 , 04 mei 2009 15:41

Beste,

Ik zit met een vreemd probleem, tenminste ik ga er van uit dat de situatie niet alledaags is.
Vorig jaar kocht ik een appartement in een blokje van drie appartementen. Het blokje ziet er uit als een L-vorm waarbij de onderste buurman (BM1) het volledige liggende beentje van de L heeft. Het staand streepje is dan verdeeld in twee appartementen (BM2 en ikzelf). BM1 heeft dus ongeveer 50% van de totale bewoonbare oppervlakte, BM2 en ikzelf elk een kwart.
De gas en watermeters staan in een hokje dat enkel toegankelijk is via de garagepoort van BM1. De electriciteitsmeters staan dan weer in de gang van BM2 en mezelf. BM1 heeft een aparte ingang.
Er is een akte, echter zonder bouwplannen en (belangrijker) geen reglement. Er worden geen AV's belegd, noch is er een syndicus, noch gemeenschappelijke kosten (ik vraag me trouwens af wie het ganglicht betaalt, maar soit).. onder het mom van 'dat regelen we zelf wel'.

U hoor mij al komen. Nu lekt het dak, en helaas zit ik helemaal vanboven in de L. Enig lapwerk heeft niet geholpen, dus er komt nu een volledig nieuwe laag over het platte dak. Het stuk waar enkel BM1 onder zit is nog volledig intact, dus daar gaan we geen zotte kosten doen.
In de (erg vage) akte staat dat BM2 en ikzelf elk voor 260/1000 ste van de ondeelbare gedeelten opdraaien. BM1 staat in voor de rest.
De gang staat beschreven als 50/50 voor BM2 en mezelf. Van de garage van BM1 kan ik aannemen dat dat tot zijn privatieve gedeelten behoort.

Na een vriendelijk schrijven van mezelf om dit uit te leggen (en dus dat BM1 ongeveer 1/2de zal moeten betalen), blijkt dat BM1 hier niet mee akkoord gaat en van mening is dat kosten voor het stukje dak waar we alledrie onder zitten gewoon door 3 gedeeld moeten worden en dat het stuk waar hij onder zit jammer genoeg enkel voor hem alleen ten laste is. (en dat we vooral niet moesten vergeten dat de gas- en watermeters in zijn garage stonden en dat hij daar ook geen huur of iets dergelijks voor vroeg).
Dat klinkt inderdaad heel logisch, en op zich ga ik daar natuurlijk mee akkoord.. echter op voorwaarde dat BM2 en ikzelf niet moeten meebetalen aan eventuele latere kosten (en het is een oud gebouw, dus die kosten komen er wel degelijk) voor het stuk dak waar enkel BM1 onder zit.
Met die regeling gaat iedereen akkoord, hoewel dit op termijn voor BM1 de slechts denkbare oplossing is, volgens mij.

Volgens de notaris is het echter kosten-baten gewijs niet aangewezen om de basisakte (op die manier) te laten wijzigen.

Volgende vragen komen in mij op :
- Welke rechten hebben BM2 en ikzelf op die nutsvoorzieningen? Kan ons de toegang ontzegd worden (ik stel me dan een gaslek/gesprongen waterleiding voor waarbij de hoofdkraan niet meer kan dichtgedraaid worden)?
- Kan BM1 terugkomen op zijn (hopelijk schriftelijk vastgelegde) belofte om zijn stuk dak niet aan ons door te rekenen in geval van kosten? Ik kan me ook voorstellen dat, als volgende maand zijn dak instort en hij voor 8000€ kosten heeft, hij snel met de akte zal komen zwaaien om onze bijdrages te innen.
- Vervallen onderlinge afspraken bij verkoop van een appartement?

Ik wil absoluut vermijden dat de hele burenrelatie enorm verstoord wordt, zeker omdat BM1 mijn water- en gastoevoer bwvs gegijzeld heeft :)


Enige goeie tips zijn absoluut (dringend) welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 04 mei 2009 16:48

In principe MOETEN de nuts voorzieningen ten allen tijde bereikbaar zijn voor de huurder. Wat gaat u doen als er idd een lek of iets anders is.
De bouwheer had dat moeten voorzien - wat staat er in uw akte?
in elk geval kan BM1 de normale toegang niet weigeren.
Vraag maar eens na op de griffie van uw vredegerecht.

Wat de ganlichten betreft - sluit al uw zekeringen af en zie of het licht nog brand - sluit dan uw hoofdzekering af en kijk weer.

Bij ons bleek heel de garageblok en de garages van de eigenaar allemaal op onze meter te staan. Was nergens te zien - pas bij afbraak van de oude installatie bleek dat zo in de jaren 60 te zijn aangelegd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 07 mei 2009 12:25

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten. Voornoemde beginselen en bepalingen zijn niet van toepassing indien de aard van de goederen zulks niet rechtvaardigt en alle medeëigenaars instemmen met die afwijking. Ieder gebouw of groep van gebouwen waarop die beginselen van toepassing zijn, moet worden beheerst door een basisakte en een reglement van medeëigendom. Bij ontstentenis van of tegenstrijdigheid tussen titels, worden de gedeelten van gebouwen of gronden die tot het gebruik van alle medeëigenaars of van enkelen onder hen bestemd zijn, geacht gemeenschappelijk te zijn.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.577-8...§ 7. Bij verhindering of in gebreke blijven van de syndicus kan de rechter, voor de duur die hij bepaalt, op verzoek van iedere medeëigenaar een voorlopig syndicus aanwijzen...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”