plaatsing van airco door "syndicus"

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

plaatsing van airco door "syndicus"

#1 , 23 apr 2009 10:08

Bij deze enkel vragen:

Ik zit met mijn zaak op het gelijkvloers van een gebouw samen met een bankkantoor. De directeur van dit bankkantoor heeft zichzelf aangesteld als syndicus.

Nu heeft deze enkele jaren geleden een airco geplaatst, deze installatie gaat door de gemene delen (ik weet niet of hij hiervoor de toestemming had van de algemene vergadering).

Nu zou ik zelf ook een airco willen maar nu zegt "de syndicus" dat ik toestemming nodig heb van de algemene vergadering.

Nu is de vraag of ik mijn airco zomaar kan plaatsen aangezien hij dat reeds gedaan heeft zonder uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering? (het gaat hier om een precedent dus waarom zou ik het niet kunnen doen).

Bijkomend probleem is dat ik de twee ondergrondse garages onder mijn zaak heb laten ombouwen zodat mijn zaak twee verdiepingen heeft. Wij zijn hiervoor naar de gemeente geweest voor de regularisatie.

Nu wil de gemeente dat we het volledige gebouw regulariseren (omdat er blijkbaar nog andere aanpassingen gebeurd zijn aan het gelijkvloers).
We zeggen dit aan de bankdirecteur maar deze wil niet delen in de kosten.

Iemand een idee hoe ik dit alles kan oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 apr 2009 10:47

Het is niet omdat mijn buur al jaren tegen 150 op een 50/uur doorsjeest en nog nooit gepakt datik hetzelfde mag doen. Anders gezegd, vraag toestemming voor je airco aan de algemene vergadering.

Een paar weken voor de vergadering vriendelijk aangetekend aan de syndicus verzoeken je de notulen te bezorgen waarin zijn airco werd goedgekeurd. ( zet een vaste termijn van twee weken van antwoorden in deze brief) Vraag in deze brief eveneens naar de wijze waarop hij zijn "verzoek" aan de VME had verwoord en om zijn steun als medemiddenstander om de goedkeuring te verkrijgen. Hij zal wel voelen waar je naartoe wil mocht hij de vergadering niet aanraden je verzoek goed te keuren..

Voor de regularisering zal je de gemeente vriendelijk dienen te verzoeken de syndicus te contacteren aangezien dit onder zijn takenpakket valt. Doe dit wel na de vergadering...

eLev8
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 23 apr 2009 11:20

Probleem is, hij neemt verschillende taken van een syndicus op zich maar wil zelf geen syndicus genoemd worden.

Hij zegt dat hij enkel lid is van de raad van beheer (terwijl dat die enkel toezicht mogen uitoefenen op het beheer van de syndicus...)

Het naambord van wie de syndicus hangt ook niet uit in de inkomhal van het gebouw, enkel de namen van de raad van beheer hangen uit.

Uw antwoord is zeer logisch en volgens mij ook correct maar de situatie zit toch complex in elkaar omdat deze persoon steeds blijft tegenwerken.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 apr 2009 11:52

Dan kan u de zaken zeer eenvoudig oplossen:

Een briefje naar de vrederechter met het verzoek de algemene vergadering te verplichten een syndicus aan te stellen. Daarbij haalt u als argumenten de reeds door verstrekte informatie aan. Ik wil de eerste vrederechter nog tegenkomen die hier negatief op gaat reageren.

Syndicus uithangen om je eigen agenda te kunnen uitvoeren maar niet de verantwoordelijkheden van de job willen dragen is niet toelaatbaar.

Trouwens als er bouwovertredingen zijn vastgesteld die geregulariseerd dienen te worden zou ik als mede-eigenaar in een gebouw zonder "echte" syndicus toch snel zweethanden beginnen te krijgen. In verscheidene grote steden, zoals leuven, Gent en Antwerpen, durft de burgemeester tegenwoordig wel eens besluiten om het gebouw te laten ontruimen tot de gehele situatie is uitgeklaard.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”