hoge bomen op perceelgrens

Johan T
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

hoge bomen op perceelgrens

#1 , 22 okt 2022 18:24

Beste,

Mijn buur heeft een aantal hoge bomen (tussen 5 en 12 meter) staan die mij heel veel hinder geven (lichtinval, vuil op dak en in dakgoten, mos, etc.). Meeste bomen staan daar al meerdere jaren maar staan allemaal op minder dan 2 meter van de scheidingslijn.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik eisen dat die bomen verwijderd worden? Kan ik eisen dat die bomen afgeknot worden tot maximaal 2 meter? Wat met overhangende takken? Wat als een van de bomen 30 jaar oud is? Etc.

Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 okt 2022 20:51

Overhangende takken moet de buur verwijderen. Als de bomen er geen 30 jaar staan moeten ze minstens 2 meter weg staan. Wil de buur niet ageren dan vrederechter ;:(. Wel eerst per AS aanmanen.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 23 okt 2022 08:53

ik volg Sirkii
Enkel het argument vuil op het dak en dakgoten , mos zou ik weglaten. Want zelfs met alle bomen weg in je buurt ga dit nog hebben. Mos is GEEN indicator dat er bomen zijn !!! Mos komt zowel voor op zonnige , halfschaduw of schaduwrijke plaatsen en er zijn meer parameters om mosgroei te bevorderen.

Bladeren worden meegenomen door de wind, of ze nu op de grond liggen of aan een struik van 2 meter of aan een boom van 25 meter hoog . Transportafstand is ook niet beperkt. Blad - en zeker fijn blad -- kan kilometers ver worden afgezet.

Bomen tegen de perceelgrens moeten ingemeten zijn loodrecht op de perceelgrens en uit het midden van de stam moet er minimum 2 metre gemeten worden.
Met andere woorden een boom met diameter 100cm mag dus vanaf de stamomtrek tot aan de grens op 1.50 cm staan.

Bomen ouder dan 30 jaar blijven staan om dat deze vallen onder de verjaringsperiode van 30 jaar.

Opgelet als deze bomen beschermd zijn of opgenomen in het bomenbestand van de gemeente ( brugge, antwerpen, mechelen en nog een paar steden) dan kan de kapvergunning geweigerd worden.

Sowieso moet voor het vellen van bomen met een stamomtrek groter dan 1 meter ( diameter cc 30cm ) op 1 meter hoogte sowieso een kapvergunning worden aangevraagd.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 23 okt 2022 10:58

zijdelingse vraag :
als de bomen er inderdaad al meer dan 30 jaar staan, maar ik als buurman/klager woon er nog maar 1 jaar.
wat dan?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 23 okt 2022 11:27

Wat dan ? Dan staan die bomen er nog altijd al meer dan 30 jaar. Ze stonden er al toen je t pand ging bezichtigen. Als de buur niet meewil zullen ze blijven staan.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 23 okt 2022 13:02

Als die bomen inderdaad erg hinderlijk zijn voor u ( en dat kan een erg subjectief aanvoelen zijn) , kan u altijd eens bij de vrederechter passeren om iets te doen aan "overdreven burenhinder" .

Zekerheid hebt u niet over het resultaat; begin met een paar pogingen , mondeling en schriftelijk, om tot resultaat te komen, en dan kan u hem ook laten oproepen in verzoening. Dan voelt u al enigszins aan hoe uw vrederechter hiertegenover staat.

Succes !

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 23 okt 2022 17:32

Vrederechter kan geen kapvergunning verlenen.
Dus moet je best eerst polsen bij de gemeente voor een kapvergunning.
Als gemeente dit weigert dan zal de vrederechter niet zomaar tegen deze beslissing ingaan.
Als de gemeente hier gunstig in stemt dan kan de vrederechter hier in mee gaan.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2022 15:37

Kan iedereen zomaar een kapvergunning aanvragen voor een boom die niet zijn eigendom is?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 okt 2022 13:15

Kan iedereen zomaar een kapvergunning aanvragen voor een boom die niet zijn eigendom is?
ja. Je kan alle omgevingsvergunningen aanvragen voor eenieder zijn perceel/huis/boom. De vergunning spreekt zich enkel uit over de wettelijkheid van de aanvraag, niet over de uitvoerbaarheid.

ik kan dus perfect een omgevingsvergunning bekomen om jouw huis te slopen, is helemaal in orde met de stedenbouwkundige wetgeving. De dag dat ik daar sta om het effectief te slopen zal je mij moeten tegen houden via de burgerrechtelijke weg, en niet via de stedenbouw wetgeving.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”