Bladeren en takken opruimen

Delboy
Topic Starter
Berichten: 3

Bladeren en takken opruimen

#1 , 11 apr 2009 11:49

Wij kregen afgelopen week het verzoek van de buurman om de bladeren welke bij hem op het erf lagen te komen opruimen. Het zou gaan om bladeren welke van onze wilg afkomstig zouden zijn.

Kan hij dat zomaar eisen?

Volgens mijn mening zijn wij “eigenaar” van de takken en bladeren zolang zij vast zitten aan de boom. Zodra zij hiervan afvallen en terecht komen op het erf van de buurman is hij “eigenaar” van die takken en bladeren en dient hij zorg te dragen voor de opruiming.
Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

Alvast bedankt,
Pascal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 11 apr 2009 13:34

Ja, u hebt het helemaal verkeerd ... Het zijn inderdaad uw takken en bladeren en als die hinder veroorzaken voor uw buur, dan moet U ze opruimen.

U mag al blij zijn dat de buurman niet eist om de bomen te snoeien.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Delboy
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 11 apr 2009 14:19

Dank u wel voor uw snelle reactie.

Uw antwoord verwondert mij toch enigszins gezien onze takken er niet overhangen, de wilg zich meer dan 2 meter van de scheidingslijn bevindt en gezien artikel 37 van het Veldwetboek;

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.


Pascal

Reclame

Delboy
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 11 apr 2009 14:59

Bij het zoeken naar een antwoord op mijn vraag heb ik nog op de site van “Livios” onderstaande vraag en antwoord gevonden;

Vraag:
Zijn wij verplicht tuinafval zoals herfstblaren van onze bomen, dorre bruine naaldjes van onze taxushaag,... die overwaaien naar de buren, bij de buren te ruimen?

Antwoord:
Volgens advocaat Mark Huygen is er geen wettelijke bepaling die je verplicht jouw eigen bladeren bij de buren te gaan ruimen. Enkel indien dit abnormale burenhinder zou veroorzaken, kan jouw buur eisen dat de bladeren worden verwijderd en/of de bomen ingekort. Dit zal het geval zijn indien de bomen niet op reglementaire afstand van de perceelsgrens staan ingeplant.
"

Pascal

link Livios: https://www.livios.be/nl/_build/_guid/_ ... atus=quevi

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 11 apr 2009 18:28

Ik heb onterecht uit uw bericht afgeleid dat het om OVERHANGENDE takken ging.

In uw geval is het dus een moeilijke zaak ...

Maar ik zou toch even voor mezelf overwegen wat het waard is. Vooral aangezien er TAKKEN bijzitten. Mij lijkt die boom een tikkende tijdbom.

Probeer misschien uw boompje wat "in toom te houden" (voor zover dat mogelijk is ;-) ), voor zo'n tak echt schade aanricht.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dieke
Berichten: 1299

#6 , 12 apr 2009 10:39

Dag pascal

Dat artikel dat u aanhaalt uit het veldwetboek, lijkt mij wel te interpreteren als letterlijk 'vruchten'. Dingen dus, waar je wat aan hebt als nabuur, bv. appels,...

Verder lijkt het me ook een moeilijke kwestie of u nu al dan niet kan worden verplicht die bladeren en takken te ruimen. Maar als ik even mijn persoonlijk idee mag geven, ik zou ze als goede buur inderdaad zelf gaan opruimen. Een klusje van een kwartiertje of zo en de burenrelatie zit weer goed.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 12 apr 2009 11:13


Verder lijkt het me ook een moeilijke kwestie of u nu al dan niet kan worden verplicht die bladeren en takken te ruimen. Maar als ik even mijn persoonlijk idee mag geven, ik zou ze als goede buur inderdaad zelf gaan opruimen. Een klusje van een kwartiertje of zo en de burenrelatie zit weer goed.
Daar kan ik mij ook in vinden. Een goede burenrelatie is belangrijk, des te meer wanneer je die boom daar op termijn wil laten staan.

Onze situatie is precies omgekeerd want wij zijn 'slachtoffer' van de krulwilg van de buren maar willen graag de lasten erbij nemen om ook van de lusten te kunnen genieten.
Wij hebben zelf geen tuin maar een terras op niveau 1 in het dak verwerkt. Die wilg staat op nog geen meter van onze muur en hangt het zwaarst naar onze kant over, de kant waar de zon schijnt met als gevolg dat zo'n 2/3 van de bladeren op ons dak terecht komt. Daardoor moeten wij regelmatig onze dakgoot ruimen (wegens risico van verstopping) en zeker 2x per jaar zakken vol bladeren en kleine takjes via de trap naar beneden sleuren en naar het containerpark brengen.
Omdat die wilg voor ons een groene oase in de stad creëert én voor de nodige privacy op ons terras zorgt hebben wij het er voor over. Als we erover zouden klagen bij de buren en die boom gaat eraan dan zouden we dat heel jammer vinden, dus dat doen we niet.

Ik bedoel maar, elke situatie is anders.... Maar als je die boom op termijn wil houden en je een goede relatie met je buren wil houden, dan zou ik doen wat die vraagt.

Miek
Berichten: 12

#8 , 13 apr 2009 09:50

Dit is toch wel nieuw voor me.

In mijn straatje staan verschillende bomen. OOK op de gemeentelijke pleintjes.
In de herfst vallen de bladeren van de voor mijn deur staande es allemaal in mijn voortuintje. Als ik het goed voorheb zou de gemeente dus verplicht zijn om die bladeren uit mijn voortuin te halen?
Lijkt me straf!

Volgens de gemeente ben ze zelfs verplicht om in te staan voor het onderhoud van de openbare ruimte die grenst aan je eigendom, laat staan dat zij de afgewaaide bladeren komen opkuisen in je eigen tuin.

dieke
Berichten: 1299

#9 , 13 apr 2009 11:01

Ach Miek, de gemeente woont niet vlak naast je deur he! Als het voor jou nieuw is om owv een goede burenrelatie even een paar keer per jaar wat bladeren te ruimen, sja, so be it he. Ik ben zelf een grote liefhebber van al wat groeit en bloeit en heb dan ook totaal geen moeite met het eventuele 'afval' dat je daarvan hebt. Maar ik kan begrijpen dat sommige mensen dat wel hebben. Lijkt me dan maar een kleine moeite om wat begrip te tonen voor die mensen, zeker als het je buren zijn.

PS Ik durf zelfs twijfelen of 'de gemeente' niet kan worden aangespoord om ongemak owv hun plantsoenen en co. op te lossen. Maar soit, daar kan ik mis in zijn.

Miek
Berichten: 12

#10 , 14 apr 2009 09:43

ach, ik heb helemaal geen probleem met afgevallen bladeren hoor. Tegen het einde van de winter zijn die toch weg.

Maar anderzijds ben ik me zeer bewust van de problemen die ontstaan bij buren die wèl een tuin hebben maar géén planten of struiken kunnen verdragen.
Ik heb nu een buur die een plastieken haag gaat zetten tégen mijn afscheiding (hedera ondersteund door paaltjes). tja, als je die klimop dan afknipt valt die natuurlijk naar beneden.... dus moet IK andermaal een alternatief (derde maal) gaan zoeken want ik heb er nu niet bepaald zin in om in een bloeiende tuin tegen een nep-kerstboomhaag te zitten kijken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”