Vervanging gasleidingen

KevinENelly1410.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vervanging gasleidingen

#1 , 21 okt 2022 19:21

Hallo
In het appartementsgebouw waar ik woon moeten de gasleidingen vervangen worden omdat deze deels weggeroest zijn door ouderdom . ( met een gaslek als gevolg )
Ik ben zelf van mening dat de kosten die hiervoor gemaaakt dienen te worden per appartement zijn en dus niet gezamenlijk klopt dit ? Ik dacht dat alles wat voor de individuele gasmeters is gezamenlijk is en wat na individuele gasmeters komt individueleel per appartement? Graag jullie mening en advies .
Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 okt 2022 19:34

Ja normaal is dat zo.
Dat zijn privatieve leidingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 okt 2022 12:59

Ik dacht dat alles wat voor de individuele gasmeters is gezamenlijk is
Leiding voor de gasmeter is normaal van & voor de gasmaatschappij ...

en wat na individuele gasmeters komt individueleel per appartement?
Ja dat is normaal

Maar als alle leidingen vervangen moeten worden (ev preventief) kunnen jullie wel overeenkomen om dat in één keer gezamenlijk te laten doen, die gaan waarschijnlijk ook door gemeenschappelijke ruimten moeten met mogelijk breken en herstellingen daaraan ...

Reclame

KevinENelly1410.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2022 13:24

Zelf woon ik op het gelijkvloers appartement. Het lek zit in de leiding van het 1ste verdiep maar loopt in de muur van mijn badkamer naar 1ste en 2de verdiepen om deze te vervangen zonder veel breekwerken moet er via living of omkasting via mijn badkamer naar boven toe nieuwe leidingen naar 1ste en 2de verdiep worden aangelegd . De breekwerken dienen dus enkel voor hun leidingen te worden uitgevoerd . De leidingingen van mijn gelijkvloers appartement lopen in kruipkelder en zijn makkelijk toegankelijk . Waardoor denk ik dus de eigenaars van 1ste en 2 de verdiep voor voor breekwerken en herstelling omkasting ed. Moeten betalen ?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 22 okt 2022 14:37

Daar lijkt het sterk op.
Misschien gedekt door blokpolis?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

snmkns
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2022 19:32

Zie ook https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 24#p701786 - JurecaBE - moderator


Ik woon zelf in een klein appartementsgebouw met drie eenheden. Er is een VME en ik regel in het gebouw de betalingen van water en elektriciteit van de gemeenschappelijke delen.
Indien er werken een gemeenschappelijke zaken moeten gebeuren, zijn bij akte quotiteiten vastgelegd hoe dit gefinancierd moet worden. Een paar jaar geleden lieten we ons dag bij isoleren en werd de kost hiervoor dus volgens de quotiteiten verdeeld en betaald.

In het gebouw zouden de gasleidingen vervangen moeten worden. Er zijn wel individuele tellers maar de leidingen naar onze badkamers en boilers zitten IN de muur weggewerkt, deze muur wordt volgens de basisakte als gemeenschappelijk goed geschreven. Er werd niet met een schacht of iets dergelijks gewerkt. Per appartement komt de nodige gasleiding (vb deze naar de boiler) pas uit de muur.

In de basisakte staat het volgende:
valt onder gemeenschappelijke delen: hoofdleidingen en afvoerbuizen van alle aard voor stadswater, gas en elektriciteit, ... (behalve nochtans de delen der leidingen en buizen zich bevinden binnen de appartementen en ander privatieve lokalen en tot hun uitsluitend gebruik aanwenden).
valt onder private delen: alles wat zich buiten het appartement of privatief lokaal bevindt maat tot dienst uitsluitend gebruik is, bijvoorbeeld particuliere leidingen van water, gas en elektriciteit, van telefoons televisie distributie enz...

Op het eerste zicht lijkt het dat we 3 aparte offertes per appartement moeten laten opmaken, ware het niet dat alle gasleidingen in de gemeenschappelijke muur zitten weggewerkt? En deze er pas de laatste centimers per appartement uit komt?

Wat is uw advies over deze kwestie?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 okt 2022 19:58

Ik zou een nieuwe gasleiding bovenop de muur laten leggen. Badkamers of Wc's liggen meer dan waarschijnlijk allemaal pal boven elkaar. Later kan die buis dan in een kleine buizenkast ingewerkt worden of gewoon geschilderd.. Het is NOOIT een goed idee een gasleiding in een muur in te werken.

Zie ook https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 24#p701786 - JurecaBE - moderator

KevinENelly1410.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2022 07:34

Blokpolis dekt niets van de kosten😔

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 okt 2022 15:55

Het is niet omdat een leiding in of aan een gemeenschappelijke muur zit, dat de leiding zelf ook gemeenschappelijk wordt.

Akte bepaalt dat deze nutsleidingen buiten maar naar de appartementen privatief zijn.

Bij herstelling zal schade toegebracht worden aan de gemeenschappelijke delen - die dient dan ook hersteld te worden door wie de werken aan privatieve delen / leidingen laat uitvoeren.


Gaat dit over dezelfde situatie want gelijkenissen zijn wel héél frappant ...

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 36#p702736

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2022 19:32

Gaat dit over dezelfde situatie want gelijkenissen zijn wel héél frappant ...

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 36#p702736

Was ook mijn eerste indruk.

Als je een vraag 10 keer stelt en altijd net iets anders formuleert, zal er uiteindelijk wel een keer iemand zijn die je volledig gelijk heeft. Wat je daar dan mee bent is maar de vraag.

snmkns
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 okt 2022 20:20

Klopt, dit gaat over dezelfde situatie.

Denk dat de moeilijkheid ik deze situatie is dan de gaslekdetectie een gaslek heeft vastgesteld achter de valse douchewand in het gelijkvloers appartement (waar de gasleidingen achter weggewerkt zitten en we er dus helemaal niet meer aankunnen) maar niemand kan zeggen wie precies met een lek zit.
Door de douchewand kunnen we niet aan de leidingen zelf precies opsporen wie met het lek zit, maar goed, alle individuele tellers lopen door ook al is er geen gasverbruik ... Dus dat lijkt mij duidelijk.

Ook kunnen we door de valse douchewand op het gelijkvloers de gasleidingen niet op de oorspronkelijke plaats heropbouwen, omdat de onderbuur zijn douchewand niet wil afbreken en geen rekening heeft gehouden voldoende plaats achter te laten om leidingen in opbouw achter door te steken ...
We hadden natuurlijk niet verwacht ooit met een gaslek te zitten ...
We proberen de douchewand te sparen maar die gaat gepaard met een hele hoop omleidingen en kosten ...

Bedankt voor jullie input, we zoeken naar een oplossing.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 okt 2022 12:23

Afhankelijk van de indeling van het appartement kan je natuurlijk die gasleidingen ook op een andere plaats leggen, mogelijks zelf buiten tegen de gevel.
Heb destijds (tijdens mijn beroepsperiode als beheerder van gebouwen) gasleidingen laten leggen op de meest onmogelijke plaatsen, soms zelfs met tientallen meters omwegen maar dat kwam nog steeds goedkoper uit dan de anders noodzakelijke breekwerken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 24 okt 2022 12:45

Denk dat de moeilijkheid ik deze situatie is dan de gaslekdetectie een gaslek heeft vastgesteld ... maar niemand kan zeggen wie precies met een lek zit.
Open gooien en de "gelukkige(n)" betalen de rekening ...

alle individuele tellers lopen door ook al is er geen gasverbruik ... Dus dat lijkt mij duidelijk.
Ook als waakvlammen uit staan ?
In dat geval: gaskranen DICHT :!:

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 24 okt 2022 20:23

Als daar in die schacht gasophoping is waarom heeft gasmaatschappij of BW de leiding niet afgesloten en verzegeld?
Is quasi standaard procedure als die erbij betrokken worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”