plattedaken

marc.rammelaere@
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

plattedaken

#1 , 20 okt 2022 11:20

Mag mijn buurman zijn epdm zonder onze toestemming zomaar 30cm over de perseelgrens aan onze roofing platdak verlijmen.

Bij het verhogen van zijn bestaande platdak met isolatieplaten komen deze boven onze deksteen , de deksteen heeft een eenzijdige
aflopende drop naar onze kant .Waardoor deze geen gemene muur kan zijn,nu veranderen zij zonder onze toestemming doormiddel van schuingesneden isolatie de drop naar hun kant bovenop onze deksteen,waardoor er een bijna horizotale overlapping ontstaat naar ons dak.
Het is toch normaal als het dak vehoogd dat ook de muur met deksteen moet verhoogd worden volgens onze informatie, dit weigeren ze
te doen na meerdere gesprekken

Met dank bij voorbaat voor het advies
vriendelijke groet marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 20 okt 2022 14:23

Wanneer is een muur niet gemeen?

Artikel 654 van het Burgerlijk Wetboek voorziet ook een definitie wanneer een muur niet gemeen is., namelijk: een teken dat een scheidsmuur niet gemeen is, is aanwezig wanneer het bovenste van de muur aan de ene kant opstaande is en loodrecht op het voetstuk, en aan de andere kant schuin afloopt; Eveneens, wanneer er zich slechts aan één zijde, hetzij een kap, hetzij stenen lijsten en karbelen bevinden, die daar bij het bouwen van de muur zijn geplaatst. In die gevallen wordt de muur geacht uitsluitend toe te behoren aan de eigenaar aan wiens zijde de drop is of de stenen karbelen en lijsten zich bevinden.

Muren worden over het algemeen geacht niet gemeenschappelijk te zijn wanneer alle voordelen - bijvoorbeeld de mogelijkheid om tegen deze muur aan te bouwen - of nadelen - bijvoorbeeld de afloop van het hemelwater - aan één kant zijn gesitueerd. Voorbeelden hiervan zijn onder meer de muren met dekstenen die naar één zijde hellen, hierdoor kan het hemelwater slechts aan één kant van de muur aflopen.

Bron : https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbou ... e-muur-365

Buur aangetekend in gebreke stellen op basis van bovenstaande ( bij weigeren buur om in te gaan op constructieve voorstellen ) . Het zijn zij die tegen de wet handelen .
Ofwel u een vergoeding betalen / muur verhogen / muurovername of onwettige constructie terug in oorspronkelijke staat brengen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 okt 2022 16:21

Buur heeft het recht zijn dakaansluiting met uw dak waterdicht aan te sluiten. Hiervoor is het uiteraard nodig dat er een overlapping van materiaal is..

Reclame

marc.rammelaere@
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2022 12:47

freelance bedankt voor de nuttige informatie, nu kan er eventueel verder gesproken worden met de buur

marc.rammelaere@
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2022 13:08

mava 105 als de scheidingsmuur hoger opgetrokken wordt dan de isolatieplaten zodat er aan beide zijden een hoogte is, en afgewerkt is met een afdekking aan de bovenzijde dan moet er geen overlapping gebeuren van bijde kanten .Of heb ik dat mis voor.
Ik denk wel dat de persoon die een verandering aanbrengd aan zijn huus daarmee rekening moet houden.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 21 okt 2022 13:10

Quote : " ,nu veranderen zij zonder onze toestemming doormiddel van schuingesneden isolatie de drop naar hun kant bovenop onze deksteen, "

Natuurlijk heeft buur het recht alles waterdicht te maken , in beider belang , maar niet door het " in bezit nemen " van een niet gemene muur van een andere eigenaar .
Als bovendien de drop van beide woning daken volledig naar kant van buur gaat , is het niet meer duidelijk dat het over een niet gemene muur gaat , toebehorend aan een andere eigenaar .
Na 30 jaar kan buur dan de eigendom( of de helft ) opeisen van hetgene wat zich onder hun afdekking bevind ( een muur tot beneden dus ) .

Er bestaan andere technische oplossingen om een dakbedekking vast te maken aan de eigen woning . ( stel dat het over een vrijstaande woning gaat , dan heeft men niet eens de mogelijkheid om gebruik te maken van het dak van een buur ) .
Maar hier zal men voor de goedkoopste oplossing gekozen hebben , waarbij de rechten van een aanpalende woningeigenaar geschonden worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 okt 2022 16:03

( stel dat het over een vrijstaande woning gaat , dan heeft men niet eens de mogelijkheid om gebruik te maken van het dak van een buur ) .

om waterdicht te zijn mag er geen (mogelijks) openstaande voeg zijn naar boven toe. Daarom wordt een goede waterdichting bekomen door de nieuwe opstaande roofing OVER de oude te plooien. Zo ontstaat er geen mogelijkheid dat na enige jaren en door de hitte van de zon, de roofing wat loslaat en een mogelijk waterinfiltratie mogelijk maakt. Daarom zal een goede dakdekker zijn voegen zo maken zodat ze steeds aan het hoogste punt dicht zijn en de mogelijke opening steeds naar het laagste punt van het dak is gericht. Er bestaan inderdaad andere middelen in de handel, maar die realiseerden de waterdichtheid bijna altijd via een siliconenvoeg. En we lezen hier op JF dikwijls genoeg dat een dergelijke voeg na ongeveer 10 jaar dient vervangen te worden. Daarom steeds de openkant van de aansluiting naar onderen toe (zowel horizontaal als verticaal tegen een muur..

marc.rammelaere@
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2022 11:39

mava 105 bedankt voor de uutgebreide technische beschrijfing van het plaatsen van waterdichte naden en overlappingen ,daar zullen zeker vele mensen iets van leren.

Maar ik ben zelf loodgieter en doe dit beroep reeds 45 jaar in de praktijk ,heb reeds genoeg allerhande platte daken moeten verdichten ,waaronder zeer ingewikkelde en complexse daken ondermeer u mischien bekend de daken met gewone en gebreveteerde roeven ( in de voksmond tacho ordinair of brevete ) waar zeer nauwlettend rekening moet gehouden worder met capilarietijt van het water ,dit ter zijde.

Ik denk dat mijn vraag van 20 okt mischien verkeerd begrepen is , mijn vraag is mag mijn buur zomaar juridisch 30cm overlappen en van twee geschijden platte daken zonder overleg met ons daar zomaar één platdak van maken,

een ludieke vergelijking ,als mijn buur kunstgras wil leggen en deze ook 30 cm over de perseelgrens bevestigd zodat mijn robot maaeir zijn werk niet meer kan doen daar de begrenzings draad 30 cm onder het kunstgras geplaatst is
mvg marc

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 okt 2022 17:46

Een foto van de toestand zou de zaak zeker verduidelijken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”