waar mag je aflsuiting tussen 2 eigendommen exact plaatsen ?

Dark Trooper
Topic Starter
Berichten: 2

waar mag je aflsuiting tussen 2 eigendommen exact plaatsen ?

#1 , 01 apr 2009 23:46

Ik heb zelf al wat opzoekingswerk verricht en eigenlijk veel tegenstrijdigheden gevonden en ik had nu graag eens geweten hoe het allemaal in elkaar zit en wat wel kan en niet kan.....

In juli 2008 kochten wij van een bouwpromoter een nieuwbouw woning met sleutel op de deur formule. Het gaat hier over een halfopen bebouwing wat dus wil zeggen dat wij op een gegeven tijdstip in de toekomst dus buren gingen krijgen. Tussentijds is dit ook reeds gebeurd en zij verblijven officieel in hun nieuwe woning sinds midden februari.

Het heeft lange tijd geduurd vooraleer de aanpalende woning verkocht geraakte maar uiteindelijk heeft de bouwpromoter ze toch kunnen verkopen, dit 7 maand later nadat wij onze woning aankochten.

Een van onze eerste werken aan de tuin (juli 2008) was het plaatsen van een afsluiting, palen met gewone afrastering die je vrij mag plaatsen zonder een stedebouwkundige vergunning (bron: veldwetboek).

Onze buurman aan de linkerzijde woonde er ook al voor ons en plaatse zijn afsluiting eigenlijk op de scheiding van beide percelen. Ik maakte daar niet echt een punt van en zo plaatsten wij ook onze afsluiting op de perceelscheiding. Op dit moment was de anderewoning nog steeds eigendom van de bouwpromotor waarvan wij ook onze woning kochten.

Uit een gesprek van vandaag met onze nieuwe buurvrouw stelde ze mij de vraag wat ik graag zou aanplanten als afsluiting aan onze omheining. Wij hadden geopteerd op deze te laten begroeien met klimop maar dit zag zij al niet zitten opmdat zij dat "vuiligheid" noemt * zucht*

Ik kon uit het gesprek duidelijk afleiden dat zij in alle geval haar eigen willetje wil doordrijven toen ze vermelde "Jullie aflsuiting staat toch net in het midden..... op de scheiding van beide percelen, niet ?"

Ik voel de nattigheid al aankomen en vrees dat ze zou durven eisen om deze afsluiting te verplaatsen waar ze volgens, althans volgens wat ik kon terugvinden op internet, het recht toe heeft.

De grote vraag hier is nu, wij woonden hier al en zij nog niet, zij kwamen pas 7 maand later ! Er kon dus niks overlegd worden en de toenmalige eigenaar (bouwpromotor) heeft geen enkel bezwaar aangetekend. Toen zij de woning kochten stond de afsluiting er al 6 maanden.

Kunnen onze nieuwe buren het verplaatsen van deze afsluting dan nog eisen ja of nee ? Volgens mij niet aangezien ze de woning en bijhorend grond kopen in de staat waarin het zich bevind of heb ik het mis ?

Wat betreft de begroeing van deze afrastering met klimop heb ik begrepen dat het veldwetboek eist dat dit dan aanzien word als een levende haag zodat je deze op een afstand van 0,5 m van de scheidingslijn dient aan te planten.

Klimop lijkt dus niet echt een optie meer maar hoe zit het nu met afsluiting zelf ?

Alvast bedankt voor alle moeite !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 apr 2009 16:15

"Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat DIE levering gebeurd is door degene die eigenaar was toen u de afsluiting OP de perceelsgrens plaatste. Indien HIJ dit minstens stilzwijgend aanvaardde dan kan diens koper dit niet betwisten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dark Trooper
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 apr 2009 21:15

"Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat DIE levering gebeurd is door degene die eigenaar was toen u de afsluiting OP de perceelsgrens plaatste. Indien HIJ dit minstens stilzwijgend aanvaardde dan kan diens koper dit niet betwisten.
Inderdaad, dat was hij ook in dit geval !

Ik had zo mijn vermoedens maar was niet echt zeker. Dit beantwoord zeker mijn vraag en helpt me alvast een heel eind op weg !

Bedankt voor het snelle en vooral duidelijke antwoord.

Reclame

prp
Berichten: 1

#4 , 05 sep 2010 13:46

Telt dit ook als het omgekeerd is?

Wij zijn eind vorig jaar in een sleutel op de deur woning komen wonen in een nieuwe verkaveling.

onze achter buren woonden hier al 2 jaar en hebben toen een afsluiting op de gemeenschapsgrond geplaatst.
Wij hebben samen met onze buren naast ons een afsluiting tussen onze huizen gezet, achteraan geen nieuwe meer tegen geplaatst en nu komt onze achter buur ons deel van het geld in de achter afsluiting vragen.

in principe stond de afsluiting al op onze grond toen we deze van onze bouwpromoter gekocht hebben. Dus kan ze dat geld niet aan ons vragen? of wel.

Groetjes

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 05 sep 2010 15:32

@ topicstarter.

Ik zou denken dat men een afscheiding met draad en palen uiteraard exact op de scheiding mag zetten (waar ga je die anders moeten zetten? onder je tuinraam?); normaliter delen de buren in de kostprijs, dikwijls ook niet. Ik weet niet of daarover wetteksten bestaan.

U kan aan uw kant de draad dan bekleden met een "tijdelijke" afsluiting vb. groen plastic geweven zeil, zoals tegenwoordig veel gebruikt, of bamboemat, of zelfs erica matten (niet aan te raden: veel te duur en rap versleten). De klimop plant U dan op 50cm van de afsluiting en laat die tegen uw eigen (gesloten) afscheiding (zeil, matten) groeien.

Uw buren hebben daar geen last van, vermits die groene zeilen de klimop niet doorlaten.
Uw buren kunnen dan naar eigen keuze hun eigen struiken op 0.5m van de afscheiding zetten.
Bekijk eerst even het verkavelingsplan: in mijn geval staat daar als verplichte afscheiding ofwel een gemeenschappelijke haag, ofwel een draad begroeid met klimop.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 06 sep 2010 11:47

Als de afsluiting door de achterburen OP de scheidng is gezet is dat perfect in orde.
Indien u deze niet overneemt MAG u daar met niets maar dan ook niets aankomen - geen nagel geen plantje niets.
Want ze is niet van u. De afsluiting is niet gemeen gemaakt.
PS lees uw akte want het kan zijn dat ze WEL gemeen is ... gezien ze er al x tijd staat

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”