gemeente negeert mss vervallen stedenbouwk. vergunning?

dbd
Topic Starter
Berichten: 1

gemeente negeert mss vervallen stedenbouwk. vergunning?

#1 , 30 mar 2009 18:33

De eigenaar van het huis naast ons is al een hele tijd een project van plan naast ons huis (appartemensblokken zetten ihkv een 'verbouwing' van een nu bestaand woonhuis).

Zowel inhoudelijk als vormelijk hebben we als buren (ook aan de andere kant) heel wat opmerkingen en vragen aangetekend overgemaakt aan de gemeente, maar die heeft ons een antwoord in 1 regel ("volgens ons is alles in orde") gestuurd ipv te antwoorden op de kern van onze bedenkingen. Maar dit even terzijde.

De huidige bouwvergunning is door de gemeente vergund op 30/03/2007.
Nu vandaag - 30/03/2009 start hij (voor het eerst, dat ontkent hij zelf ook niet) de werken door een garage en een klein stalletje achteraan af te breken.

Is hij nu niet net een dag te laat?

In "belangrijke bepalingen van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening" lezen wij namelijk:

'Art. 128. De stedenbouwkundige vergunning vervalt van rechtswege indien de vergunninghouder niet daadwerkelijk met de
verwezenlijking van start is gegaan, binnen twee jaar na afgite van de vergunning. De termijn vangt aan op de dag waarop de
vergunning definitief wordt verkregen.'

In onze lezing van deze tekst is er maar een enkele interpretatie mogelijk: de stedenbouwkundige vergunning (30/03/2007 aangevangen)
is op 29/03/2009 om 24.00u vervallen (wegens het niet binnen de wettelijke termijn afdoend starten met de verwezenlijking van de werken).
Als de vergunning in dit specifiek geval op 30/03/2009 nog geldig zou moeten zijn (met inachtname van het pas starten van werken op deze
dag) zou voor de termijn in de wetteksten "2 jaar en een dag" moeten gespecifieerd staan.

De politie is verwittigd, maar die konden geen proces-verbaal opmaken aangezien de technische dienst van de gemeente tegen hen beweert dat alles in orde is. Als ik diezelfde technische dienst opbel krijg ik - nadat ik mijn verhaal doe - de reactie: we zijn niet zeker. Ze weigeren echter om mij een schriftelijke neerslag van hun standpunt mee te geven.

Op dat moment voelden we ons zo genegeerd door de gemeentediensten (in het verleden ook al) dat we klacht zijn gaan neerleggen bij de politie lastens de bouwheer en de technische dienst van de gemeente).

Ideeen of opmerkingen ? Het zit ons zelf ook niet erg lekker dat we zo ver moeten gaan om gewoon een duidelijk antwoord op onze vragen te krijgen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 03 apr 2009 19:08

Laat een gerechtsdeurwaarder de nodige vaststellingen doen (om te beginnen) (ja, op uw kosten).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”