verkopen of verhuren? complexe situatie

Zjef1986
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verkopen of verhuren? complexe situatie

#1 , 15 okt 2022 11:30

Ongeveer drie jaar geleden kocht ik samen met mijn toenmalige vriendin een huis.
Momenteel zijn we dat nog steeds zelf aan het verbouwen (zou over enkele maanden af moeten zijn, maar is perfect bewoonbaar).
Nu zijn we al een tijdje uit elkaar, maar wonen wel nog in het zelfde huis omdat we nog steeds als vrienden een goede verstandhouding hebben.
Onze eerste reactie was: we zullen het huis moeten verkopen.
Maar nu mijn ex een nieuwe vriend heeft zijn we aan het kijken of er andere opties zijn.
Bestaat er een manier waarop zij en haar vriend in het huis kunnen wonen en ik alleen iets anders huur?
Kan ik mijn "helft" van het huis verhuren?
Bedankt voor alle tips, want zelf zien we door het bos de bomen niet meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 15 okt 2022 12:51

In principe wordt er in situaties waarin de ene eigenaar de volledige woonst bewoont en de andere er niet verblijft, een maandelijkse woonstvergoeding aan de vertrekkende eigenaar betaald. Deze woonstvergoeding bedraagt dan de helft van een normale huurprijs van deze woning. Gezamenlijke kosten (KI, verzekering gebouw, grote werken) worden gezamenlijk betaald. Energiekosten, slijtageherstellingen door de bewoner. Je kan hiervan bij de notaris een akte opstellen, zodat het officieel vastligt. Een punt dat je best ook bespreekt en vastlegt hoe lang deze afspraak geldt, bijvoorbeeld, 5jaarlijks hernieuwbaar (of afsluiten door uitkoop van de andere)

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2022 12:57

Hou er ook rekening mee wat jij dan gaat doen.

We kennen uw persoonlijke of financiële situatie niet, maar u zal toch uiteindelijk toch ook opnieuw een huis willen kopen. Alleen of met een nieuwe partner.

Veel kans dat dit niet kan als je nog een ander huis aan het afbetalen bent, zelfs met huurinkomsten die binnenkomen.

En zelfs als alles goed loopt en na volledig terugbetalen van de hypothecaire lening,… zit uw ex-vriendin nog steeds in een huis dat half van u is.

Bekijk beter de optie om haar vriend uw deel van de lening te laten overnemen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 15 okt 2022 13:04

Om een "zuivere" situatie te bekomen, zou mijns inziens een verkoop het beste zijn, zodat elk van u op een propere lei kan herbeginnen.
Echter, verkoop van een "werf" brengt een veel lagere prijs op. Dus als het effe kan, het huis afwerken tot een voor verkoop geschikte staat; nadien kan je gerust je helft verhuren (met akkoord van de mede-eigenares dus) , in afwachting van de verkoop. Is het een optie dat de nieuwe partner uw deel overkoopt ?

Zjef1986
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2022 14:18

Bedankt voor alle antwoorden.
De bedoeling is om sowieso de werken die bezig zijn af te werken voor er ook maar iets verandert aan de huidige situatie.
De (ver)huursituatie is ook geen permanente oplossing. Hooguit voor enkele jaren.
Stel dat ik effectief de helft verhuur en dat dit bij de notaris vastligt. Zijn er dan zaken die dan nog veranderen qua belasting?
Ik meen me te herinneren dat die inkomsten uit huur niet belast worden, maar de onroerende voorheffing wel stijgt?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2022 17:41

Waarom zou de onroerende voorheffing hoger zijn? Nog nooit gehoord.

Vermoedelijk zal die wel hoger zijn door de waardevermeerdering van jullie verbouwingen.

adsummam
Berichten: 582

#7 , 16 okt 2022 09:33

Uit de losse pols.

Voor sommige voordelen en premies wordt gesteld dat u slechts over een onroerend goed mag beschikken.

eylis
Berichten: 8841

#8 , 16 okt 2022 12:40

De maandelijkde vergoeding die de blijvende partner aan de vertrekkende partner betaalt is géén huur. U bent immers geen huurder, maar eigenaar. U krijgt een woonstvergoeding omdat u het gebruik van uw eigendom niet kan genieten. Let wel: u gaat en tekent samen bij de notaris. Deze overeenkomst maakt immers deel uit van de gezamenlijke voorwaarden bij de boedelverdeling van de scheiding. U kan immers telkens in schijven van 5 jaar in onverdeeldheid blijven (telkens te vernieuwen of te verlengen). Alle uitgavenposten ivm de eigendom worden in deze akte vermeldt (en wie ze zal dragen) Dit is een duidelijke wettelijk perfect sluitende afspraak die ook werkt en vaak wordt toegepast.

Zjef1986
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 okt 2022 08:09

Bedankt voor de reacties.
We hebben binnenkort een afspraak bij de notaris.

Sirkii
Berichten: 5414

#10 , 18 okt 2022 12:36

Omdat je er niet meer uw domicilie hebt zal je wel uw deel van t KI (50%) moeten aangeven als “tweede woning” en er dus belasting moeten op betalen aan marginaal (hoogste) tarief.

Zjef1986
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 nov 2022 11:49

Heel erg bedankt voor alle antwoorden!
We zijn bij de notaris langs geweest en alles is nu duidelijk geregeld.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”