verantwoordelijkheid commissaris VME

FinRes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verantwoordelijkheid commissaris VME

#1 , 12 okt 2022 23:07

Beste,

nog een heikel punt bij mijn controle als commissaris VME zijn de onkostennota van gepensioneerde mede-eigenaar met enkel vermelding bedrag uren en materialen voor samen > 2.000 €. Vragen om verduidelijking/bewijsstuken via syndicus werden genegeerd waarna ik zowel de syndicus als raad gemeld heb dat dit geen correcte werkwijze is om betrokken hiervoor carte blanche te geven. Hoewel ze feitelijk geen idee hebben vd uitgevoerde werken, bevestigen beide organen hun volste vertrouwen in onze "handige Harry" die alom gewaardeerd wordt voor zijn inzet.

Of zijn kosten overdreven zijn kan ik niet echt beoordelen en als ik dit op AV op tafel smijt, keert zich dit waarschijnlijk tegen mij bij meerderheid.
Ben ik na melding aan raad en syndicus nog steeds aansprakelijk als commissaris voor gebrek aan toezicht en controle van anderen ?

Hartelijk dank voor jullie advies !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2022 09:28

Beste TS,
De syndicus moet u de detail van die onkostennota meedelen ( de eigenaars hebben daar ook recht op ).

Zijn deze werkzaamheden van die buur wettelijk gestemd op de AV ?

Uw verantwoordelijkheid strekt zich uit tot het melden van uw opmerkingen aan de syndicus en de RVME. U dient dit te melden in uw jaarverslag. De AV beslist hierover en is er voor verantwoordelijk. Niet u ( wel als eigenaar niet als rekencommissaris ). VME moet dan maar de gevolgen dragen.


Reclame

FinRes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2022 21:07

Vriendelijk bedankt voor uw reactie.

AV heeft inderdaad zijn vraag om zelf dak te herstellen en grondig kuisen van kelderverdieping goedgekeurd.
Hoeveel uren (ook van zijn helper) en materialen hij daarvoor aanrekent kan niemand zeggen ...
Als gewezen aannemer gaat onze handige Harry actief op zoek naar klusjes "als goed huisvader"

Mocht men daar wat transparanter over zijn, zou al dan niet blijken of dat idd. goedkoper uitvalt dan wanneer
externe firma hetzelfde zou moeten doen wat grootste argument is van zijn fans.

Waarschijnlijk zal AV daar meer belang aan hechten dan aan bewijskrachtige boekhouding en correcte financiële opvolging ...

Mvg

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2022 08:56

Toch opletten : zijn helper in het zwart betalen is strafbaar. Dat moet u melden aan de syndicus en de RVME. De syndicus is verantwoordelijk. Op vastgestelde overtredingen staan boetes en dergelijke ... En in dit geval als de AV het goedkeurde : mede verantwoordelijk en het kan wat kosten.
Ik ken de situatie van de handige Harry en zijn helper niet. Maar toch opgepast en melden alsook in uw verslag.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”