privatieve kosten in jaarrekening VME

FinRes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

privatieve kosten in jaarrekening VME

#1 , 12 okt 2022 22:45

Beste,

als commissaris heb ik meningsverschil over boekingswijze van via blokpolis op zichtrek. VME uitbetaalde schadevergoedingen voor schade in louter privatieve delen welke daarna grotendeels overgeschreven werd naar getroffen mede-eigenaars.
Ipv van dit enkel via balans te boeken werd door syndicus hiervoor negatieve kost en negatieve provisie in resultatenrekening geboekt. Dit vertekent zowel de kosten als provisiebedragen in afrekening provisies als evaluatierapport op significante wijze gezien het over bijna de helft van jaarlijks werkingsbudget gaat.

Klopt mijn stelling dat dergelijke vergoedingen van verzekering privatieve kosten (sic) zijn die niet met het werkkapitaal gecompenseerd mogen worden en het op AV vastgesteld bedrag en effectief betaalde bedrag als provisie dient beschouwd en geboekt ?
Volgens syndicus zijn dit (negatieve) individuele kosten zoals verwarming en wil niks aanpassen. Gezien resp. boekingen elkaar compenseren zijn de individuele afrekeningen waarschijnlijk wel correct, maar totaalbeeld VME m.i. zeker niet en syndicus wil niets aanpassen om op die manier detail op individuele rekening te hebben.

Behalve gebrekkige communicatie en nog niet uitbetaald/geboekt deeltje is er geen enkele aanwijzing of vermoeden van fraude maar als volleerd boekhouder zijn transparantie en het "waar en getrouw beeld" vd jaarrekening heilig voor mij. Als mijn stelling hierboven klopt, kan ik dergelijke cijfers moeilijk goedkeuren maar moet ik AV dan voorstellen ze af te keuren indien syndicus volhardt ? Bestaan er zoals bij bedrijfsrevisoren gradaties in verslag commissaris, onder voorbehoud van bv.

Alvast bedankt voor jullie feedback !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2022 09:41

Dat verzekering de privatieve schade overschrijft op de bankrekening VME, is meestal gebruikt. Alhoewel ik niet inzie waarom dit niet rechtstreeks op de bankrekening van de betrokkene wordt overgeschreven.
Maar in geval van betaling op de bankrekening VME, moet de syndicus deze bedragen onmiddellijk overmaken aan de betrokken eigenaars. Deze privatieve schadevergoedingen hebben niets met de VME te maken en hoeven al helemaal niet te verschijnen in de kostenrekeningen VME. Want op einde boekjaar verminderen zij de bedragen waarop de nieuwe begroting wordt gebaseerd. Dus terecht opmerking van U.

Daarenboven moet u enkel uw vaststellingen en mogelijke opmerkingen melden aan de syndicus en vermelden in uw jaarverslag ( met desnoods uw bezwaren ). Het is aan de AV om hierover te beslissen.
Het is de AV die de boekhouding moet goed ( of af )keuren, houden zij geen rekening met uw opmerkingen dan is het hun verantwoordelijkheid.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 okt 2022 12:16

De VME is in deze enkel een doorgeefluik.
De boekhouding moet dat ook correct weerspiegelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

FinRes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2022 20:53

Bedankt, ik heb jullie beider advies doorgegeven maar syndicus heeft enkel zijn evaluatierapport manueel aangepast.

Ik blijf verder aandringen om ook in boekhouding en Afrekening provisies tot correcte cijfers te komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”