Herstelling schacht afvoerleidingen appartementsgebouw

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

Herstelling schacht afvoerleidingen appartementsgebouw

#1 , 08 okt 2022 16:26

Beste leden,
In ons gebouw zit en een lek in één van de afvoerbuizen en dit kan blijkbaar enkel hersteld worden door in ons appartement onze betegelde muur van de wc en/of van de badkamer open te breken.
Onze tegeltjes zijn niet meer verkrijgbaar en het uitzicht van één of beide kamers zal niet meer hetzelfde zijn als dat waarvoor wij het destijds gekocht hebben.
Misschien moeten de wc en het bad zelfs uitgebroken worden.
Welke rechten hebben wij?
Dat men het gedichte gat betegeld met een tegel die er op lijkt, een ganse muur of de ganse kamer opnieuw betegeld?
Bedankt voor een reactie.
Mvg/Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 08 okt 2022 18:42

Hoe komt het dat het serviceluik betegeld is geweest?

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 08 okt 2022 22:04

Geen idee.
Wij hebben het appartement zo gekocht van de vorige eigenaar.
Er zit achter de wc een luikje van ca 40x40cm (betegeld zoals de rest van de wc) en dat geeft uit in de schacht.
Wat we in de schacht kunnen zien is een aantal buizen en kabels maar volgens mij kan daar niemand in rechtstaan tussen 2 verdiepingen.
Aan het bad zit er eenzelfde luikje maar dat geeft enkel uit naar de sifon onder het bad en niet naar de schacht.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2022 08:32

Waarschijnlijk is het een gemeenschappelijk probleem. Dus zeker syndicus inschakelen en de blokpolis.
Lekdetectie is hier zeker op zijn plaats.
Alle breekwerken om de lekken op te sporen en de herstellingen aan de gemeenschappelijke delen zijn voor rekening van de blokpolis. Alle breek- en herstellingswerken in uw privatieven zijn eveneens voor de verzekering. Franchise voor de VME.
Dit wel op voorwaarde dat de oorzaak gemeenschappelijk is.
Oplossing zal zeker deskundig moeten aangepakt worden.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 09 okt 2022 09:08

Syndicus is op de hoogte en er werd reeds 2x een lekdetectie uitgevoerd op verschillende verdiepingen.
Groot probleem is de toegang tot de schacht en de ruimte in de schacht.
Wat ik kon zien op de foto's van de lekdetectie is een "propvolle" schacht met afvoerbuizen, kabels en zelfs fijn puin.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 09 okt 2022 19:39

Idd herstellen op kosten van de VME maar een deel van de VME ben je zelf ;-( ….

Tenzij de verstopping kan toegewezen worden aan een of meerdere eigenaars. Kans is klein.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 10 okt 2022 12:55

Volgende week komt een aannemer kijken en misschien reeds de schacht van in ons appartement openmaken om de buizen te vervangen/herstellen.
Volgens mijn man is voor ons de beste manier om de opening in onze wc te maken. Daar is de muur achter het toilet ongeveer 1m breed en kan er een voldoende grote opening gemaakt worden om toegang tot de schacht te krijgen.
Identieke tegels vinden na de herstelling is quasi onmogelijk maar als we iets vinden dat er op lijkt dan zitten we enkel achter de wc met andere tegeltjes.
Omdat de technicus de lekdetectie ook vanuit de badkamer uitgevoerd heeft, zijn we bang dat ze misschien ook overwegen om van daar uit de schacht open te breken.
Bij een afbraak in de badkamer daarentegen is de impact veel groter: het bad zou moeten uitgebroken worden.
Dus schade aan de tegels aan 4 kanten van het bad en ik denk niet dat ze 4 muren opnieuw zullen betegelen?
Kunnen wij als mede-eigenaar eisen dat ze de schade aan de afvoerbuizen via een opening in de wc herstellen of heb ik als ME in functie van het 'algemeen belang' geen inspraak en moet ik vrede nemen met een kakofonie van kleuren en maten?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 okt 2022 14:20

Volgende week komt een aannemer kijken en misschien reeds de schacht van in ons appartement openmaken om de buizen te vervangen/herstellen.
Volgens mijn man is voor ons de beste manier om de opening in onze wc te maken. Daar is de muur achter het toilet ongeveer 1m breed en kan er een voldoende grote opening gemaakt worden om toegang tot de schacht te krijgen.
Identieke tegels vinden na de herstelling is quasi onmogelijk maar als we iets vinden dat er op lijkt dan zitten we enkel achter de wc met andere tegeltjes.
Omdat de technicus de lekdetectie ook vanuit de badkamer uitgevoerd heeft, zijn we bang dat ze misschien ook overwegen om van daar uit de schacht open te breken.
Bij een afbraak in de badkamer daarentegen is de impact veel groter: het bad zou moeten uitgebroken worden.
Dus schade aan de tegels aan 4 kanten van het bad en ik denk niet dat ze 4 muren opnieuw zullen betegelen?
Kunnen wij als mede-eigenaar eisen dat ze de schade aan de afvoerbuizen via een opening in de wc herstellen of heb ik als ME in functie van het 'algemeen belang' geen inspraak en moet ik vrede nemen met een kakofonie van kleuren en maten?
De technicus en de aannemer zullen het best kunnen beoordelen op welke plaats het best kan uitgebroken en hersteld worden.
Oppassen om zelf beslissingen te nemen in deze zaak, gezien er nadien fouten, gebreken of onoordeelkundig is gerenoveerd, jullie het deksel niet op de neus krijgen. Laat het over aan een deskundige.

Alle schade berokkend aan de tegels, WC en badkamer moet door de blokpolis vergoed worden ( niet 3 tegels maar volledige betegeling ), indien WC of bad beschadigd hetzelfde. Volledige schade te vergoeden door de blokpolis, indien niet volledig het saldo door de VME alsook de franchise.

Linda1951
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 10 okt 2022 14:39

Dat is dan toch al een geruststelling.
Ben altijd bang dat er achteraf een discussie is van: ja maar de tegels, wc en bad zijn x-aantal jaar oud en we geven maar x % en dan begint de ellende.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”