syndicus gestopt + geld weg

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

syndicus gestopt + geld weg

#1 , 03 okt 2022 12:55

Beste,

Ik heb in juni hier reeds een bericht gepost dat we problemen hadden met onze syndicus en we hebben daar toen een advocaat op gezet.
Door verlof op de rechtbanken heeft onze advocaat begin september een verzoekschrift ingediend om dit kontrakt te verbreken, tot op heden hebben we daar echter nog niets van gehoord.
Een twist in dit verhaal is dat midden september de syndicus per direct gestopt is en wat is gebleken, er zijn enkele foute (of frauduleuze) transacties gebeurd op onze zichtrekening. We hebben direct klacht neergelegd bij de politie en via de bank haar toegang tot onze rekeningen geblokkeerd.
De rekening van de tegenpartij was op een andere bank dan de onze.
Met de bank hebben we die gelden proberen te recuperen maar de medewerking is daar beperkt en ik krijg ook tegenstrijdige signalen.
Enerzijds zeggen ze dat de rekening is geblokkeerd van de tegenpartij en dat wat we terug gekregen is nog van die rekening gehaald is.
Als ik aan de bank vraag wie de tegenpartij is beweren ze dat zij die niet weten en als er een onderzoeksrechter zou aangesteld worden die dat wel zal opvragen, maar dit in de voorwaardelijke wijs. Anderzijds, hoe is dat "geld" dan gerecupereerd...
Moet de bank ons de tegenpartij eigenlijk verplicht doorgeven als er nog geen sprake is van fraude (wel een vermoeden) ?
Ik zou denken dat rekeningen blokkeren en geld recuperen niet zonder het gerecht kan maar ik ben van die zaken niet zo op de hoogte.

Heeft het uberhaupt zin om een advocaat op dergelijke zaak te zetten als de verliezen beperkt zijn tot een 10K?
Bij 1 van de andere gebouwen weten we dat er een put van 100k en meer zou zijn door rekeningen niet te betalen, deurwaarders..
Dat hebben wij kunnen vermijden door proberen kort op te volgen..
Maar als dat bij al die andere gebouwen ergens tussenin ligt gaat dit een stevige put nalaten...


Het BIV gaat hier ook niet helemaal vrij, er waren verschillende gebouwen die omtrent de slechte werking al kontakt hadden opgenomen met hen en die hebben telkens afgewimpeld dat ze niet reageren op eigenaars.

Is het zinvol om daar een advocaat op te zetten, gaan de baten de kosten wel dekken ?

Ter info, de syndicus was een eenmanszaak dus ze is persoonlijk aansprakelijk en was al een 5-6 jaar bezig...
We horen van andere gebouwen die daar al langer waren dat ze alleen het laatste 1.5j problemen zijn gaan krijgen.

ik begrijp trouwens ook niet dat er geen betere systemen kunnen opgezet worden zodat een syndicus niet zomaar met geld kan gaan lopen.

Zijn er anderen die hier systemen hebben voor opgezet om dit te verhinderen ?




Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 okt 2022 16:53

Als je die andere gedupeerden kent misschien een gezamenlijke claim indienen. Zal al goedkoper aan advocaat komen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”