scheimuren

verootje
Topic Starter

scheimuren

#1 , 27 nov 2005 15:29

Indien mijn buur een gemeenschappelijke betonplaat afbreekt om er een nieuwe achterbouw+scheidingsmuur te zetten,hoe zit het dan met mijn rechten?De betonplaten zijn afgebroken zonder onze toelating.Nieuwbouw is te paard gebouwd met een snelbouwsteen,nieuwe scheidingsmuur is ong.1 meter hoger dan vorige.Buren claimen nu de muur als hun eigendom.Er is nooit enige overname betaald.Zij verbieden ons tevens er een rooster aan te bevestigen om een klimplant tegen te laten groeien.Is deze nieuwe muur gemeenschappelijk?Mogen we ze gebruiken door er een plantje tegen te leiden?Kunnen zij ons nu laattijdig nog dwingen om de helft van de muur te betalen?Kunnen wij van hun na 9 jaar nog vragen overname te betalen omdat er voordien een gemeenschappelijke muur stond?Er is geen mogelijkheid tot deftig gesprek met de buren want de verstandhouding is jammer genoeg helemaal zoek.Wat zijn nu onze rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 05 dec 2005 12:27

In eerste instantie: nagaan welke rechten u had. Betrof het hier - met zekerheid - een gemeenschappelijke muur ?

Kijk u aankooptitel na: staat er iets over vermeld? Indien noch u, noch uw buur, uit hun titel kunnen nalezen dat de muur EIGEN is, en de muur wel degelijk op de scheidlijn staat - en niet ernaast is opgetrokken - kan men ervan uitgaan dat de muur gemeenschappelijk is.

U hebt dan recht op een overnameprijs, u kunt er iets tegen aanplaatsen (rek, planten), u kunt er zelfs tegenaan bouwen.

Maar, uw rechten opeisen als de verstandhouding met de buren zoek is wordt helaas een zaak voor de vrederechter, die in eerste instantie verzoenend zal optreden.

Let wel: het betrof hier een betonplaat: is het niet eerder een afsluiting dan een gem. muur? Er is geen wettelijk recht voor een overnameprijs in een afsluiting ALS er een vervanging komt.

Wel: vervangen door een muur: indien gemeenschapelijk (zie hierboven) zal er wel op uw helft' kunnen gebruik van gemaakt worden.

Ga eens langs bij de griffie van het vredegerecht, maar let op dat de kosten niet hoger oplopen dan de baten.

Maar ik vrees dat het feit dat u 9 jaar wachtte om dit aan te kaarten niet in uw voordeel is...

Wim
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

#3 , 19 dec 2005 12:38

Mijn situatie is als volgt: Ik verbouw mijn woning en bouw er een aanbouw aan (ong 10m lang over gelijkvloers). Bij de verbouwing vroeg ik de toenmalige buur in hoever ze in de kosten van de muur op de scheidingslijn wilde tussenbeide komen. Antwoord was negatief, maw geen tussenkomst.

Deze zomer verkoopt de buurvrouw haar eigendom en nu verbouwt de nieuwe eigenaar zijn woning (welliswaar zonder vergunning) en bevestigt zonder afstemming zijn dakgebinte vast aan de scheidingsmuur over de ganse lengte.

:?: Heb ik recht op enige vergoeding? Zo ja, welke? En wat indien de buurman niet bereid is tot onderlinge regeling? :?:

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 19 dec 2005 12:55

Art.661.Ieder eigenaar van een erf dat paalt aan een muur,heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken...B.W.

De door art.661 voorziene gemeenheid is voor de buren een toestand van gedwongen onverdeeldheid,die haar oorzaak vindt in het algemeen belang,Cass. 16 november 1961,R.W. 1962-63,p 1157.

In dat geval geldt Art.577-2.?3.De mede?igenaar heeft deel in de rechten en draagt bij in de lasten van de eigendom naar verhouding van zijn aandeel. B.W.

Art.99.?1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:1? ...een bestaand bouwwerk...uitbreiden....(Decr.Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”