geen mazoutcheque dankzij syndicus

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

geen mazoutcheque dankzij syndicus

#1 , 21 sep 2022 09:07

ik huur een appartement, in een gebouw met nog 20 andere appartementen, beheerd door een syndicus.
Er word verwarmd met mazout.
In theorie zou de syndicus dus de laatste mazoutfactuur via een online platform aan de fod economie moeten bezorgen...
Na 2maanden is dit nog niet gebeurd, ondanks verschillende emails en telefoontjes van mezelf, en andere bewoners, zowel huurders als eigenaars.
De uitleg van de syndicus : "het lukt niet" .... Van andere bewoners hoor ik nu dat hij de factuur aan hun gegeven heeft, volgens hem moet ze mee verzonden worden met het aanvraagformulier. Syndicus reageerd ondertussen ook niet meer op emails, en is niet meer te bereiken via telefoon...
FOD economie is formeel : de factuur MOET door de syndicus via fuelpremium.be aan hun verzonden worden...

Mijn vraag : wat kan ik doen om alsnog de mazoutpremie te verkrijgen ? De syndicus "heeft het heel druk" en is niet van plan om verder nog iets te ondernemen, een kopie van de factuur moest ik maar aan mijn huisbaas vragen....


Alle tips zijn welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 21 sep 2022 11:26

Wie kan de toelage aanvragen?
Elk gezin aan wie een leverancier tussen 15 november 2021 en 31 december 2022 huisbrandolie (stookolie) of propaan in bulk heeft geleverd voor de verwarming van het hoofdverblijf, kan de toelage van 225 euro netto aanvragen.

Die toelage kan slechts eenmaal per gezin worden aangevraagd en wordt zowel toegekend aan gezinnen die in een eengezinswoning wonen als aan gezinnen die in een flatgebouw zijn gehuisvest.
https://news.economie.fgov.be/216192-st ... n-225-euro

Vraag een kopie aan je verhuurder en stuur het ZELF op

Ik vind ook nergens dat dit de taak is van de sindicus. Zou me verbazen dat zij zich moeten bezighouden met uw toelages

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2022 13:15

Wie kan de toelage aanvragen?
Elk gezin aan wie een leverancier tussen 15 november 2021 en 31 december 2022 huisbrandolie (stookolie) of propaan in bulk heeft geleverd voor de verwarming van het hoofdverblijf, kan de toelage van 225 euro netto aanvragen.

Die toelage kan slechts eenmaal per gezin worden aangevraagd en wordt zowel toegekend aan gezinnen die in een eengezinswoning wonen als aan gezinnen die in een flatgebouw zijn gehuisvest.
https://news.economie.fgov.be/216192-st ... n-225-euro

Vraag een kopie aan je verhuurder en stuur het ZELF op

Ik vind ook nergens dat dit de taak is van de sindicus. Zou me verbazen dat zij zich moeten bezighouden met uw toelages
Zoals ik daarnet schreef : FOD ECONOMIE is formeel : de syndicus moet de factuur via een online platform bezorgen. Enkele andere bewoners stuurden zelf de factuur op, HUN AANVRAAG WERD GEWEIGERD.

De beheerders van de gemeenschappelijke eigendom (de syndicus) moeten de informatie over de levering van huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming van de gemeenschappelijke eigendom bezorgen (met name hun KBO-nummer en de kopie van de factuur van de laatste bestelling van huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming...) via een informatica-platform beheerd door de FOD Economie.

Indien de syndicus (nog) niet beschikt over het KBO-nummer, dient deze zich eerst te registreren alvorens dit in te voeren, opdat de aanvraag kan worden ingevoerd. De te bezorgen informatie heeft betrekking op de woningen die ze beheren en waarvoor een levering heeft plaatsgevonden tussen 15 november 2021 en 31 december 2022.

In het geval van een woning in mede-eigendom (zonder syndicus), moet de eigenaar van het pand zich eerst registreren op het elektronische platform om een uniek appartementsnummer te ontvangen. Elke huurder kan dan een aanvraag indienen door gebruik te maken van dit unieke huurdernummer in plaats van het KBO-nummer van de syndicus/condominium. Zonder dit nummer zij de aanvraag automatisch worden afgewezen. Gelieve dus vooraf de eigenaar van het gebouw te contacteren, alvorens uw aanvraag in te dienen.



Tot uw dienst,



Cel Mazoutpremie 225 euro

Reclame

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2022 13:19

Wie kan de toelage aanvragen?
Elk gezin aan wie een leverancier tussen 15 november 2021 en 31 december 2022 huisbrandolie (stookolie) of propaan in bulk heeft geleverd voor de verwarming van het hoofdverblijf, kan de toelage van 225 euro netto aanvragen.

Die toelage kan slechts eenmaal per gezin worden aangevraagd en wordt zowel toegekend aan gezinnen die in een eengezinswoning wonen als aan gezinnen die in een flatgebouw zijn gehuisvest.
https://news.economie.fgov.be/216192-st ... n-225-euro

Vraag een kopie aan je verhuurder en stuur het ZELF op

Ik vind ook nergens dat dit de taak is van de sindicus. Zou me verbazen dat zij zich moeten bezighouden met uw toelages
Het zou heel eenvoudig zijn om de factuur zelf op te sturen, maar zoals ik in mijn 1e post al schreef EIST de FOD ECONOMIE dat de syndicus dit via een online platform doet. Ik stel deze vraag niet zomaar hoor !!!!

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2022 21:27

niemand die mij kan vertellen hoe we alsnog de mazoutcheque kunnen bekomen??

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2022 09:22

lees eens volgende link
https://www.agencevandenabeele.be/nl/ni ... -in-elkaar

staat duidelijk in hoe en wanneer : stuur desnoods deze link ( of een afdruk van de tekst aan uw syndicus ).

https://www.lubolux.be/wp/mazoutcheque-200-euro/

uw syndicus moet eerst de gegevens doorgeven.

de uitleg van FOD ECONOMIE is wel degelijk correct. Syndicus blijft in gebreke.
Samen met de andere mede eigenaars hem aangetekend in gebreke stellen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 22 sep 2022 13:25

Als dat al niet lukt met de stookoliepremie dan vraag ik me af hoe het gaat verlopen met de gaskortingen in november en december.
Daar wordt het nog ingewikkelder, o.m. omdat sommigen er op belast zullen worden (hogere inkomens).
Ik kan me niet inbeelden hoe syndici de korting op de gezamenlijke factuur gaan verdelen voor huurders en eigenaars van de appartementen...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 sep 2022 14:20

Als dat al niet lukt met de stookoliepremie dan vraag ik me af hoe het gaat verlopen met de gaskortingen in november en december.
Daar wordt het nog ingewikkelder, o.m. omdat sommigen er op belast zullen worden (hogere inkomens).
Ik kan me niet inbeelden hoe syndici de korting op de gezamenlijke factuur gaan verdelen voor huurders en eigenaars van de appartementen...
Thomas,

De eigenaars/huurders moeten individueel de aanvraag doen nadat de syndicus zijn gegevens heeft doorgespeeld langs internet.
De twee linken zijn hier duidelijk over. Alle aanvragers hebben recht op die premies, de syndicus ontvang de premies niet.
Het is daarom dat de syndicus alle gegevens moet doorgeven als bewijsstukken, en dat daarna de betrokkenen slechts hun aanvraag kunnen doen ( om ook misbruiken te vermijden ).
Dat is de reden waarom sommige van de mede eigenaars ( huurders ) van TS non op het request hebben gekregen.
Dus druk op de syndicus.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 22 sep 2022 14:39

Maar voor gas worden geen premies uitgedeeld, wel een korting op de factuur!!!! En die factuur zal op naam van de VME zijn.
Bovendien worden hoge inkomens achteraf belast op het voordeel.
Dus de regeling zoals voor stookolie zal niet werken!

De vermelde linken gaan hier niet over. Ik vrees dat voor de tegemoetkoming voor gas een nog ingewikkelder administratief gedrocht zal uitgewerkt worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2022 15:52

Maar voor gas worden geen premies uitgedeeld, wel een korting op de factuur!!!! En die factuur zal op naam van de VME zijn.
Bovendien worden hoge inkomens achteraf belast op het voordeel.
Dus de regeling zoals voor stookolie zal niet werken!

De vermelde linken gaan hier niet over. Ik vrees dat voor de tegemoetkoming voor gas een nog ingewikkelder administratief gedrocht zal uitgewerkt worden.
Thomas, TS stookt mazout. Zou het niet zo zijn dat de bewoners elk een aparte gasaansluiting hebben, en een aparte rekening/factuur/contract zoals bij de elektriciteit voor hun verbruik ? Indien de VME een gemeenschappelijk verbruik heeft ( dus één meter, één contract met de leverancier ) komt een VME niet in aanmerking voor de premie van € 100.00; enkel individuele privatieve energiecontracten.

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 sep 2022 00:32

vandaag nog een laatste poging gedaan bij de syndicus, hij liet me vriendelijk weten "dat het niet lukt" om de factuur aan de fod te bezorgen.....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 30 sep 2022 08:59

Tja, als dat hem niet lukt, zal hij zelf dat bedragen moeten geven aan de bewoners van het gebouw dat hij beheert, of wel iemand zoeken die dat wel kan..

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 sep 2022 09:14

Schakel uw verhuurder in om die onbekwame syndicus zijn taak te laten doen.
Of anders bedrag mazoutcheque aftrekken van de huur.
Eigenaars ( AV ) zijn de opdrachtgevers van de syndicus.

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 sep 2022 19:31

Schakel uw verhuurder in om die onbekwame syndicus zijn taak te laten doen.
Of anders bedrag mazoutcheque aftrekken van de huur.
Eigenaars ( AV ) zijn de opdrachtgevers van de syndicus.
Ja, dat heb ik al gedaan, maar de huisbaas krijgt een copie van de laatste mazoutfactuur, en stuurt die dan door naar mij...zucht

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”