Toepassing 6% BTW

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

Re: Toepassing 6% BTW

#16 , 07 sep 2022 18:41

Beste Thomas, bedankt voor de verduidelijking.
U spreekt over ‘werken’, maar valt daar een gewoon onderhoudscontract ook onder?

Ook, u bent nu al de 2de die aangeeft dat één en ander tot de basiskennis van de syndicus zou behoren.
Ik ben een niet prof syndicus, gedwongen, omdat de prof syndici zo’n hoge tarieven hanteren dat het voor een kleine VME, zoals bv die van ons met slechts 5 eig quasi onbetaalbaar is. Dus misschien uw ‘verwijten’ naar daar richten i p v naar die sukkelaar die probeert goed te doen.
Beste Renwin,
Ik ben de nr. 1 die u bedoelt in Wanbetaler.
Ook eerst even verduidelijken wat ook de collega's forumleden bedoelen : niet professioneel syndicus zijn is een hondenstiel, en in deze tijden van allerlei en steeds nieuwe regeltjes een kluif voor professionele syndici ( wat ook de onderliggende toon van nieuwe appartementswet inhield, gezien mede opgemaakt door de organisaties die hun belangen behartigen ).

Dit ter zijde.

Hierbij een uitleg voor uw probleem :
FACTUUR EN BTW BIJ WERKEN IN EEN APPARTEMENTSGEBOUW

Voert een aannemer werken uit in een appartementsgebouw, dan krijgt u als syndicus mogelijk vragen in verband met het btw-tarief. Kan het tarief van 6% gelden ? Kan een mede-eigenaar - ondernemer de btw op die werken recupereren ?

FACTUUR VAN AANNEMER AAN VME
Gemeenschappelijke werken. Gaat het om werken in de hal, de trappenzaal, de kelder, de lift, enz. door een aannemer die heel het gebouw aanbelangen en niet één bepaald appartement, dan stuurt de aannemer de factuur aan de VME.
Tip. Geef aan de aannemer het ondernemingsnr. van de VME en het fysieke adres of e-mailadres waarnaar hij de factuur mag sturen.
Let op ! Op de factuur moet ook het adres van het appartementsgebouw vermeld worden en de precies uitgevoerde werken.

Geen factuur met btw verlegd. De VME heeft op zich immers wel rechtspersoonlijkheid, maar ze is niet btw-plichtig. Voor werken aan de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw moet dus steeds met btw gefactureerd worden.

MEDE-EIGENAAR WIL BTW RECUPEREREN ?
Ondernemer kan dit doen. Een gewone privé-eigenaar kan dat niet, maar wel de mede-eigenaar of huurder die een professioneel pand heeft.

Let op ! Hij kan de btw enkel recupereren indien hij een volledig conforme btw-factuur heeft. Dat impliceert o.m. dat die op zijn naam moet zijn, dat zijn btw-nummer erop vermeld staat, enz. Een factuur van de VME is dus niet voldoende.

WEL ALS U EEN AFREKENING MAAKT ! De BTW aanvaardt immers dat de ondernemer de btw kan aftrekken op basis van een gedetailleerde afrekening die u als syndicus minstens één keer per jaar opmaakt. Uit die afrekening moet in eerste instantie blijken wat de totale prijs is die betaald werd aan de aannemer en hoeveel btw er totaal aangerekend werd. Vervolgens moet er voor elke mede-eigenaar of huurder die de btw wil recupereren, vermeld worden wat zijn aandeel is in de gemeenschappelijke kosten en in de betaalde btw.

KAN TARIEF VAN 6% GELDEN ?
Wanneer mag dat toegepast worden ? Het verlaagd btw-tarief van 6% geldt ten eerste enkel voor zgn. werken in onroerende staat, zoals dak- of schilderwerken, de plaatsing van een nieuwe voordeur, de herstelling van een garagepoort, enz.
Let op ! Bepaalde werken zijn expliciet uitgesloten van de toepassing van het verlaagd btw-tarief. Reinigingswerken ( het gebruikelijke huishoudelijke onderhoud ) en de werkuren van de tuinman zijn bv. onderworpen aan het normaal btw-tarief van 21%.
Verwarmingsketel en lift. Voor de installatie van een gezamenlijke verwarmingsketel in een appartementsgebouw en bij de levering en plaatsing van een lift is er vereist dat het gebouw minstens 15 jaar oud is opdat ook de ketel en de lift het 6% - tarief kunnen genieten.
Enkel voor privé-woning van tien jaar oud. Het 6% tarief mag bovendien enkel toegepast worden voor het gedeelte van de werken dat ten laste is van de appartementen die minstens tien jaar oud zijn en hoofdzakelijk gebruikt worden voor privé-bewoning.
Opsplitsing van factuur is dus soms nodig. Zijn er bv. ook kantoren of handelszaken in het gebouw, dan zal de aannemer een opsplitsing voorzien van zijn factuurbedrag. Zo niet, dan moert hij over het volledige bedrag 21 % btw rekenen. Wellicht vraagt hij u als syndicus in dat geval om een attest over hoe hij die opsplitsing moet maken.

Ook al is de factuur aan de VME gericht, een ondernemer ( huurder of mede-eigenaar ) kan de btw aftrekken op basis van een afrekening die u als syndicus opmaakt. Om het tarief van 6% aan te rekenen, vraagt de aannemer mogelijk een attest om de ouderdom en bestemming van de appartementen ( privébewoning of niet ) te kennen en de eventuele opsplitsing correct te kunnen maken.

Deze tekst is afkomstig van : MIJN TIPS EN ADVIES 2020-05 VLTA/GAR_EU24170601

Ik denk dat deze specificaties u zeker moet helpen bij uw mandaat. Wel opmerking als een mede-eigenaar/zelfstandige/ondernemer u kopieën van de facturen ( betreffende de jaarafrekening ) opvraagt; kunt u daar een passende vergoeding voor vragen.

Persoonlijke noot : de meeste forum leden proberen een TS steeds te helpen en zeker niets te verwijten maar te benadrukken wat echt noodzakelijk is.
Hopelijk helpt deze reactie u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#17 , 07 sep 2022 19:23

Beste Lynx xx , dank voor uw uitvoerige reactie.
Geen enkele mede-eigenaar wil BtW recupereren, dat probleem stelt zich dus niet.
Specifiek wil ik weten of ik voor volgende diensten een BtW tarief van 6% kan vragen:
- jaarlijks onderhoud lift
- wettelijke keuringen lift
- onderhoud gemeenschappelijke delen ( kuisen )
- jaarlijkse controle brandcentrale
- jaarlijkse controle brandblussers, noodverlichting en rookmelders
- 3 jaarliijkse reiniging van de septische put
- jaarlijks onderhoud groendak
- specifieke mailbox voor de VME

Al deze contracten staan o n v van onze VME. Het adres van de VME is identiek aan het adres van ons gebouw. Ik ben nl inwonend syndicus.

Ps. Waar vind ik jouw artikel : Deze tekst is afkomstig van : MIJN TIPS EN ADVIES 2020-05 VLTA/GAR_EU24170601

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 sep 2022 19:41

Beste Lynx xx , dank voor uw uitvoerige reactie.
Geen enkele mede-eigenaar wil BtW recupereren, dat probleem stelt zich dus niet.
Specifiek wil ik weten of ik voor volgende diensten een BtW tarief van 6% kan vragen:
- jaarlijks onderhoud lift
- wettelijke keuringen lift
- onderhoud gemeenschappelijke delen ( kuisen )
- jaarlijkse controle brandcentrale
- jaarlijkse controle brandblussers, noodverlichting en rookmelders
- 3 jaarliijkse reiniging van de septische put
- jaarlijks onderhoud groendak
- specifieke mailbox voor de VME

Al deze contracten staan o n v van onze VME. Het adres van de VME is identiek aan het adres van ons gebouw. Ik ben nl inwonend syndicus.

Ps. Waar vind ik jouw artikel : Deze tekst is afkomstig van : MIJN TIPS EN ADVIES 2020-05 VLTA/GAR_EU24170601
Artikel : https://www.mijntipsenadvies.be/2020-05 ... EU24170601
Ik heb het artikel overgenomen omdat deze betalend zijn. Kan het u toesturen per mail indien u een PB stuurt met uw emailadres.
Op de andere punten zal ik iets later inlichten.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 07 sep 2022 19:54

Alles 6 percent behalve poetsen en tuinonderhoud.

Tuinonderhoud: indien er planten en bomen worden geleverd dan is er op die levering ook 6 percent van toepassing (maar niet op de werkuren, teelaarde en meststoffen).
https://www.kennisateliers.be/echo_file ... stand4.pdf
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#20 , 07 sep 2022 20:44

Beste Lynx xx , dank voor uw uitvoerige reactie.
Geen enkele mede-eigenaar wil BtW recupereren, dat probleem stelt zich dus niet.
Specifiek wil ik weten of ik voor volgende diensten een BtW tarief van 6% kan vragen:
- jaarlijks onderhoud lift 6% 1 x is weinig opletten voor de veiligheid en hangt af van de intensiteit van het gebruik
- wettelijke keuringen lift 21% 2x per jaar
- onderhoud gemeenschappelijke delen ( kuisen ) 21%
- jaarlijkse controle brandcentrale 21%
- jaarlijkse controle brandblussers, noodverlichting en rookmelders 21 %
- 3 jaarliijkse reiniging van de septische put 21 %
- jaarlijks onderhoud groendak 6%

https://www.groendak.be/vaak-gestelde-vragen/
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... groendaken
https://www.boekhoudkantoorlambrichts.b ... 6-of-niet/

- specifieke mailbox voor de VME 21 %

- lekdetecties : 21%
- herstellingen met onroerend karakter 6%
- EPC RAPPORTEN en andere : 21 %
- energiefacturen : 21 %
- water : 6%

Al deze contracten staan o n v van onze VME. Het adres van de VME is identiek aan het adres van ons gebouw. Ik ben nl inwonend syndicus.

Ps. Waar vind ik jouw artikel : Deze tekst is afkomstig van : MIJN TIPS EN ADVIES 2020-05 VLTA/GAR_EU24170601
Artikel : https://www.mijntipsenadvies.be/2020-05 ... EU24170601
Ik heb het artikel overgenomen omdat deze betalend zijn. Kan het u toesturen per mail indien u een PB stuurt met uw emailadres.
Op de andere punten zal ik iets later inlichten.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#21 , 07 sep 2022 20:53

Beste Lynx xx heb alles ontvangen, waarvoor dank.
Ga het in detail nalezen.

Mbt lift : het jaarlijks onderhoud bedoel ik effectief 3 onderhoudsbeurten per jaar

Wat me verbaasd is dat ik dus eigenlijk alleen op het liftcontract 6% BtW kan vragen en op de waterfaktuur?
Raar, want de firma die het onderhoud doet van de brandblussers heeft me al bevestigd vanaf volgend jaar te faktureren aan 6% BTW

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#22 , 07 sep 2022 21:04

Beste Lynx xx heb alles ontvangen, waarvoor dank.
Ga het in detail nalezen.

Mbt lift : het jaarlijks onderhoud bedoel ik effectief 3 onderhoudsbeurten per jaar

Wat me verbaasd is dat ik dus eigenlijk alleen op het liftcontract 6% BtW kan vragen en op de waterfaktuur?
Raar, want de firma die het onderhoud doet van de brandblussers heeft me al bevestigd vanaf volgend jaar te faktureren aan 6% BTW
Momenteel in 2022 : 21% van 6% in 2023 heb ik geen weet.
Misschien hebben jullie brandhaspels : deze zijn wel aan 6% BTW ook het onderhoud gezien zijn vast staan aan het gebouw en dus onroerend worden. Indien gebruik van haspels en gefactureerd aan 21%, voor de haspels en het onderhoud, firma verzoeken om dit recht te zetten naar 6% nu.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#23 , 07 sep 2022 21:15

Beste Lynx xx heb alles ontvangen, waarvoor dank.
Ga het in detail nalezen.

Mbt lift : het jaarlijks onderhoud bedoel ik effectief 3 onderhoudsbeurten per jaar

Wat me verbaasd is dat ik dus eigenlijk alleen op het liftcontract 6% BtW kan vragen en op de waterfaktuur?
Raar, want de firma die het onderhoud doet van de brandblussers heeft me al bevestigd vanaf volgend jaar te faktureren aan 6% BTW
Ik heb geen weet van 6% op onderhoud brandblussers in 2023. Natuurlijk kan het zijn dat jullie brandhaspels hebben. Deze zijn onderhevig aan 6% BTW. Gezien zij bevestigd/verankerd zijn aan het gebouw. Worden dus onroerend door bestemming.
Indien jullie haspels hebben en de firma heeft tot hier toe 21 % BTW gerekend, vragen om dit recht te zetten. 6% BTW op de haspels en het onderhoudscontract.
Waterfactuur = 6% BTW

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#24 , 07 sep 2022 21:43

Ledigen, reinigen en ontstoppen beerput is ook 6 percent.
https://putprobleemkwijt.be/diensten/be ... /werkwijze
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#25 , 08 sep 2022 08:30

https://www.ruimerke.be/nl/prijzen

Thomas in de topic van TS staat dat het gebouw in 2023 10 jaar oud zal zijn. Dus nu nog 21 %
Het leegtrekken is steeds 21 %. Het reinigen of ontstoppen zal dan 6% zijn gezien in 2023 = 10 jaar. Indien leegtrekken, reinigen en ontstoppen samen = BTW 6%

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#26 , 08 sep 2022 08:51



Ik heb geen weet van 6% op onderhoud brandblussers in 2023. Natuurlijk kan het zijn dat jullie brandhaspels hebben. Deze zijn onderhevig aan 6% BTW. Gezien zij bevestigd/verankerd zijn aan het gebouw. Worden dus onroerend door bestemming.
Indien jullie haspels hebben en de firma heeft tot hier toe 21 % BTW gerekend, vragen om dit recht te zetten. 6% BTW op de haspels en het onderhoudscontract.
Waterfactuur = 6% BTW
Hebben geen brandhaspels, enkel brandblussers, die natuurlijk ook via een ophangsysteem aan de muren bevestigd zijn. Rookmelders en noodverlichting hangt natuurlijk wel vast aan de constructie.

Pff, toch complex allemaal hoor. Ik ga, denk ik, gewoon elke leverancier van diensten aanschrijven en melden dat ons gebouw volgend jaar 10j oud zal zijn. Zij moeten dan maar zien of 6% van toepassing kan zijn.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 sep 2022 09:02



Ik heb geen weet van 6% op onderhoud brandblussers in 2023. Natuurlijk kan het zijn dat jullie brandhaspels hebben. Deze zijn onderhevig aan 6% BTW. Gezien zij bevestigd/verankerd zijn aan het gebouw. Worden dus onroerend door bestemming.
Indien jullie haspels hebben en de firma heeft tot hier toe 21 % BTW gerekend, vragen om dit recht te zetten. 6% BTW op de haspels en het onderhoudscontract.
Waterfactuur = 6% BTW
Hebben geen brandhaspels, enkel brandblussers, die natuurlijk ook via een ophangsysteem aan de muren bevestigd zijn. Rookmelders en noodverlichting hangt natuurlijk wel vast aan de constructie.

Brandhaspels zijn vast bevestigd en kunnen zo maar niet elders geplaatst worden. Brandblusapparaten hangen ook bevestigd aan de muren of ... maar de toestellen kunnen weggenomen worden of elders buitenaf geplaatst worden of gestald.

Pff, toch complex allemaal hoor. Ik ga, denk ik, gewoon elke leverancier van diensten aanschrijven en melden dat ons gebouw volgend jaar 10j oud zal zijn. Zij moeten dan maar zien of 6% van toepassing kan zijn.
Inderdaad Renwin : het is geen makkelijke opgave met al die regeltjes en steeds weerkerende nieuwe wetten en wijzigingen.
Toch succes in uw vrijwillig mandaat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”