Toepassing 6% BTW

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Toepassing 6% BTW

#1 , 05 sep 2022 20:48

Hallo,
Ik ben de syndicus van een gebouw dat in 2023, 10jaar in gebruik zal zijn (was destijds een nieuwbouw).
Nu heb ik volgende vragen :
1) voor de lopende onderhoudscontracten (lift, brandbeveiliging, etc) kan hier dan de 6%BTW worden toegepast?
2) als we bv herstellingen moeten laten doen aan bv brandbeveiliging en/of schilderwerken van de gemene delen, kan dat aan 6% BTW
3) hebben de eigenaars bv voor het onderhoud van verwarmingsketels recht op de toepassing van 6% BTW

Alvast dank voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 05 sep 2022 20:55

Een belangrijke bijkomende voorwaarde is dat het gebouw (hoofdzakelijk) privé gebruikt wordt. Dus eerst eens horen dat er geen zelfstandigen tussen zitten. Daarna kunnen al die zaken aan 6% btw.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 06 sep 2022 08:24

Het zijn allemaal private personen die wonen in ons gebouw. Dan moet ik dus eigenlijk al onze leveranciers contacteren om hun facturatie aan 6% te doen!?

Reclame

LeenW
Berichten: 12841

#4 , 06 sep 2022 09:39

Ze mogen dit tegenwoordig zelfs standaard doen.

https://www.sbb.be/nl/magazine/afschaff ... -renovatie

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 06 sep 2022 10:06

Ik lees in het artikel :
Renovatiewerken aan woningen zijn onder bepaalde voorwaarden onderworpen aan een verlaagd btw-tarief van 6%. Zo moet het onder andere gaan om “werken in onroerende staat” aan een woning die (hoofdzakelijk) privé wordt gebruikt, moet de woning minstens 10 jaar oud zijn, moet de factuur opgemaakt worden aan de eindgebruiker ..

Dat laatste .. fa opgemaakt aan eindgebruiker. Geldt dat dan ook als die eindgebruiker een VME is (Vereniging Mede-Eigenaars)?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 06 sep 2022 12:36

Voor werken aan gemene delen wordt gefactureerd aan de VME (=rechtspersoon).
Indien gebouw meer dan 10 jaar oud aan 6 percent BTW.
Behoort tot de basiskennis van een syndicus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#7 , 06 sep 2022 13:40

Beste Thomas, bedankt voor de verduidelijking.
U spreekt over ‘werken’, maar valt daar een gewoon onderhoudscontract ook onder?

Ook, u bent nu al de 2de die aangeeft dat één en ander tot de basiskennis van de syndicus zou behoren.
Ik ben een niet prof syndicus, gedwongen, omdat de prof syndici zo’n hoge tarieven hanteren dat het voor een kleine VME, zoals bv die van ons met slechts 5 eig quasi onbetaalbaar is. Dus misschien uw ‘verwijten’ naar daar richten i p v naar die sukkelaar die probeert goed te doen.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2022 13:51

Ook, u bent nu al de 2de die aangeeft dat één en ander tot de basiskennis van de syndicus zou behoren.
Ik ben een niet prof syndicus, gedwongen, omdat de prof syndici zo’n hoge tarieven hanteren dat het voor een kleine VME, zoals bv die van ons met slechts 5 eig quasi onbetaalbaar is. Dus misschien uw ‘verwijten’ naar daar richten i p v naar die sukkelaar die probeert goed te doen.
Ik denk dat iedereen daar wel begrip voor heeft en daarom ook probeert te helpen.

Voor de taken die een syndicus moet uitvoeren en de manier waarop maakt dit echter geen verschil.

Hou er ook rekening mee dat de reden van een hoge prijs bij een professional net de kennis is die hij heeft om dit direct juist te doen.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 06 sep 2022 13:56

Ja onderhoudscontracten vallen daar ook onder.

Mijn opmerking was goed bedoeld:
als would-be syndicus optreden is niet meer van deze tijd (helaas).
Enerzijds is de te kennen materie veel ingewikkelder dan vroeger, anderzijds durft de wetgeving al eens gewijzigd worden. En bovendien zijn de "klanten" veel agressiever dan vroeger. Voor u het beseft bent u verwikkeld in juridische procedures met malcontente eigenaars.

Ik zou het NOOIT doen, niettegenstaande ik een meer dan behoorlijke kennis heb van de wetgeving dienaangaande.
U moet er alleszins voor zorgen dat u verzekerd bent voor uw aansprakelijkheid als beheerder van het gebouw.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#10 , 06 sep 2022 14:25

Bedankt Thomas,
En ja hoor, ik ben verzekerd en voldoe m i aan alle wetgevingen terzake, zelfs de GDPR.
Ik heb de wet 577 en de wet van 4/2/2020 aangaande goederen allemaal bestudeerd.
Maar niet alles is altijd even duidelijk terug te vinden. Daarop moet ik af en toe mijn heil zoeken op fora als deze en quimmo. Toch bedankt voor je inzichten.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#11 , 06 sep 2022 15:15

Kreeg nog deze info van een leverancier:
Je kan in aanmerking komen voor het verlaagd BTW tarief van 6% onder volgende voorwaarden:

Privé-woningen
Met andere woorden: de klant mag NIET BTW-plichtig zijn
Dus wel: VME's (van appartementsgebouwen)

Gebouw ouder zijn dan 10 jaar
Waarbij we rechtstreeks aan de eindgebruiker of eigenaar factureren
Dus niet naar een syndicus of andere tussenpersoon

Waarbij wij de installatie verzorgen
Dus niet voor aankopen via de webshop of via offerte, waarbij de klant zelf de installatie voorziet
De regeling geldt voor:

Producten (en de installatie ervan)
Werkuren
Onderhouden/herstellingen
Verplaatsingskosten (op voorwaarde dat de hele factuur aan 6% kan, anders is dit 21%)

Ik maak daar dus uit op dat de fakturen onv de VME moeten staan.

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 06 sep 2022 16:26

Leverancier gaat daar wel de fout in. Het gaat niet om btw-plicht, maar beroepsgebruik. Bv. een dokter is niet btw-plichtig maar gebruikt zijn praktijk wel 100% beroepsmatig. Dit zal dan ook aan 21% zijn.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#13 , 07 sep 2022 08:39

Maar dus voor een VME, op voorwaarde dat de fakturen onv die VME staan, kan het dus wel?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 07 sep 2022 11:58

Maar dus voor een VME, op voorwaarde dat de fakturen onv die VME staan, kan het dus wel?
Jazeker. Zie mijn vorige antwoorden.
En met facturen betreffende de privatieven hebt u als syndicus geen uitstaans.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38607

#15 , 07 sep 2022 13:39

Boeken van R.Timmermans of van P. Leysele (2010) zijn een goede basis.
Beide bij Wolters Kluwer uitgeverij.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”