rechten van eigenaar van een weg met openbaar karakter

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

rechten van eigenaar van een weg met openbaar karakter

#1 , 11 jul 2022 14:06

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBe - moderator



Hallo,

mijn woning ligt tegen een zandpad die al heel lang bestaat. (mijn woning staat zelfs op de atlas der buurtwegen en de weg is sentier nr 151). De zandpad zelf is volgens aanpalende eigenaren ook mijn eigendom. De weg wordt geruikt door mij, landbouwers, wandelaars en fietsers en sporadisch een wagen die het bord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer” verkeerd interpreteert. Voor mij allemaal geen probleem, maar ik heb wel last en schade van:
1) Zware machines die voorbijkomen bij bepaalde werken
2) In de winter vele wagens die op mijn oprit komen draaien omdat ze niet verder kunnen/durven

Om bovenstaande dingen te bepreken had ik graag geweten wat mijn rechten en mogelijkheden zijn op deze weg, met name:
• Aanbrengen signalisatie
• Camera bewaking
• weigeren van toegang tot bepaalde voertuigen

alvast bedankt, Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 11 jul 2022 15:24

Uw zandpad is een "sentier": een voetweg. Dat is het smalste soort buurtweg ( minder dan 1 m tot 1m60) en dat mag enkel gebruikt worden door wandelaars, fietsers en ruiters. Een moderne tractor mag daar zelfs niet over, want die beschadigt de bermbegroeiing. U kan aan de gemeente vragen welk extra bord er geplaatst kan worden. Ik denk dat het ronde blauwe bord met een paard en fiets daar hoort. Wat de tractoren betreft: de huidige tractoren zijn te breed om er over te kunnen. Zeker als de landbouwer via een andere landbouwgrond op zijn land kan geraken, heeft hij op deze buurtwegel niets te zoeken. Buurtwegels zijn kostbare wandelpaden met bermbegroeiing. Gemotoriseerd verkeer moet daar wegblijven. Neem dit best op met de gemeente.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 jul 2022 19:38

U kan toch nakijken wat uw eigendom is (via "Mijn MinFin" ) en kijken of de buurtweg daar bij hoort
U kan via geopunt.be ook de kadasternummers opzoeken

Afgaan op wat uw eigendom is volgens de andere aanwonenden ... :?: :?:


Normaal zou een buurtweg over uw eigendom , ook in uw akte moeten staan
Lezen dus

Reclame

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2022 16:34

@inazuma: mijn eigendom (L106G) lijkt volgens die website de buurtweg niet te bevatten en er staat ook niets van in de akte. De buurtweg valt volledig in mijn overbuur zijn L171D. Vrijwel alle andere wegen die ik zie lijken buiten zo een kadasternummer te vallen. Dus de weg is eigendom van mijn overbuur denk ik dan. Om echt zeker te zijn zal ik een landmeter moeten laten komen denk ik want volgens de website ligt mijn oude ondergrondse septische put voor een deel in L171D.
Maar hoe dan ook, de weg is dus privé waardoor mijn originele vraag overeind blijft. Wat zijn de rechten van eigenaars van dit soort wegen?

Alvast bedankt, Geert

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2022 16:47

@eylis, ik vrees dat er in Geel van sentier 151 niet veel overblijft. Ten oosten van mij is het gewoon een asvalt weg en 300 meter ten westen is ie al verdwenen en omgeleid naar andere asvalt wegen. Maar bedankt voor uw antwoord, ik realiseerde me niet dat dit echt een "voetweg" was. Ik zie nu ook dat bijvoorbeeld de velveekse voetweg, ook zo een oude sentier is. En ik heb ook eens gekeken op trage wegen.be en daar is de weg voor mijn woning ook in opgenomen. Dat is alvast positief. Interessant allemaal.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 jul 2022 22:34

Wat zijn de rechten van eigenaars van dit soort wegen?
Een buurtweg is een openbare weg.
Eigenaar vd grond dient die open te houden voor het beoogde verkeer .
Dat zal hier dan voetgangers, eventueel fietsers en mogelijk de aangelanden zijn.


Je kan eens informeren bij Omgevingsloket, of zij beter kunnen zien bij welke eigendom die weg thuis hoort.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2022 10:59

Omdat ik niet meer kan reageren op mijn originele vraag:
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 36#p695336

wilde ik laten weten dat de trage weg ervoor gezorgd heeft dat dat mijn woning gevrijwaard wordt bij volgende ophopingswerken. Het antwoord op mijn bezwaar in het openbaar onderzoek was:

"Aangezien er een openbare weg loopt langs Steenrijt 2 is het niet noodzakelijk om de trage weg langs steenovens 8 te gebruiken met zwaar verkeer..."

Er wordt verwezen naar artikel 2, punt 10 van het gemeentewegen decreet, maar dat vind ik op het eerste zicht niet online terug.

GeertVG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2022 11:02

ik heb trouwens de trage weg zelf niet als argument gebruikt in mijn bezwaar, enkel de schade die vorige werken hebben veroorzaakt aan de weg en mijn woning.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 31 aug 2022 11:07

van harte proficiat

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”