vervanging parlofooninstallatie

Bjorn23
Topic Starter
Berichten: 4

vervanging parlofooninstallatie

#1 , 26 mar 2009 08:37

Hallo

Ik heb een vraagje i.v.m. de vervanging van de parlofooninstallatie in mijn appartement.
Tijdens de algemene vergadering werd er beslist dat de terrassen en installatie voor de parlofoon vervangen dienen te worden.

Mijn terras zou niet vervangen moeten worden aangezien dit nog in goede staat is.
Maar de parlofooninstallatie zou voor het gehele gebouw vervangen moeten worden. Als eigenaar zou je kunnen kiezen tussen een gewone parlofoon (201 euro) en videofoon (425 euro).
Ik vind dit veel geld aangezien ik de parlofoon toch nooit gebruik. Ben ik eigenlijk wel verplicht om zo'n een nieuwe installatie te nemen? Kan ik het niet laten zoals het nu is?

De terassen, dat begrijp ik, eventueel insijpeling van water ... bij slechte staat. Dit is in het belang van het gehele gebouw, maar een parlofoon? Die trouwens ook nog werkt, alleen verouderd is?

Kan iemand mij hiervoor aub advies geven?

Mvg,

Bjorn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 mar 2009 17:35

Een parlofoonsysteem bestaat uit twee delen de private zender/ontvanger in uw appartement en de gemeenschappelijke zender/ontvanger met keuzeknoppen (centrale) in de inkomhal. Praktisch altijd zijn deze toestellen exclusief op elkaar afgesteld, centrale X kan enkel werken met telefoon type A,B of C. (kwestie van je merk te beschermen zeg maar)

Bovendien mag U niet vergeten dat het systeem momenteel geïnstalleerd in uw gebouw reeds enige decennia dienst heeft bewezen. De technologie is ondertussen met lichtjaren vooruitgeschreden en het zou me ten zeerste verwonderen als de oude technologie compatibel is met de hedendaagse...

Waar ik me bij de syndicus wel eens over zou informeren is of beide aangeboden mogelijkheden op 1 systeem kunnen werken of dat hij door middel van deze brief de eigenaars verzoekt te kiezen. (meerderheid zou dan beslissen)

Dit is een scenario dat ik reeds in een gebouw heb meegemaakt.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 26 mar 2009 17:48

in theorie zou een oude parlofoon moeten kunnen werken met een modern systeem ( al dan niet met een paar trukjes ), het principe blijft uiteindelijk hetzelfde:

-persoon belt beneden

-persoon antwoord in appartement

-persoon opent de deur via 'knopje' aan de parlofoon


alleen zal men heel goed moeten uitkijken of de bedrading ( van beneden naar boven en omgekeerd ) een nieuw systeem wel aankan, zijn er genoeg draden om bv. beelden van de camera door te sturen?

( nieuwe kabel trekken zal nog al kostelijk worden vrees ik )


en kan de hudige bedrading de stroomsterkte wel aan ( videobeelden verbruiken meer energie ) qua isolatie. Brand zal wel niet onstaan door oververhitting, maar 2 kabels die elkaar met het bloot metaal raken kan nooit goed zijn ...




ter info,

dit was 1 van de onderdelen dat men leert als men elektriciteit studeerd int middelbaar zoals ik.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 26 mar 2009 18:01

uhu

maar er zijn nu reeds vele centrales die gebruik maken van digitale transmissie voor zowel geluid als beeld... (kwestie van programmatiegemak en mogelijkheden naar de toekomst toe. Kabels worden immers gedeeltelijk vervangen door bandbreedte)

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 26 mar 2009 18:14

uhu

maar er zijn nu reeds vele centrales die gebruik maken van digitale transmissie voor zowel geluid als beeld... (kwestie van programmatiegemak en mogelijkheden naar de toekomst toe. Kabels worden immers gedeeltelijk vervangen door bandbreedte)


das waar, maar afgaande op het verhaal van de starter, denk ik dat het hier nog om een oudere installatie gaat die dit niet zal aankunnen ( digitale transmissies ), tenzij men alle bekabeling gaat vervangen ...


€425 voor een parlofoon/videofoon ( per appartement veronderstel ik ) vind ik trouwens veel geld, er zijn goedkopere alternatieven ( of merken ) ...

Bjorn23
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 26 mar 2009 18:27

Het is inderdaad een oude installatie. Maar ik vind het veel geld voor iets wat ik nauwelijks gebruik. Bovendien hoor ik degene die aanbelt, en als het niet zo is, ga ik gewoon naar beneden.

Als eigenaar kan je de keuze maken tussen gewone parlofoon of videfoon (zwart-wit). Om de veiligheid te verhogen (met videofoon kan men de bezoeker herkennen) wordt aangeraden videofoon te nemen.
prijs parlofoon: 201
prijs videofoon: 425


Maar als ik het goed begrijp, moet de syndicus mij kunnen aantonen dat de basisinstallatie in de statuten als gemeenschappelijk staat beschreven toch?
En dat zou dan het enige zou zijn wat ik dien te betalen als eigenaar.
Nu zijn er gewoon deze twee keuzes (waarschijnlijk de vervanging van de basisinstallatie en prive-installatie), maar wat als iemand nu geen vervanging wil? Ik denk dat er dan ook aan de eigenaars gecommuniceerd moet worden wat enkel de vervanging van de basisinstallatie kost. Of ben ik nu verkeerd?

Alvast bedankt voor de reacties

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 26 mar 2009 18:52

Ik veronderstel dat u niet aanwezig was op die Algemene Vergadering?

In de prijzen voor gewone of video eenheid zal de vervanging van de centrale in de inkomhal verrekend zijn.

Heeft een copie van de basisakte?

Bjorn23
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 26 mar 2009 19:38

Inderdaad, de vergadering heb ik niet meegemaakt. Maar de uitleg over de prijzen kan ik natuurlijk altijd nog navragen bij de syndicus.

Wat mij wel stoort in de brief met het verslag van de vergadering, is dat er al meteen vanuit wordt gegaan dat de eigenaars het terras en parlofoon zullen laten vervangen. De brief is zo opgesteld dat iedereen van het gebouw zijn/haar terras laat vernieuwen, wat ook niet het geval is. Maar dit terzijde.

Toen ik het appartement heb aangekocht, kreeg ik bij de notaris ook de originele basisakte (van 1965)

Ik heb het al even nagekeken bij algemene lasten. Hierin staat dat de gemene behoeften worden gedragen door de eigenaars.

Dan volgen de algemene lasten van de appartementen:
- elektriciteit en water
- aankoop, onderhoud, herstelling en vervanging van de eventuele gemeenschappelijke meubelering
- onderhoudskosten der hovingen
- verbruikskosten liften en onderhoud
- onderhoud centrale verwarming

en dan volgen de algemene last van de garages.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 26 mar 2009 23:08

Kijk, in feite zit je hier met een aantal punten die je dient te bekijken:


- een groot gedeelte van de waarde van een flatgebouw zit in de uniformiteit ervan. Dit is zowel voor de zichtbare als onzichtbare gedeeltes. Hoe meer er wordt afgeweken van die uniformiteit hoe moeilijker het is om een gebouw te onderhouden.

- Alhoewel de parlofooninstallatie niet specifiek omschreven staat in de basisakte zou je wel kunnen interpreteren dat deze deel uitmaakt de gemeenschappelijke delen. (Ik vrees dat de meeste rechters ook deze redenering gaan volgen) Zij dient immers om de communicatie voor iedereen te vereenvoudigen, of men er nu gebruik van maakt of niet.

- Technisch gezien is de privatieve eenheid in je appartement een verlengstuk van de centrale.

- Technisch gezien mag het zelfs mogelijk zijn om jouw parlofoon aan te sluiten op die nieuwe centrale, maar wat als deze problemen veroorzaakt ( denk aan verschil in voltages, hogere weerstand in zender/ontvanger die bifonie veroorzaakt) of wanneer deze schade veroorzaakt aan de centrale of tenslotte als jouw parlofoon over X jaar de geest geeft en je moet afzonderlijk één nieuw toestel laten plaatsen? (dan zal de prijs beduidend hoger zijn dan deze voor X toestellen nu)

Ik weet dat ik hier klink alsof ik er 100% mee akkoord ben dat het gehele systeem ineens vervangen, maar dat is ook omdat ik al eens beide gevallen heb meegemaakt. Het gebouw waar we uiteindelijk slechts een deel hebben vervangen zijn we 5 jaar later verplicht geweest om nogmaals kosten te doen: de centrale was beschadigd door de 15 van het oude systeem overgebleven eenheden. Uiteindelijk hebben we dus die 15 eigenaars moeten verplichten nieuwe toestellen te nemen en heeft de gemeenschap ook nog eens extra betaald voor de nodige reparaties die niet onder de garantie viel. Het uiteindelijk kostenplaatje was dan ook bijna 30% duurder dan als we alles ineens hadden laten vervangen.

Dat is het grote nadeel van een appartementsgebouw; bij grote werken ben je bijna altijd verplicht de meerderheid te volgen.

Bjorn23
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 27 mar 2009 09:35

ja,
ik ga grotendeels ook akkoord met je mening. Ik wil zeker niet dat anderen later last zouden hebben.

Maar als je het techisch bekijkt, zou ik dan enkel mee moeten betalen voor de vervanging van de basisinstallatie. De firma die dit komt installeren zou mij dan een offerte kunnen voorleggen zonder de privé-installatie. Dan is iedereen tevreden.

Ikzelf vind het bedrag van 200 euro voor de gewone parlofoon veel geld. Nu hebben de eigenaars immers geen keuze. De basisinstallatie moet vervangen worden, ok, maar naar mijn mening zou de privé-installatie vrij moeten zijn.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 27 mar 2009 16:41

andere mogelijkheid zou misschien kunnen zijn dat u, prive, zelf een nieuwe parlofoon/videofoon koopt.

Dan heeft u zelf de keuze over het aantal € dat u uitgeeft en word de kans op storingen of defecten door oudere apparatuur al sterk verminderd.


coca cola of aldi cola, wat is het verschil? prijs en merk, maar het blijft cola :wink:

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 29 mar 2009 11:42

“Art.577-4.§ 1...De basisakte moet de BESCHRIJVING bevatten van het onroerend geheel, van de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten...”(Burgerlijk Wetboek)

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig in uw basisakte wat inzake parlofoon privatief OF gemeenschappelijk is.

De vereniging van medeeigenaars kan enkel beslissingen treffen die u binden inzake gemeenschappelijke gedeelten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

luccas
Berichten: 12
Locatie: antwerpen

#13 , 31 mar 2009 22:05

een nieuwe parlofoon voldoet tegenwoordig ook aan een belangrijk detail, nl het gespreksgeheim => de wet op de privacy. een model van vijftien jaar oud voldoet daar niet nog niet aan denk ik.
Trouwens, er zijn systemen op de markt waarvoor je, in tegenstelling tot vroeger!!, maar 2 draadjes nodig hebt... het zogenaamde tweedraadssysteem. MEER nog , videofonie en parlofonie kunnen zonder probleem door elkander gebruikt worden, JAJA op TWEE draadjes!! MAAR dan dienen alle binnenposten in de privatieve gedeelten afgesteld op de nieuwe server, ALLES werkt dan op een digitaal signaal en ieder heeft zijn eigen codering. Ieder heeft zodoende ook de vrije keuze wat hij dan in zijn privatief gedeelte installeert > videofonie of parlofonie, de gemeenschappelijke "belplaat" in de inkomhall dient wel aangepast te zijn aan videofonie.
ter vervollediging ; als je naderhand wil veranderen > van parlofonie nr videofonie is dat normaal gezien géén probleem, maar je moet dan wel hetzelfde merk volgen.
Nog één opmerking ; de kostprijs van de installatie is in beide gevallen NIET overdreven en marktconform.
met vriendelijke groet, Luccas 8)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”