Ingebrekestelling

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Ingebrekestelling

#1 , 20 aug 2022 19:01

Hallo, één van onze bewoners (een medeeigenaar) heeft iets aangebracht op de buitengevel.

Dit is in strijd met de bepalingen in de basisakte en het RIO.

Zelf ( ik ben de syndicus, niet prof) zou ik haar hiermee confronteren op de ek AV in febr volgend jaar.

Maar is dit verstandig? Iemand zei me dat het beter is dit nu al officieel te melden en haar hiervoor in gebreke te stellen. Kwestie dat zij alle kosten van herstel van de gevel zou moeten betalen.

Vraag concreet is of ik de ingebrekestelling nu al doe of kan/mag wachten tot op de vergadering.(febr 2023)?
Als ja, doe ik dat per mail, gewone brief of aangetekend? (Ter info, de betrokken bewoonster heeft schriftelijk akkoord gegeven dat ik haar per mail mag contacteren voor zaken die ons gebouw aanbelangen)
Mag ik, syndicus zijnde, dit doen zonder expliciet akkoord van de AV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 aug 2022 19:44

aangetekend ingebreke stellen, na eerst een gesprek ( telefoontje) met deze bewoner te hebben gevoerd.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 20 aug 2022 20:01

Verbale communicatie is met deze persoon niet mogelijk. Ontaardt altijd in persoonlijke verbale aanvallen en scheldpartijen. Ze heeft ook een ‘bepaalde’ reputatie.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 aug 2022 09:39

Stuur dan een mail als waarschuwing, en geef die persoon nog 10 dagen om het te verwijderen. Dan aangetekende ingebrekestelling, en als dat niet helpt de rechtbank.
Heb zelf bijna dertig jaar pandenbeheer gedaan, waaronder ongeveer 30 mede-eigendommen. Heb dus vele AV's bijgewoond. Na mijn oppensioenstelling was ik nog 15 jaar niet-professioneel syndicus in 2 gebouwen waar ik mede-eigenaar was. En dit tot mei van dit jaar. Mijn gezondheid liet het niet meer toe.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 21 aug 2022 10:25

Bedankt mava,
Ik ga dat doen, eerst per mail en geeft haar 30 kalenderdagen.
Ik zet alle andere mede eigenaars in kopie van die mail.
Als de betrokken persoon geen gevolg zou geven, dan is het aan de AV om te beslissen over de verdere acties, lijkt mij.

Ps. Het syndicus zijn is zeker geen dankbare opdracht !

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2022 14:46

Ik zet alle andere mede eigenaars in kopie van die mail.
Waarom? U doet dit toch uit uw hoedanigheid als syndicus, niet alles mede-eigenaar.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#7 , 21 aug 2022 15:05

Omdat ik graag verantwoording afleg aan de andere mede-eigenaars.
Het belangt hun ook aan en ik vind dat zij dus ook op de hoogte moeten zijn.

adsummam
Berichten: 582

#8 , 21 aug 2022 15:25

Terecht brengt u de andere mede-eigenaars zo vlug mogelijk op de hoogte.

Beperk u echter niet tot een e-mail, bevestig met een aangetekende brief. Tenzij de bestemmeling van de e-mail zo slim zou zijn u een antwoord te sturen ook per e-mail, dan hebt u op deze manier een bewijs van ontvangst.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 21 aug 2022 16:12

Beperk u echter niet tot een e-mail, bevestig met een aangetekende brief. Tenzij de bestemmeling van de e-mail zo slim zou zijn u een antwoord te sturen ook per e-mail, dan hebt u op deze manier een bewijs van ontvangst.
Goede tip, zal ik zeker doen.
De persoon in kwestie kennende verwacht ik evenwel wel en ‘aggresieve’ reactie op mijn mail.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”