Bijzondere AV en stemrecht hebbenden

VME Athene
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijzondere AV en stemrecht hebbenden

#1 , 08 aug 2022 12:40

Ik beleg als ontslagnemend syndicus een Bijzondere AV (30 augustus) om een nieuwe syndicus aan te duiden. Ik heb mijn appartement, dat een deel van het betrokken gebouw is, verkocht. Ik nodig de toekomstige eigenaar uit (overdracht van het appt 21 oktober).
Heeft deze laatste stemrecht?
Ik nodig ook de notaris uit van een ander appt dat net verkocht is. Is deze verplicht deel te nemen of de nieuwe eigenaar te sturen ? (ik, als syndicus, heb geen gegevens van deze nieuwe eigenaar). En heeft deze laatste of de notaris stemrecht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2022 13:12

1. Bent u professioneel of vrijwillige syndicus ?
2. De toekomstige eigenaar heeft slechts stemrecht vanaf de datum ondertekening verkoopakte bij de notaris. Ofwel geeft u de toekomstige eigenaar uw volmacht en dan heeft hij uw stemrecht. Maar dan verliest u uw stemrecht wel. En vanaf aanvaarding van uw ontslag heeft u normaal ( in geval van volmacht ) ook niets te zien op de BAV.
3. Als syndicus moet u de gegevens van de vorige nieuwe eigenaar hebben, gezien notaris info omtrent de VME opvraagt bij de syndicus. Als syndicus moet u ook een register van gegevens omtrent lasthebbers bijhouden.
4. U kunt niet in andermans naam iemand uitnodigen op de BAV. Een eigenaar /lasthebber kan zich op een AV laten bijstaan door een derde, maar dat moet wel ten minste 4 werkdagen voor de dag van de BAV per aangetekende brief aan de syndicus gebeuren.
Deze persoon heeft geen stemrecht op de vergadering, mag ook niet deelnemen aan de debatten. Mag de lasthebbe wel bijstaan met advies en zaken op de vergadering toelichten.
5. Bovendien eindigt uw mandaat na aanvaarding stopzetting syndicus.
6. De notaris moet de informatie ( volledige gegevens en info omtrent de VME ) opvragen bij de syndicus door middel van een per post aangetekend schrijven. De syndicus moet de info vervolgens binnen de 30 dagen meedelen aan de notaris die in de authentieke akte melding zal maken van de ontvangen info en de mededeling ervan aan de nieuwe eigenaar.
Indien het bedoelde appartement verkocht is en de akte ondertekend is, moet die nieuwe eigenaar bij u bekent zijn.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”