Verplichting van verhuurder om syndicus te informeren

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Re: Verplichting van verhuurder om syndicus te informeren

#16 , 12 aug 2022 15:39

Beste Lynx xx,
Bedankt voor de link. Maar wij zijn al GDPR compliant.
Deze regels beantwoorden ook niet mijn initiële vraag : waarom moet een syndicus gegevens van huurders krijgen van de verhuurder? Wat moet ik ermee???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 aug 2022 18:42

Beste Renwin,

zie ook eens de reactie van LennieK #13 #5 Bosprocureur en # 6 Lynx

Wij hebben de wetgeving ook niet uitgevonden of opgesteld. Akkoord met de wetgeving of niet, nuttig of overbodig zij is er en moet gevolgd worden. Met of tegenzin, geldt ook zo voor onszelf.

Art. 577-10 §4 2° BW Art. 3.89 § 5 6°

Adres en naam zijn zeker verplicht. Andere gegevens : emailadres, telefoon, gsm enkel op schriftelijke toelating van de eigenaar of van de verhuurder.

Een huurder moet ook door de syndicus op de hoogte gebracht worden wanneer er een AV, BAV plaats vindt. De huurder mag zelf ook agendapunten aanbrengen voor de AV. Huurder heeft geen stemrecht of aanwezigheidsrecht. Huurder moet ook op de hoogte gebracht worden van de resultaten van de AV.

En ook reeds aangehaald door andere leden : bij gemeenschappelijke werken of dringende interventies moeten ook huurders op de hoogte gebracht worden.

De huurder moet zelfs op de hoogte worden gesteld van het aantal aandelen van de woonst in het geheel, dit om zijn kostenafrekening door de verhuurder te kunnen controleren.

Kleine of grote VME, professionele of vrijwillige syndicus : de wet is er voor iedereen.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#18 , 12 aug 2022 20:00

Beste Lynx XX,

Ik heb dat allemaal aandachtig gelezen hoor!
En ja natuurlijk de wet is er voor iedereen en ik probeer die goed mogelijk te volgen/respecteren.
Dat ik de huurders ook moet informeren over de AV, dat weet ik ook en doe ik ook, zoals gezegd door uithanging van een bericht in de gemeenschappelijke hall.
Dat ik ze moet informeren bij dringende werken, dat doe ik opdezelfde manier en ook nog es via de verhuurder. Van die laatsten heb ik nl wel de telefoonnummers en email adressen. Ik vraag hen dan ook om hun huurders te informeren, waarbij ik er terecht of onterecht vanuit ga dat zij wel over een email adres van de huurde beschikken.

Maar als ik dus ook jouw antwoord verder analyseer dan kan ik als syndicus de huurder niet dwingen mij zijn/haar contactgegevens te bezorgen. Let wel… de meesten doen dat wel maar er zijn er altijd die mij vragen waarom en die niet luisteren naar de praktische overwegingen. Ik kan dan wel verwijzen naar de wetgeving terzake maar die is , in alle eerlijkheid, voor gewone mensen niet altijd even begrijpbaar.

Heel erg bedankt wel voor je gewaarde adviezen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”