PV van oplevering gemene delen

WAKER
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: hasselt

PV van oplevering gemene delen

#1 , 22 mar 2009 18:25

De Pv van oplevering is getekend door verkoper en syndicus die een mandaat had tot oplevering gemene delen.
De brandveiligheid werd gecontrolleerd door de brandweer en er werd een attet afgeleverd aan de verkopen hierin staat letterlijk :
" wat betreft de veiligheid, de bescherming tegen brand alsook de evacuatie van de verblijvende , deze blijft verder in grote mate afhankelijk van de algemene waakzaamheid en zorgzaamheid."-einde
De syndicus vemeldt in dit PV een persoonlijke voorkeur ingegeven door een goede vriend bewoner -ik citeer " Met betrekking tot de vluchtwegen vanuit de garage wordt gesteld dat deze een vrije uitloop moeten hebben naar de verschillende traphallen.De syndicus zal in de nabije toekomst een aantal punten met de verantwoordelijke van de brandweer bespreken.
Ik ben van mening
- a-dat de syndicus aan dit attest van brandveiligheid geen persoonlijke opmerking dient aan toe te voege en dat hij hiermede zijn mandaat te buiten gaat.
- Kunnen we eisen dat dit brandweer attest zonder meer aanvaard wordt en er geen verdere stappen kunnen ondernomen worden.
-b- Indien deze bijkomende inspektie aangerekend wordt door de brandweer is dit een overschrijding van zijn mandaat daar er geen goedkeuring is voor een bijkomende onderzoelk
-c- zijn voorstel is nog niet op de AV geweest

Wat raad u ons aan , hoe zouden we best hiertegen reageren ?
De bedoeling is het zonder meer aanvaarden van het uitgegevan attest van brandveiligheid;

U advies verwacht ik graag.
VRGR
Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kaga
Berichten: 71

#2 , 26 mar 2009 10:33

Hallo nicky,

Was u ooit slachtoffer van een brand...?
Ik hoop dat het jullie nooit overkomt want wat weegt de prijs, van een extra inspectie dan op als er mensenlevens vernield worden?

Ik ben geen jurist maar ik vind dat jullie een goede syndicus hebben die zoveel zorgzaamheid en waakzaamheid aan de dag legt voor jullie veiligheid...

vriendelijke groeten,

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 26 mar 2009 12:24

Een van de weinige gebieden waar een syndicus mag ageren zonder goedkeuring van de AV is brandveiligheid. (er zijn zelfs rechtsgedingen van syndici tegen de AV omdat deze hem verboden acties te ondernemen om de brandveiligheid van het gebouw te optimaliseren)

Uw syndicus kan en zal bij brand aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade als blijkt dat hij hier niet gedaan heeft wat nodig. In plaats van mijn pijlen op de syndicus te richten zou ik hier eerder vraagtekens plaatsen plaatsen bij het rapport van de brandweercommandant. Zo'n rapport dient concrete problemen en oplossingen te bevatten en niet een bullshit regeltje waarbij hij de veiligheid van de evacuatie afschuift op de bewoners.

Hetgeen me in dat regeltje nu juist enorm tegen de borst stuit is dat de meeste grote steden eindelijk wakker beginnen te worden met betrekking tot de lamentabele brandveiligheid in de meeste van de flatgebouwen op hun grondgebied. ( meestal wordt hier niets meer aan gedaan na de bouw, de meeste zijn dan ook 15-30 jaar achter qua beveiliging) Praktisch overal zie je dat de gemeenteraden de syndici verantwoordelijk voor die gebouwen uitnodigen op vergaderingen om hen op hun taken te wijzen in deze materie. Dit is een trend sinds de wetgeving rond brandveiligheid van gebouwen is opgenomen in de gemeentewetgeving.

Enig advies dat ik jullie kan geven? Hou die syndicus en vraag een veiligheidsrapport aan bij een externe firma. Dan ben je op zijn minst zeker van wat er in je gebouw dient en kan aangepast te worden en wat correct is.

Geloof me, een brand in een flatgebouw is iets wat je nooit, maar dan ook nooit, wil meemaken. De kosten die de mede-eigenaars moeten dragen om het pand in orde te zetten verbleken bij wat een herstelling na brand kost of denk je echt dat een verzekering gaat uitbetalen als er onvoldoende brandveiligheid in een pand wordt geconstateerd?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”