paraplu op terras koertje appartement

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

paraplu op terras koertje appartement

#1 , 28 jul 2022 16:16

Vandaag heeft buur een paraplu recht voor mijn raam geplaats, zijn 2 appartementen op gelijkvloers en voor mijn gevel (met regenkapje boven voordeur) is er een strook van 80cm voor mijn prive gebruik, de parasol staat dan ook op exact 80cm van mijn gevel dus op zich ok..

Vindt toch niet aangenaam dat dit recht voor mijn raam staat, ook niet zo veilig en moet nog blijken maar wsl ook niet aangenaam dat wanneer die parasol open staat lichtinval weg is en wou weten of dit mag, in statuten vindt ik hier niks over terug, wel dat aan terrassen niks mag komen maar niks specifiek over de koertjes op gelijkvloers, vroeger stonden er bloembakken maar zoals te zien is zijn deze tijdelijk weggenomen, dit gaf wel goed zicht op grenzen en ook van hoogte ok.

Besef dat ik met al deze burenzaken (zie ook andere threads) naar vredegerecht zal moeten, jammer dat zo moet en ben zelf altijd bereid om zaken te bespreken maar ben kinderachtig gedrag moe en voor ik advocaat aanspreek (syndicus doet niks) wou ik al vragen of dit mag, wil ook niet onterecht zaken aankaarten en besef dat situatie zicht op zaken zeker beinvloed.

Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 28 jul 2022 18:26

Waar ligt het zuiden? Kan de buur geen schaduw op z n tafel bekomen door de parasol aan de andere kant v d tafel te zetten en dat in,de buurt van z n voordeur?

Nu, als je raam dicht is zie je r dznk,zij de folie niet (veel) van.

Wat wil je via de vrederechter bekomen ?

Meeboohh
Berichten: 50

#3 , 29 jul 2022 08:43

Al eens met de buur in gesprek gegaan hierover?

Reclame

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2022 11:16

In gesprek gaan lukt niet, al meerdere keren geprobeerd en dan wordt ik enkel uitgescholden, buur is iemand die denkt alles te mogen en houdt met niemand rekening.

Is begonnen door kapotte afvoerleidingen onder mijn woning enkel gebruikt door 1e & 2e (niet eens door mij), rest vme wou niks doen (nochtans gemeenschappelijk volgens statuten) en stuurde me naar verzekering.

Toen is pestgedrag buur begonnen: ze verweet me dat ik haar had voorgebracht omdat ze schrijven van verzekeringen had ontvangen met oa dit als gevolg:

1. Heeft aangetekend schrijven aan mij "onderschept (hoe is vraag)", ingescand en doorgestuurd aan alle leden vme, stonden zeer persoonlijke zaken in
2. parkeerde haar wagen dagelijks op mijn koer en vlak voor mijn deur (fotos genoeg van) zodat ik moeilijk binnen kon of buiten met scootmobiel
3. haar bezoekers idem
4. heeft deel (mijn) terras en afvoerputten zonder toestemming of te vragen opengeschoten tijdens badkamerwerken en niet deftig hersteld, ligt niet gelijk en tegels gebroken ed en hersteld dit ook niet
5.plaatst camera compleet op mijn woning gericht
6. zet vuilbakken voor mijn raam (wel op haar deel koer)
7. legt allerlei putten open (vooral aan brievenbus en zelf moeilijk te been dus kans dat ik er in/over val)

Daarnaast constant uitschelden, ed dus wat wil ik bereiken via vrederechter is simpel: dat men eens op gedrag gewezen wordt hopelijk gevolg heeft & zal minderen.

Waarom het zo ver is moeten komen is dan ook vraag, ik ben steeds redelijk geweest en zelf meerdere keren gevraagd om samen te zitten en te bespreken maar van zodra je maar iets zegt wat niet in haar kraam past is het mis, zelfs buurbemiddeling stad gent wou niet tussenkomen omwille van haar mails (is daar al gekend van vorige zaken met anderen).

Mij laten wegjagen of verhuizen ga ik zeker niet doen en wsl werken zaken als paraplu nu meer op mijn gemoed dan in andere omstandigheden maar wat kan men anders doen (parkeren, camera, schending briefgeheim, ed zijn aangegeven bij politie maar duurt allemaal lang).

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 29 jul 2022 11:42

Oesje...

Dat is al helemaal iets anders dan die stomme paraplu!
Buurtbemiddeling stad Gent werkt ook al niet ?
Wat zegt de wijkinspecteur?
Hebt u al formeel klacht neergelegd bij politie ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jul 2022 12:18

Van wie is dat koertje. Volgens mij, moeten dat vaste ramen zijn en geen opengaand, en die folie moet het hele glas bedekken, niet slechts een deel.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2022 13:57

Al 3 formele klachten ingelegd (1 parkeren, 1 briefgeheim en 1 camera), wijkagent doet niet veel en mbt briefgeheim is dat doorgestuurd naar rechtbank (maar men zei ook al dat veel kans was dat geseponeerd ging worden).

Zelf advocaat genomen maar om verder te gaan (naar rechtbank) moest ik eerst werk syndicus (aangesteld door mij via gerecht omwille van leidingen 1e & 2e) afwachten maar duurt ondertussen ook al 14 maand, is in totaal al 2,6 jaar bezig en kost me enkel geld terwijl anderen niks doen/krijgen dus wat gerechtigheid is wat ik wil.

De ramen zaten er bij aankoop dus dat zal wel kloppen, ook enige manier om te verluchten en de folie heb ik laten plaatsen (voor mij zijn gordijnen enzo lastig te bedienen wegens handicap vandaar).

Koertje voor de grijze bloembakken is van mij alsook deel voor mijn voorruit (waar paraplu voor staat), waar tafel & stoelen staat achter de bloembakken is van buur. Grens aan oprit is schuin naast bloembakken tot aan garage (openstaand op foto).

freelance
Berichten: 2615

#8 , 31 jul 2022 15:53

Quote : " Vindt toch niet aangenaam dat dit recht voor mijn raam staat, ook niet zo veilig en moet nog blijken maar wsl ook niet aangenaam dat wanneer die parasol open staat lichtinval weg is en wou weten of dit mag, in statuten vindt ik hier niks over terug, "

Als er niets over staat in de statuten , dan vrees ik dat die parasol er mag staan .
Zie verder ook geen enkele wettelijke beperking voor het plaatsen van een ( losse ) parasol , zolang die niet over uw privaat gedeelte komt .
Dat het niet aangenaam is kan ik inkomen ( het lijkt wel een zeer problematische situering van 2 appartementen ) maar is geen reden om te procederen .
Veiligheid ( of gebrek aan ) moet u zelf bewijzen .
Lichtinval kan een punt zijn , maar in wetgeving is alleen sprake van vaste vensters /openingen met betrekking tot lichtinval . ( waarbij UW venster eerder in het nadeel van buur zou komen - opengaand venster te dicht bij buren geplaatst en niet geoorloofd ) .
Het gebrek aan lichtinval bij u , door de parasol , zal eerder beperkt in tijd zijn , en zeker niet permanent .

U hebt weinig ( of geen ) wettelijke argumenten in deze , en u kunt zich beter concentreren op problemen waar u WEL argumenten voor hebt ( andere topics gelezen ) .
Een vete beginnen met een naaste buur zal u allerminst vooruithelpen in uw andere " zaken " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2022 22:24

freelance: mbt paraplu begrijp ik u maar wat bedoelt u mbt het opengaand venster, dit is niet veranderd en heb ik zo gekocht maar ben wel van plan om de ramen te vervangen (beter isolerend) en had graag soortgelijk genomen

lukasi
Berichten: 1138

#10 , 01 aug 2022 08:50

Alle begrip voor de situatie en zeker met een buur waar het lastig is om overeen te komen.
Maar die woningsituatie was al van het begin belast.
Ik snap niet hoe hiervoor een bouwtoelating is verleend.
Jullie wonen niet naast elkaar maar bij elkaar.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 aug 2022 12:20

idd, maar dit is wel niet aan de straatkant (achterkant gebouw), geen idee of dat meespeelt maar voor bvb gevelisolatie moet ik daarom geen bouwvergunning aanvragen

En mbt de situatie heb ik altijd geprobeerd redelijk en constructief te zijn (geef wel toe dat nu op systeem begint te werken, is al 2,6 jaar bezig), zal totaal schetsen en eerlijk gezegd vraag ik me af hoe dit kan in beschaafd land.

1. alle eigenaars proberen samen krijgen omdat ik dak wou isoleren (hoge epc), mensen garages gingen niet in op uitnodiging, 4 eigenaars appt wel (meerderheid)
2. men gaf meteen aan dat men geen syndicus wou en ik ging isolatie zonder probleem zelf betalen (in akte staat nochtans syndicus verplicht vanaf 2 eigenaars en ik ben de 7e maar neergelegd bij meerderheid)
3. dak laten isoleren maar jammer genoeg slechte aannemer gehad want constant waterlekken (wil dak volledig laten herdoen en zelf betalen)
4. aannemer stak lekken op dak buur maar omdat ik niemand zomaar wil beschuldigen/lastigvallen zelf laten onderzoeken door bouwfysisch expert die vaststelde dat ook vloer en muren vochtig stonden, ondertussen aangetoond door lek afvoerleidigen
5. daarom iedereen opnieuw samengeroepen (dit keer alle eigenaars) om leidingen aan te pakken maar men gaf aan om naar verzekering te gaan (eigen brand want blokpolis wou men niet, te duur) dus zo gedaan. Ook hier kwamen allerlei redenen om geen syndicus aan te stellen naar voor door anderen
6. toen begon miserie buur: omdat verzekering haar ook aanschreef is ze me beginnen aanvallen en verweet me dat ik haar had voorgedragen, proberen uitleggen dat ik had gedaan wat vme had beslist maar mocht niet baten
7. uit onderzoek mijn brandverzekering bleek idd dat de leidingen en putten (putten zijn ook gemeenschappelijk en daar heeft buur tijden badkamerrenovatie ook aan gewerkt) lekten
8. tijdens die werken aan de putten heeft ze die opengebroken en echt "dichtgegooid), terrastegels lagen niet effen en omdat dit op mijn terras is en gevaarlijk voor mij en poetshulp heb ik gewoon gevraagd dit weer goed te leggen (opnieuw afgeblaft via mail dat ik overdrijf)
9. dan begon buur haar wagen te parkeren recht voor mijn deur en beleefd gevraagd om mij toegang tot deur te laten wegens gebruik scootmobiel maar zei letterlijk: ik doe wat ik wil en auto blijft staan (heb mails)
10. dan moest ik wel hulp politie inroepen dus gedaan (eerst burenbemiddeling maar die gaven toen al aan dat haar reacties/mails te erg waren en verwezen me al naar gerecht)
11. omdat met lekkende putten/leidingen niets gebeurde heb ik geinformeerd of ik advocaat pro deo kon krijgen. Op bepaald moment kreeg ik aangetekend antwoord en op zelfde moment mailde buur aan rest van de vme dat ik hen voor gerecht ging brengen (was info) en de aangetekende zending met veel persoonlijke zaken zat daarbij (ingescand). Dat ging me te ver en ben opnieuw klacht gaan neerleggen.
Vervolgens ook advocaat ingeschakeld om syndicus aan te stellen en om van vochtprobleem af te geraken.
12. Ondertussen wordt ik van zodra ik buiten kom al constant bekeken (van achter de ramen) en uitgemaakt.
13. Nu heeft ze dus ook camera geplaatst waar ik dus ook klacht voor heb neergelegd maar bij plaatsing opnieuw proberen praten gewoon meegeven dat ik niet in beeld wil maar opnieuw was ik moeial, enz Dit weekend werd ik zelf gefilmd toen ik ging plassen in badkamer (wc is aan 2e raam en camera gaat aan van zodra ik daar sta)

Waar ben ik misgegaan, denk dat ik toch zeer redelijk ben en altijd iedereen van onderzoeken mbt leidingen enzo op hoogte gehouden (heb overal mails van) maar dit duurt al 2,6 jaar en ik begin te verstaan waarom velen recht in eigen handen zouden nemen, bvb mbt camera hoor ik veel bij mij lag hij er al af maar ik ben zo niet en zal dat wsl zelfs niet eens kunnen omwille van beperkingen maar neem van mij aan dat zoiets een mens ver drijft.

Natuurlijk besef ik dat dit enkel mijn versie is maar ik kan veel staven met fotos en mails.

lukasi
Berichten: 1138

#12 , 01 aug 2022 12:31

Ik doelde niet op deze oplijsting van aanklachten, misbruiken en beschuldigingen.
Ik verwees naar het feit dat 2 aparte wooneenheden in deze samenstelling en met deze inplanting te opzichte van elkaar ( oa met wederzijdse inkijk) eigenlijk nooit als dusdanig vergund mochten worden.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 aug 2022 20:33

dat begrijp ik en nu is dat zeker een pt, nooit gedacht dat het zo ver ging gaan natuurlijk

Ondertussen nogmaals gemeld bij politie dat ik gefilmd werd, zaterdag viel me op dat toen ik ging plassen (op toilet in badkamer) de camera aanging en bleef filmen tot ik in zetel lag (geen beweging meer wsl), men gaf aan eerst rapport eerdere vaststellingen (17/6) af te wachten en dan evt weer aangifte te doen maar ook dit:

Ook wij als politie kunnen enkel de medewerking vragen om de camera 1. te melden zoals de wetgeving voorziet en 2. deze goed af te stellen zoals het zou moeten.

Dus eigenlijk doet men wat men wil en ook al mag het niet zijn dit eindeloze spelletjes en sta je nergens want als ik telkens aangifte moet gaan doen als ik duidelijk gefilmd wordt moet ik om de paar dagen naar politiekantoor en die doen toch niks.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”