Voorlopige syndicus aangesteld door vredegerecht

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Voorlopige syndicus aangesteld door vredegerecht

#1 , 21 jul 2022 21:10

Omwille van problemen met de vme (schade gemeenschappelijke afvoerleidingen onder mijn woning) heb ik via advocaat een voorlopige syndicus laten aanstellen maar ben niet tevreden van hoe de zaken gaan:

1. duurt veel te lang (av 9/9/21 en vervolg was gepland nov 21 maar nog niks)
2. overtredingen andere leden worden niet aangepakt (zie thread camera buur)
3. krijg op geen enkele mail reactie en wordt telefonisch telkens afgescheept met beloftes
4. veel vragen bij sommige beslissingen, afvoerleidingen zijn onderzocht en blijkt dat ik ze zelfs niet gebruik (rest wou ze niet laten herstellen en deed niks) en hij zou deel vme vrijstelling geven doch alle afvoeren (grijs, regen en septisch water) gaan langs zelfde putten en staat op akte gemeenschappelijk

Heb al bij advocaat gepolst of er geen mogelijkheid is om die syndicus te laten vervangen of zelfs afzetten maar dat zou niet kunnen omdat hij aangesteld is door vredegerecht maar wat kan ik dan doen om dit/zijn gedrag aan te klagen, vraag bvb om av maar gaat nooit op in (heb 170/1000sten en zou er 200 moeten hebben om av te kunnen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 582

#2 , 23 jul 2022 21:35

Gaat het hier om een syndicus B.I.V. (tuchtorganisme B.I.V?) of om een advocaat-syndicus (tuchtorganisme orde van de advocaten)?

Uitgebreide klachten indienen bij het tuchtorganisme, per geval, zal de eerste stap zijn.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2022 19:27

is aangesteld door vredegerecht en is een advocaat,

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 jul 2022 19:47

Een advocaat heeft doorgaans geen voldoende kennis van de taken, en werkwijze van een syndicus.

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2022 21:59

dat is me ondertussen ook zeer duidelijk geworden maar had geen keuze, andere mede-eigenaars (5 appartementen en 11 garages) wouden geen syndicus dus kon niet anders dan via gerecht gaan, zit met vochtschede door kapotte leidingen onder mijn vloer van andere flats en men wou niks doen, werd letterlijk in hoek gedrumd en nu blijft ook duren (ondertussen 14 maanden reeds en nog geen zicht op oplossing).

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 26 jul 2022 22:46

@TS: kan je bondig beschrijven welke schade jij hebt en wat er zou moeten gebeuren om de schade te herstellen? Is de schade gestaafd door een rapport van een lekdetectiebedrijf?

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2022 17:50

Wou woning isoleren en toen bleek dat muren vochtig stonden, laten onderzoeken en bleek dat het komt door leidingen onder mijn woning naar beerput.
Andere mede-eigenaars dan samen geroepen (is gemeenschappelijk volgens akte/statuten en dacht er ook gebruik van te maken) om samen te laten ontstoppen en herstellen maar kreeg direct te horen dat ze geen syndicus wouden en ook niet wouden meewerken.
Sinds die syndicus er is is er wel onderzocht en heb resultaat (zie bijlage) maar dit duurt ondertussen al 14 maanden (al ongeveer 2,6 jaar met rest) en ik heb gezondheidsklachten ook (neuromusculaire aandoening).
Conclusie onderzoek en toch erg dat ik ondertussen zelf via advocaat alles heb moeten doen en betalen terwijl ik die leidingen niet eens gebruik, enkel pech heb dat ze onder mijn woning lopen en rest doet niks behalve alles laten aanslepen.
Afbeelding

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 27 jul 2022 18:55

Vraag een advies aan uw advocaat voor het vervolgtraject. Ik denk - onder voorbehoud - dat de 4 medeëigenaars (al dan niet via de aangestelde syndicus) moeten gedagvaard worden om samen de herstellingswerken uit te voeren.

NB: zijn er jarlijkse afrekeningen van de gemeenschappelijke kosten?

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jul 2022 19:21

nog niet gezien, vorige en enige "echte av" is van september 2021, daarvoor was er niks en was ik de enige die de rest (waar ik gegevens van had en/of op uitnodigingen ingingen) samen bracht om zaken te bespreken maar dat bespreken/samenkomen was door rest niet gewenst, men doet liever eigen zin en op zich begrijpelijk maar niet in dergelijke zaken, kleintje dat men verantwoordelijkheid niet.

Advocaat gaf aan te wachten op vaststellingen syndicus voor verdere acties, ook muren laten injecteren en waterkering geplaatst dus toch al wat kosten gedaan voor anderen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 jul 2022 20:13

Stuur syndicus en de andere mede-eigenaars een aangetekende brief, met de mededeling dat als er binnen de xx weken geen beslissing is, je u zal richten tot de rechtbank, met hogere kosten tot gevolg.(de expertisekosten van gerechtsdeskundigen zijn niet min)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”