Foutparkeerders in appartementsgebouw

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

Foutparkeerders in appartementsgebouw

#1 , 12 jul 2022 12:53

Wij hebben een afgesloten private parking met een 20-tal plaatsen (gemerkt met nummerplaat) in ons appartementsgebouw. Een bewoonster heeft geen zin om haar eigen garagebox te gebruiken en parkeert zich meestal op eender welke vrije plaats. Dit spelletje is al jaren aan de gang en zij weet heel goed dat wegslepen moeilijk is en trekt zich gewoon niets aan van onze waarschuwingen.

Kan er bij de vrederechter geen dwangsom per overtreding afgedwongen worden? Dat lijkt me veel eenvoudiger en effectiever dan wegslepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2022 13:08

Beste

Syndicus al geprobeerd? Je kan ook werken met parkeer beugels?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 12 jul 2022 16:44

Bedankt voor de reactie. Syndicus heeft het tot nog toe over de standaard procedure voor wegslepen, wat ingewikkeld is zoals ook uit andere posts hier blijkt.

Beugels kunnen niet omdat er niet in de buitenparking geboord mag worden, dat zou de waterdichting naar de kelders eronder kunnen beschadigen.
Het is ook de omgekeerde wereld dat 20 eigenaars zouden moeten investeren in een beugel omdat 1 eigenaar, die goed gekend is, gewoon haar voeten aan alles veegt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 12 jul 2022 17:18

Op,de volgende vergadering het agendapunt “foutparkeerders” op de agenda zetten, een parkeerreglement goedkeuren met wegtakelen bij foutparkeren. Dwangsommen zijn moeilijk te innen als een niet-bewoner foutparkeert.

Vervolgens dit parkeerreglement zichtbaar uithangen (blauw plakaat met daarop de wegsleepregeling)

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 12 jul 2022 18:32

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 1886100730

Art. 87.Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600

Niet zozeer beugels maar een wielklem.
Fout parkeerders worden aan de ingang van de garage gewezen op bovenstaand art.
Tevens op de regels die zijn afgesproken in de AV.
Dagprijs van €50 lijkt me redelijk en eerst betalen voor verwijderen van de klem.
Uitgehangen en duidelijk zichtbaar voor alle gebruikers .

Zoek op deze site maar naar wielklem. en naar mijn berichten terzake.

Er moet ook duielijk opstaan wie bevoegd is om de klem te plaatsen en geld te ontvangen en de klem te verwijderen
Opletten de parkeerplaatsen zijn private plaatsen dus de gebruikers(eigenaars en huurders) moeten de AV / VME / RvME /syndicus/ concierge wel machtigen om op te treden in hun naam. Eventueel een verzekering kan nuttg zijn.

AnneG
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 13 jul 2022 09:56

Bedankt voor de reacties en tips, iedereen.

De parking is enkel toegankelijk voor bewoners, dus de foutparkeerders zijn ook bewoners. 1 bewoonster, eigenlijk, een 80-jarige dame wiens overleden echtgenoot magistraat was en die de grenzen opzoekt van wat kan.

Ik begrijp dat dwangsommen niet kunnen bij niet-bewoners, maar bij hardnekkige recividisten die eigenaar zijn lijkt het mij toch de piste die we eens met de syndicus zullen bespreken. Tenzij iemand zegt dat een vrederechter geen dwangsommen kan uitspreken in zo een geval, natuurlijk.
Kan je dat vragen bij een procedure in verzoening of is daar geen dwangsom mogelijk?

Als het niet lukt kunnen we verder bekijken of een wielklem haalbaar is. Ik vermoed dat ze dan zelf naar de politie zal stappen.

lukasi
Berichten: 1147

#7 , 13 jul 2022 10:34

Parkeer achter die wagen.
Dei kan dan niet weg,
sorry ik betaal voor die plaats te mogen gebruiken, niet u.

Of is dit te simpel?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 jul 2022 11:58

Mogelijk niet doenbaar omdat dan de doorgang voor de andere wagens wordt geblokkeerd. Een wielklem is de oplossing. Die kosten niet zo duur en je vraagt de kosten terug bij de eerste overtreding. Vanaf 40 € heb je al een lichte wielklem (bol.com)

Carcer
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jul 2022 13:59

Volgens een korpschef van polititiezone Dijleland (2015) mag je onder geen beding zelf een wielklem plaatsen.

https://www.hln.be/bertem/wielklem-moet ... ~aa2c0a75/

freebutterflyx
Berichten: 100

#10 , 13 jul 2022 14:01

Mogelijks niet mogelijk omdat dan de doorgang voor de andere wagens wordt geblokkeerd. Een wielklem is de oplossing. Die kosten niet zo duur en je vraagt de kosten terug bij de eerste overtreding. Vanaf 40 € heb je al een lichte wielklem (bol.com)
Mijn tante had een vergelijkbaar probleem.
Er stonden bordjes met de nummerplaat, bordjes ivm wegtakelen,... niks hielp.
Bij het voorstel om een wielklem te plaatsen kwam toen de vraag:
Stel dat die persoon toch probeert weg te rijden met de wielklem op (wielklem niet gezien - al dan niet bewust niet gezien) en hij beschadigt daarbij zijn wagen, kan deze persoon de kosten dan verhalen op de plaatser van de wielklem?

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 13 jul 2022 15:58

Op tussenkomst #9 : Parking supermarkt is openbare weg - in Antwerpen verbaliseert politie op die parkings inzake vb plaatsen voor mensen met een beperking.

#10 : daarom via AV een reglement dat na 4 maanden kracht van wet heeft indien niet bewist voor vrederechter . Duidelijk verwijzen naar veldwetboek en naar regels die ik heb opgegeven.
In een mij gekende zaak was dat 'redelijk' vlug opgelost gelet op steeds stijgend bedrag per dag dat werd opgelegd in reglement.

PS net hetzelfde als de €250 indien men in een appartementsgebouw 'verhuisd' met interne lift. Staat in huishuidelijk reglement dat ook aan huurders wordt bezorgd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 jul 2022 16:20

Dacht al identiek als Franciscus. De parking van TS is een afgesloten priveparking, en daarbij nog eens afgesloten van de openbare weg.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 14 jul 2022 08:48

Volgens een korpschef van polititiezone Dijleland (2015) mag je onder geen beding zelf een wielklem plaatsen.
Dat is op de openbare weg
(al denkt de zaakvoerder daar anders, volgens de rechtspraak is het OW)

Deze zaak niet

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”