Gemene muur moet opgehoogd worden omv PV, buurvrouw weigert.

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Gemene muur moet opgehoogd worden omv PV, buurvrouw weigert.

#1 , 11 jul 2022 16:06

Ik kocht recentelijk een woning waar nog een PV op rust. 1 van de issues is dat de scheidingsmuren moeten worden opgehoogd, tot 30cm hoger dan het hoogste, aangrenzende dak (dat van mijn buurvrouw)

De buurvrouw zegt dat ze niet instemt met deze werken:
- Dat ik geen toegang mag hebben tot haar dak om deze werken uit te voeren.
- Dat dit haar muur, en haar dekstenen zijn en dat ik er niet mag aankomen.

Er zijn een aantal zaken die de situatie mi wat ingewikkelder maken:

- Voordat de vorige eigenaars mijn achterbouw hebben gezet, heeft de buurvrouw een veranda bijgebouwd. Deze veranda werd gezet in een enkele snel bouwsteen ipv. in steens verband, en volgens ons staat deze uitgelijnd op mijn kant van de scheilijn. (deze ligt in het verlengde van de muur van de gehele woning vanaf de straatkant. We hebben pas het bezetsel afgekapt, en dit is duidelijk te zien. ) Volgens haar echter, staat deze muur volledig op haar perceel, en de schutting die in het midden van deze muur staat bijgevolg, ook. Er is geen registratie van muurovername, maar er is op stedenbouw en in het Felix archief ook geen bouw vergunning terug te vinden voor deze veranda. Ze beweert dat alles vergund is (ze begon hier zelf over, en ik ben het nadien gaan controleren.)

- Het lijkt erop, dat van de gemene muur, haar kant hoger gebouwd is als mijn deel. mijn achterbouw heeft een zadeldak, dat rust op ankers die in mijn deel van die muur zitten, maar de dakgoten lopen blijkbaar tot boven mijn stuk van de gemeenschappelijke muur, waardoor op sommige plaatsen, het uitstekende stuk "gemeenschappelijke muur" aan haar kant lijkt te staan. Ik kan in een holte net onder het dak, haar roofing en pek zien aan mijn kant (net boven waar mijn kant van de muur stopt dus) wat ons doet vermoeden dat mijn dak al lager was dan het hare voordat de verbouwingen aan mijn kant hebben plaatsgevonden, en dat haar achterbouw misschien ooit verhoogd werd. (gezien het gaat om arbeiderswoningen die destijds vaak identiek gebouwd werden.)

Het lijkt me dat historisch gezien er een aantal zaken werden veranderd waardoor er wat onduidelijkheid is over deze scheidingsmuren, maar het lijkt me nog altijd om een "gemene muur" te gaan.

Kan het in dit geval zijn dat het effectief gaat om haar muur en dat ik geen recht heb om deze werken uit te voeren?
Als het toch om een gemene muur gaat, kan ze me dan verbieden hieraan te werken?
Kan de toegang tot haar dak geweigerd worden? (Ladderrecht? )

Ik begrijp in se ook niet waarom mevrouw een probleem heeft met het wettelijk in orde stellen van deze muur, dit komt zowel haar als mezelf ten goede (net zoals de behandeling die ik net liet uitvoeren tegen opstijgend vocht, maar naar eigen zeggen heeft ze hier zelf, geen last van.)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1138

#2 , 12 jul 2022 07:59

Landmeter aanstellen voor afpaling van de grenzen.
Best om dit samen met de buur te doen, maar kans is groot dat ze dit weigert. Zeker als dit nadelig voor haar kan zijn.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 12 jul 2022 13:58

Quote : " - Dat dit haar muur, en haar dekstenen zijn en dat ik er niet mag aankomen.
"

Langs welke kant van de deksteen loopt het water af ?
Langs beide kanten is gemene muur . Langs één kant is muur eigendom van degene die waterdrop ontvangt . ( ook de vorm van de deksteen /vlak afhellend naar één zijde / kap naar beide zijden geeft al een aanduiding ).
Indien geen medewerking voor landmeter , vragen vrederechter om er een aan te stellen ( ambtshalve ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 jul 2022 19:57

Wie heeft dat PV opgemaakt dat verplicht in het ophogen van de muur?
En op vraag van wie werd dat opgemaakt?

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2022 08:01

Wie heeft dat PV opgemaakt dat verplicht in het ophogen van de muur?
En op vraag van wie werd dat opgemaakt?
Dit PV werd opgemaakt door de stad (stedenbouw.) De vorige eigenaar kreeg controle nadat mijn buurvrouw de " bouwpolitie " (stedenbouw) heeft gecontacteerd met bezorgdheden over stabiliteit toen ze verbouwden in 2015.

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2022 08:04

Landmeter aanstellen voor afpaling van de grenzen.
Best om dit samen met de buur te doen, maar kans is groot dat ze dit weigert. Zeker als dit nadelig voor haar kan zijn.
Ik vraag me af of er een manier is om inderdaad een landmeter te laten komen en toch de kosten te delen ook al is zij niet akkoord. (Ik heb inmiddels offertes en ben ook bezig om het oorspronkelijke plan te vinden door navraag te doen bij notarissen die vroegere aktes van het huis verleden)

Ze beweert dat ze dit ooit heeft laten doen, maar heeft geen plan of naam van een landmeter. ("Vroeger was dat niet zoals nu , alles op papier en verloren gegaan in een brand. Vervolgens legde ze uit dat alles gedaan werd door haar schoonbroer ingenieur 😶)

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2022 08:05

Quote : " - Dat dit haar muur, en haar dekstenen zijn en dat ik er niet mag aankomen.
"

Langs welke kant van de deksteen loopt het water af ?
Langs beide kanten is gemene muur . Langs één kant is muur eigendom van degene die waterdrop ontvangt . ( ook de vorm van de deksteen /vlak afhellend naar één zijde / kap naar beide zijden geeft al een aanduiding ).
Indien geen medewerking voor landmeter , vragen vrederechter om er een aan te stellen ( ambtshalve ) .
Als je in het vredegerecht vraagt een landmeter aan te stellen worden de kosten gedeeld?

lukasi
Berichten: 1138

#8 , 13 jul 2022 08:11

Niet altijd worden de kosten gedeeld door een aangestelde landmeter door de rechtbank.
Maar aan de andere kant, je weet nu niks en de buur walst over je heen met beweringen die ze zelf niet kan staven en met ingenieurs in de familie.
Ik zou niet twijfelen en de kosten voor een landmeter voorschieten. Daarna kan je nog altijd deze kosten proberen te verhalen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 14 jul 2022 11:40

Best de vrederechter een landmeter laten aanstellen : dan is de meting tegenstelbaar aan derden. Als u zelf op uw eentje een landmeter aanstelt is dat niet het geval, en hebt u mogelijk dubbele kosten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 14 jul 2022 14:26

En Omgevingsloket (stedenbouw) aangetekend verwittigen dat u het PV wel wil naleven, maar dat de buurvrouw zich verzet tegen werken in uitvoering daarvan

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 jul 2022 12:10

En Omgevingsloket (stedenbouw) aangetekend verwittigen dat u het PV wel wil naleven, maar dat de buurvrouw zich verzet tegen werken in uitvoering daarvan

Denkt U dat zoiets uit een PV zou kunnen gehaald worden om deze reden?
(Tevens dat de werken niet kunnen worden uitgevoerd zonder dat er waarschijnlijk schade wordt toegebracht aan het eigendom van de buur / De buur weigert dat ik mijn huis mag verbeteren opdat zij haar +40 jaar oude roofing niet beschadigd wil zien of vervangen?)

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2022 12:11

Dankuwel allen, ik heb allesinds deze week een afspraak bij het juridisch loket van de eigenaarsbond om de volgende stappen te bepalen.

Sirkii
Berichten: 5395

#13 , 17 jul 2022 13:26

En Omgevingsloket (stedenbouw) aangetekend verwittigen dat u het PV wel wil naleven, maar dat de buurvrouw zich verzet tegen werken in uitvoering daarvan

Denkt U dat zoiets uit een PV zou kunnen gehaald worden om deze reden?
(Tevens dat de werken niet kunnen worden uitgevoerd zonder dat er waarschijnlijk schade wordt toegebracht aan het eigendom van de buur / De buur weigert dat ik mijn huis mag verbeteren opdat zij haar +40 jaar oude roofing niet beschadigd wil zien of vervangen?)
Jij zal in ieder geval alle schade die je veroorzaakt moeten laten herstellen : bv nieuwe dichtingsstrook laten aanbrengen als je haar roofing verwijderde van de muur. Dat de roofing 40 jaar oud is doet niet terzake

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 17 jul 2022 22:19

Denkt U dat zoiets uit een PV zou kunnen gehaald worden om deze reden?
Neen, maar dat ze alvast weten waarom het PV niet direct uitgevoerd wordt
Als buurvrouw dwars ligt, kan het wel even duren ...

Veel makkelijker om het meteen te melden, dan achteraf met dit ls excuus te moeten komen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”