reservekapitaal

Ingrid.S
Topic Starter
Berichten: 20

reservekapitaal

#1 , 20 mar 2009 08:02

Is het toegelaten dat een syndic de geldreserve (reservekapitaal) gebruikt van een VME om bewarende maatregelen te treffen zonder toelating van een algemene eigenaarsvergadering?
Er waren allerlei kosten die tijdelijk dienden voorgeschoten te worden tot verzekering eventueel vergoed. In het werkkapitaal (enkel voor de periodieke uitgaven) kon hier geen rekening mee gehouden worden en was er dus onvoldoende provisie op de zichtrekening om aan de kosten te beantwoorden...

Ik had gelezen dat een syndic zonder voorafgaand akkoord door de vergadering geen gebruik mocht maken van het reservekapitaal. Maar nood breekt wet of vergis ik me hier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 20 mar 2009 10:11

Is het toegelaten dat een syndic de geldreserve (reservekapitaal) gebruikt van een VME om bewarende maatregelen te treffen zonder toelating van een algemene eigenaarsvergadering?
Er waren allerlei kosten die tijdelijk dienden voorgeschoten te worden tot verzekering eventueel vergoed. In het werkkapitaal (enkel voor de periodieke uitgaven) kon hier geen rekening mee gehouden worden en was er dus onvoldoende provisie op de zichtrekening om aan de kosten te beantwoorden...

Ik had gelezen dat een syndic zonder voorafgaand akkoord door de vergadering geen gebruik mocht maken van het reservekapitaal. Maar nood breekt wet of vergis ik me hier?
Beste,

U geeft het antwoord al zelf. Normaal mag de syndicus idd zonder toelating van de (bijzondere) algemene vergadering geen geld van het reservefonds afnemen.

Wanneer er snel dient te worden gehandeld en de syndicus heeft niet voldoende tijd meer om een vergadering samen te roepen, dan kan hem niet kwalijk worden genomen dat hij in functie van zijn bewarende taak en binnen het stellen van daden van voorlopig beheer geld vanuit het RF overhevelt naar de zichtrekening.

Vanaf het moment dat de zichtrekening voldoende is aangezuiverd, boekt hij dit bedrag best terug over naar het reservefonds.

Hij zal nadien wel verantwoording van zijn acties afleggen tijdens de eerstvolgende vergadering.

Blijkt dat de kosten in functie van de begroting te hoog oplopen waarbij terugstorting niet is aangewezen, dan stelt hij de eigenaars hiervan in kennis en bespreekt hij dit tijdens de eerstvolgende vergadering of wanneer deze nog te ver af is, roept hij best een bijzondere algemene vergadering samen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”