Opvragen van facturen

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

Opvragen van facturen

#1 , 19 mar 2009 15:50

Hoeveel tijd heeft een nieuwe syndicus, om de facturen van zijn voorganger op te vragen. Deze laatste beweert dat hij alles heeft afgegeven ! De nieuwe zegt dat hij niets heeft gekregen, en rekent de ontbrekende facturen aan de eigenaars aan. Er werd blijkbaar niets afgetekend en nu krijgen wij de rekening gepresenteerd.
Graag jullie mening aub.
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 mar 2009 16:02

Normaal gezien binnen de week na de overdracht van het gebouw van de ene syndicus naar de andere. in realiteit gebeurt dit meestal binnen de eerste maand.

Als uw nieuwe syndicus beweert niets ontvangen te hebben is het zijn taak om met alle mogelijke rechtsmiddelen ( vredegerecht, dwangsommen, deurwaarder) de fakturen te bekomen alsook de eindafrekening van de voormalige syndicus, de rekeningen bij de bank enz.

De mede-eigenaars kunnen zich schrap zetten om de nieuwe syndicus te verplichten deze stappen te ondernemen:

- stel hem aangetekend in gebreke wegens het niet correct aanvatten van zijn taak. (als hij de gegevens niet vastkrijgt had hij allang zelf stappen moeten ondernemen naar vredegerecht en BIV toe)

- verzamel 20% van de mede-eigenaars ( 20% eigendom van het totale gebouw) en verzoek middels hen dat de nieuwe syndicus een byzondere algemene vergadering bijeenroept met als enig punt: Mandateren van de syndicus om alle rechtmiddelen te gebruiken om de ontbrekende documenten, rekeningen, betalingen, enz van de oude syndicus te verkrijgen. Daarmee zet je hem dan wel met de rug tegen de muur.

Eerlijk gezegd doet de houding van uw nieuwe syndicus me zeer ernstige vragen stellen met betrekking tot zijn integriteit en vakbekwaamheid.

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 19 mar 2009 16:16

Over dit laatste heb ik ook mijn twijfels! En dan moet je nog weten dat hij de steun krijgt van de Beh.Raad en aanhang! Als er wat over de syndicus gezegd wordt, staan ze onmiddellijk op hun "achterpoten"en voelen zich zelf geviseerd. Kun je begrijpen hoe moeilijk werken dat is??? Wat ben ik blij dat ik het forum heb ontdekt en mij eindelijk wat kan "wapenen" voor de volgende AV;
Bedankt

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 mar 2009 16:19

Wanneer is deze av?

Wanneer was de vorige?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 mar 2009 17:09

Over dit laatste heb ik ook mijn twijfels! En dan moet je nog weten dat hij de steun krijgt van de Beh.Raad en aanhang! Als er wat over de syndicus gezegd wordt, staan ze onmiddellijk op hun "achterpoten"en voelen zich zelf geviseerd. Kun je begrijpen hoe moeilijk werken dat is??? Wat ben ik blij dat ik het forum heb ontdekt en mij eindelijk wat kan "wapenen" voor de volgende AV;
Bedankt
U moet zich ook eventjes in de schoenen van de raad van beheer plaatsen. Uiteindelijk zijn zij in belangrijke mate mee verantwoordelijk voor het kiezen van de nieuwe syndicus. Zich defensief opstellen als er vervelende vragen worden gesteld is dan ook dikwijls een natuurlijke reflex. (heb deze ook soms gehad)

U spreekt van de raad en haar aanhang, er is niets dat u verhindert uzelf te organiseren. (en dan bedoel ik de "grommelaars"....) kijk eens of u de meest actieve mede-eigenaars die de meeste vervelende vragen stellen niet samen kan brengen om tegen de volgende av als één front op te treden. Als u dat lukt kan u ook niet alleen de andere "malcontenten" aanspreken om jullie te steunen de volgende vergadering doch eveneens de mede-eigenaars die demonstratief wegblijven van de vergadering omdat ze zich machteloos voelen of gewoon walgen van de voorstelling. Deze kan u dan eventueel overtuigen om aan jullie een volmacht te verstrekken (verdeel deze dan wel een beetje over de "grommelaars" zodat niemand met teveel volmachten wordt opgescheept. Het is in die idee ook belangrijk de volmachtgevers zelf hun volmacht volledig te laten invullen)

Met andere woorden het is je recht, in sommige situaties zou ik zelfs zeggen je plicht, om een revolutie te plannen en een "coup" uit te voeren!

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 19 mar 2009 19:44

Zij ronselen altijd de meeste volmachten. Omdat zij met de oudere mensen klusjes opknappen, boodschapjes doen... vragen en krijgen zij gemakkelijk de volmacht. Meestal weten die mensen niet eens waarover het gaat! Het enige wat nu nog rest is de AV zeer goed en juridisch onderbouwd voor te bereiden. Het gebeurt te dikwijls dat je tijdens de A.V niet tijdig door hebt dat er iets fout loopt, en dan zit je achteraf met de problemen.
Onze volgende AV is statutair voorzien voor eind april. Wij kennen dus de agenda nog niet, maar al wat er al is misgelopen weten wij wel. En wij willen niet de ezel zijn die zich weer stoot aan dezelfde steen.
Heel erg bedankt!

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 19 mar 2009 21:27

Een stap die jullie als mede-eigenaars ook altijd kunnen nemen maar die niet echt goedkoop is (is dus best als je in groep bent) is naast je degelijk voor te bereiden een gerechtsdeurwaarder meenemen. Dit een aantal zeer grote voordelen:

- zijn verslag is opgemaakt op zijn woord van eer ---> dit is een verslag dat voor het vredegerecht niet in twijfel KAN getrokken worden. Als erin saat dat er 14 man en 6 vrouwen tijdens de vergadering naar het toilet zijn getrokken dan zijn het er 14 en 6 en niet 13 en 7 (travestieten uitgesloten...) De waarde is dus gelijk aan die van een PV.

- De syndicus en de rvb kunnen niet weigeren deze deurwaarder toe te laten.

- het geeft aan de syndicus en de RVB een onmogelijk verkeerd te begrijpen signaal dat elke zucht die ze slaken, elk woord dat ze zeggen intens wordt gevolgd.

- bijgevolg zullen deze leden op de puntjes van hun tenen lopen.

- als jullie dan de juiste vragen stellen zijn ze verplicht hieraan gevolg te geven en zal dat gevolg ook in een onvervalsbaar verslag worden vastgelegd.

Bereid dus je dossier tot op de millimeter voor, stel niet alleen vragen, maar maak ook duidelijk aan de andere aanwezigen waarom je die vragen stelt.

Hoe je het ook aanpakt, laat ons hier weten wat het resultaat is. Er zijn velen die inspiratie kunnen putten uit jullie avontuur en als jullie in de gelegenheid komen om een juridisch precedent te scheppen dat iedereen helpt, wel dan heeft het meer opgeleverd dan vele anderen ooit zullen kunnen halen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”