syndicus doet zijn job niet

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

syndicus doet zijn job niet

#1 , 30 jun 2022 13:09

Beste,

We zitten in de problemen met onze syndicus.

Vorig jaar in oktober overgestapt naar een nieuwe syndicus.
We wachten nog altijd op onze jaarafrekening 2021 die ze moet doen
ik heb als cdr al 5-6 keer gemerkt dat er facturen dubbel betaald zijn geweest
Stormschade wordt niet opgevolg, ik betwijfel zelfs of het aangegeven is aan de verzekering
Achterstallige betalingen worden niet opgevolg..
Ze heeft naar ista niet alle facturen doorgestuurd waardoor de afrekening foutief is
Als we daar iets van zeggen dat ze foutief is en zeggen waar het fout is blokt ze gewoon af met "dat is niet waar die zijn juist..."
We hebben een spaarrekening van 70.000euro waar we 2j geleden voor gespaard hebben, het bedrag per appartement weigert ze op de afrekening te zetten, haar mening is, dat staat op de spaarrekening dus is nu van de vme maar er is gespaard volgens quotiteit , dus er zijn er bij die niets moesten sparen hebben.

Werken die moeten uitgevoerd worden doen ze niks voor
We moeten zelf onderhoud, herstellingen als raad laten uitvoeren door bv loodgieter enz want zelf stuurt ze haar kat
Kortom, die doet eigenlijk zo goed als niets.

ik heb ondertussen zelf wat boekhouding gaan doen omdat ik toegang heb tot de rekeningen, tussen begin vorig jaar en nu zitten we met 11.000 euro achterstallige betalingen van provisies.

Ik heb dergelijke punten al verschillende keren via mailing aangehaald...

Het contract dat we hebben is 3j maar met dergelijke nalatigheid willen we dat natuurlijk stoppen.
We hebben een evaluatie escape clausule ingepland na 1 jaar, die gaan we gebruiken om het contract te stoppen maar toch, die doet haar werk niet terwijl we er alle maanden dik voor betalen.

Ik ga niet betalen als ze geen werk doet .

Wat zijn zoal onze opties?

Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2022 15:43

AANGIFTE KLACHT DOEN BIJ BIV, met alle inbreuken en details + nodige documenten.
Syndicus aangetekend in gebreke laten stellen ( met ontvangstbewijs ). Geen reactie binnen de 15 dagen : vrederechter inschakelen.

In ieder geval contract niet laten verder lopen met die clausule. Met zulke syndicus hebben jullie toch geen toekomst. Oppassen voor verdwenen gelden ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 jun 2022 16:20

Vooreerst: is het een erkende syndicus?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 30 jun 2022 18:02

Uit wat ik lees treed ik hierboven bij: nieuwe syndicus aanstellen. Let wel: voor bijkomende taken - bv stormschade afhandelen - worden contractueel veelal supplementen voorzien.

Reservefonds: normaliter betaald door elk appartement volgens quotiteit. Is van VME dus niet meer op te splitsen per appartement. Makkelijk zelf te berekenen. Dit in tegenstelling tot het werkingsfonds. Bij verkoop appartement kan je de waarde van het reservefonds niet claimen bovenop de verkoopprijs tenzij dat zo in de compromis opgenomen is. Split werkingsfonds wel.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2022 18:29

Hoi,

Ja, het is een erkend syndicus.

Daarvoor zaten we bij Naam verwijderd - JurecaBE - moderator die hebben oudere blokken afgestoten maar we hadden genoeg van beheerders, haar uitleg was goed en ze kon het goed uitleggen maar echt... dit is een regelrechte catastrofe die dame.

Die clausule gaan we zeker activeren via een aangetekend schrijven, waarschijnlijk zelfs eerst nog in de vriendenkring van een vd bewoners een advocaat hierover raadplegen.

We hebben haar 3000E extra moeten betalen omdat ze de jaarafrekening van 2021 nog moest maken maar de kemels die ze daar al geslagen heeft, die van ista slaat toch wel alles, 10K aan verwarmingsfacturen zijn niet doorgegeven aan ista, ik meld dat ze een aantal facturen niet heeft doorgestuurd en dan zegt ze, bwa dat is toch niet erg... desnoods via quotiteit verdelen en anders laten we dat zo.. Wat later beweert ze dat alles juist is enz..

er is voor 1 eigenaar een zaak lopende via een deurwaarder, daar horen wij niks van, dat is opgestart via de vorige syndicus , maw meer dan 1j geleden, als ik aan de huidige syndicus vraag hoe zit het daarmee, dan is alles stil...

Ondertussen zijn er appartementen verkocht, nieuwe bewoners die daar al 4-6 maand wonen hebben nog geen vraag voor betalen provisie gekregen...

We zitten met bijna 10K achterstallige provisies, 2 zijn een probleem want moeilijke betalers maar daar wordt niet op gereageerd door de syndicus..

Nog een voorbeeld, wij hebben bij onze liften een omnium onderhoudscontract.. Onlangs een defect er komt een offerte van 3000 euro binne, en de syndicus zegt, mag ik dat bestellen.. ik merk op dat we een omnium all in onderhoudscontract hebben, binnen de minuut antwoord ze dat ze al lang geleden gezegd heeft dat deze werken niet in dat onderhoudscontract inzitten , als je dan weet dat die offerte maar die morgen was binnen gekomen, die liegt gewoon..

Ik heb tot hiertoe altijd een technieker ingeschakeld als er iets moest hersteld worden maar begin van dit jaar was een ventilatiesysteem defect. Diegene die ik aanschreef reageerden niet, dus ik zet de syndicus in gang. Na 3-4w stuur ik een reminder, zij forward dan de mail nog is naar de leverancier die antwoord, tja we hebben al verschillende keren proberen kontakt op te nemen maar er reageert niemand. Ik mijn gegevens dan maar doorgegeven, ben met hen dat zelf gaan bekijken (ik woon daar niet, ben eigenaar verhuurder), gevraagd me in kopie te zetten voor de offerte, die offerte komt de dag nadien bij mij en de syndicus per mail binnen.Ik vraag per mail aan de syndicus, graag bestellen 6 w nadien hoor ik nog altijd niks dus doe zelf navraag bij de leverancier en zet de syndicus in kopie, wat blijkt, die heeft die bestelling zelfs niet doorgegeven...

Als je dergelijke dingen in familie ziet zeg je dat dit er los over is, te veel fantasie...

Wat onze spaarrekening betreft, neen dat is eigenlijk niet zo eenvoudig, we hebben gespaard volgens quotiteit voor een cv ketel en hadden 65k over, dus dat is van de appartementen die toen mee gespaard hebben volgens quotiteit.. Stel je maar voor dat er iets in de garage gebeurd, dan mag dat niet specifiek betaald worden met dat geld want mensen die alleen een garage hebben hebben niet bijgedragen tot die spaarrekening...
Bij de vorige syndicus stond dat als spaarreserve op elke afrekening dat werd daar werkings en reservekapitaal genoemd, dus dat was wel degelijk toegeeigend aan de eigenaar/het appartement en gaat over meer dan 1000€/appartement.

Die klacht bij BIV ga ik doen maar toch even wachten tot de nieuwe syndicus er is, de deze kan aan de rekeningen aan (spaarrekening niet want dat is eentje met dubbele handtekening), ik wil niet dat ons dossier verder ontspoort.

ik vraag me zelfs af of we niet een deel van de betaalde erelonen kunnen terug vorderen, maar dat zal nooit lukken zonder advocaten vrees ik...

Nick

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2022 19:46

In de eerste plaats direct een klachtendossier indienen bij het BIV ( alhoewel niet mijn favoriete organisatie ). Waar de syndicus is er aangesloten : beide hebben ook een aansprakelijkheidsverzekering.
De rechtsbijstand verzekering van de blokpolis inschakelen.

BIV aangetekend schrijven aan RECHTSKUNDIG ASSESSOR GENERAAL BIJ DE UITVOERENDE KAMER MR. ALEXANDER VAN BRABANT LUXEMBURGSTRAAT 16 B 1000 BRUSSEL + zelfde aangetekend Schrijven aan MEVR. MYRIAM NULENS
plaatsvervangend rechtskundig assessor generaal bij de uitvoerende kamer : zelfde adres
Volledige uitleg in de brief te samen met alle documenten en bewijzen van inbreuken en briefwisseling ( mails ). Syndicus : naam + adres+ ondernemingsnr. BIV lidnr.

Deze brief ook verzenden per mail aan : uk@biv.be info@biv.be Elke Van Holsbeek evh@biv.be
Bij deze mail ( emailadressen in AAN ) de betrokken documenten en inbreuken welke ook bij het aangetekend schrijven zijn gevoegd, in bijlage mee versturen.
Bijkomende actie : dossier naar vredegerecht. Ook compleet.
Ik heb de indruk dat de syndicus ook geen betalingen deed aan de leveranciers. Probeer samen met de rekencommissaris inzicht te krijgen in de bankrekeningen en tracht deze met de bankiers te laten blokkeren.
Dringende actie is aangeraden en noodzakelijk. Probeer zo vlug mogelijk enige info te bekomen van die advocaat in de vriendenkring eigenaar.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jul 2022 10:59

Hallo,

Ik ben de rekencomissaris en ben dus bezig om dit op het juiste spoor te krijgen.
Facturen naar leveranciers worden nog wel betaald, soms zelfs 2 keer , nu voor zover ik de facturen kan zien want als er achter gehouden worden..

We gaan allesinds dus die clausule opstarten om dat contract te verbreken, dan een nieuwe syndicus zoeken en ondertussen verder een dossier opbouwen naar hen toe.
Daarmee ga ik dan naar het BIV stappen en de stappen die hier aangehaald zijn volgen.

Hartelijk dank

Nick

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2022 18:38

Beste,

We hebben ondertussen nog wat verder informatie ingewonnen en ons is geadviseerd eerst een ingebrekestelling in te dienen zodat we later de syndicus verantwoordelijk kunnen stellen.
Probleem is dat deze syndicus nu blijkt, de neiging heeft om een raad te ontslaan als het haar goesting niet is..
Kan ze dat zomaar want dan is er geen enkel toezicht meer op haar, kan ze op de rekeningen doen wat ze wilt..
We kunnen dan wel naar het vredegerecht trekken maar die zijn in de zomer ook moeilijker bereikbaar ..

Nick

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 jul 2022 20:22

Je zou die ingebrekestelling kunnen laten opmaken en verzenden door een advocaat. Dat maakt altijd meer indruk, en zal niet zo vlug aan de kant gelegd worden..

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 07 jul 2022 22:13

Syndicus kan de Raad (van Mede-eigendom) vermoed ik niet ontslaan. de RvME is net het controleorgaan OP de syndicus.
Het aanstellen en dus ook het niet benoemen (stemmen) voor leden van de raad is een taak van de Algemene Vergadering.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jul 2022 17:14

Ondertussen wordt dit verhaal helaas langer...
Deze morgen heb ik een mail gekregen van de syndicus die zegt dat ze de facturen nagekeken heeft en alles klopt terwijl ik alles tot in de kleinste details doorgegeven heb waar het mis loopt.
Ik ben niet heiliger dan de paus, ik kan mis zijn, maar heb al verschillende keren gevraagd waar dat ik dan eventueel mis zou zijn, nu ja het enige antwoord dat ik krijg is "je bent mis", ik heb nog nooit iets inhoudelijks terug gekregen..
Op een afrekening van onze gas met 12 facturen, waar er 1 of 2 ontbreken en niet doorgegeven zijn, tja zo een rekenwonder moet je daar nu niet voor zijn om te zien wat er mis is.
Ze verwijst ook naar de kontrole van de boeken en zegt dat ze eerst ons alles heeft voorgelegd voor ze dat verstuurd heeft, dat klopt gedeeltelijk, maar ze werkt nog met papieren facturen, het is onbegonnen werk om te zien of er ergens hier of daar een factuur ontbreekt, daarnaast was er van onze kant uit commentaar op enkele facturen vd gas en heeft zij facturen die wel in de boekhouding zaten niet meegestuurd.
Nadat ik onregelmatigheden zag op de energierekening ben ik op het portaal van engie gaan kijken en daar heb ik alles terug gevonden, ook wat er ontbrak...Dit is trouwens de enige leverancier waar we dit kunnen doen.
We hebben haar gewezen op facturen die 2 keer in het systeem staan en in haar kaft zitten, hebben haar er op gewezen dat er ontbraken .. maar de syndicus blijft volhouden..
Straffer ze zegt nu dat ze daar 60u werk heeft aan uitbesteed en dat ze die gaat doorfactureren aan de VME of aan mij, ten belope van 3000 euro. Ik heb haar gevraagd naar de contactgegevens van die firma zodat ik die is kan spreken hierover.
We zijn verzekerd tegen eventuele fouten dus ik ga morgen de verzekering bellen om dat op te starten maar die gaat heel ver.. Een collega mede-eigenaar had een negatieve commentaar gepost op facebook en die is afgedreigd met advocaten...
Ze heeft ook gemeld dat de ze sowieso de jaarafrekening deze week gaat doorsturen zonder onze goedkeuring dan, dus die gaan we dan ook weer moeten aanvechten en laten recht zetten.

Dit heeft mijn zondag en weekend echt verkloot... pfff dat mensen tot zoiets in staat zijn...

Nick

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2022 17:50

Deze syndicus daar moeten jullie zo vlug mogelijk vanaf. Oppassen voor fraude en bedrog.
Reactie #6 dringt zich zeker al op.

In de eerste plaats : schriftelijke of digitale facturen : een facturenreeks is een ononderbroken reeks.
Absoluut geen kwijting geven voor de boekhouding en de syndicus.
Jaarrekeningen en jaarafrekeningen worden op de AV ter goedkeuring aangeboden : niet zo maar tussen de soep en de patatten.
Dus op de AV GEEN KWIJTING GEVEN.
In groep klachten indienen en dossier naar vredegerecht.
Indien de 60 uur en de vergoeding van € 3000.00 niet vermeld staan in de extra kosten syndicuscontract zijn deze absoluut niet te verrekenen.

BUITEN DIE SYNDICUS.

Direct actie voeren want syndicus voelt dat jullie een zwak geheel vormen op dit moment. Haar op de tanden laten zien en ze zal al aardig intomen.

Zeker doen wat in # 6 aangehaald is.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jul 2022 19:32

Bedankt allemaal..

We gaan de bal aan het rollen brengen.
Dat de mensen niet genoeg hebben van heel dat medeeigendom en een syndicus dat begrijp ik niet..
Ik heb nu sinds iets meer dan 4j dat appartement, nooit meer..
Ik hoor van de oudere eigenaars dat er nog alleen maar miserie is geweest met syndicussen, ikzelf heb ook nog niets anders geweten...
Ik begrijp dat niet, die worden toch wel best aardig betaald...

Nick

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 10 jul 2022 19:48

Best een nieuwe syndicus vragen via de vrederechter, want ik heb zo de indruk dat die nog wel wat zal willen dwarsliggen.

bondimd
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 jul 2022 20:41

via vrederechter is ook geen garantie, ik heb dat moeten doen omdat er vochtprobleem is door afvoerleidingen 1e & 2e verdieping die onder mijn woning lopen, ondertussen al 13 maanden aangesteld en nog niks.

Zou ook dak willen laten renoveren en dring al maanden aan op een av hierrond maar komt niks van, begrijp nick48 zeker mbt syndicus want via advocaat en gerecht maar oplossingen komen er niet en zeer frustrerend, ik zit met gezondheidsklachten door vocht en rest speelt al 2 jaar met mijn voeten en blijft duren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”