Haag van buur hangt over mijn oprit

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Haag van buur hangt over mijn oprit

#1 , 27 jun 2022 19:02

Huis van vroegere buur is 2 maand geleden verkocht, de nieuwe eigenaars wonen er nog niet in maar er worden sedertdien bijna alle dagen werken in verricht. De haag aan de zijkant van het huis hangt 50 cm over mijn oprit waardoor ik hinder ondervind om uit mijn wagen te stappen, ik moet werkelijk in de haag rijden. Ik heb al een berichtje in hun brievenbus gelaten om te vragen de haag dringend te snoeien maar geen antwoord, bovendien ken ik hun naam niet.
Als er geen gevolg komt kan ik binnen een paar weken niet meer binnenrijden en moet dan mijn wagen in de straat laten staan, hetgeen door het feit dat ik niet jong meer ben niet aan te raden is.
Kan ik eventueel der wijkagent hiervoor aanspreken of ?
Bedankt voor reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 27 jun 2022 20:36

Als je nu eens aan die mensen die er werken vraagt dat de eigenaar even met je contact opneemt ... telefoonnummer doorgeven .
En dan stel je even voor dat je even langs de haag gaat met de haagschaar
of is dat te moeilijk?

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#3 , 27 jun 2022 23:14

ja, dat is inderdaad te moeilijk, die arbeiders zijn boven aan 't werk met zware werktuigen en ik kan zelfs langs hun voertuigen niet door, bovendien er zelf de haagscheer inzetten zal gezien mijn hoge leeftijd niet meer lukken. Sorry, maar ik had een ander antwoord verwacht, gebaseerd op uw hopelijk juridische ervaring

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 27 jun 2022 23:23

Bent u zeker dat het geen gemene haag is tussen twee eigendommen?
Of staat de stam van de haag op meer dan 50 cm van de erfgrens?
Kent u huidig adres van vroegere buur of die zijn telefoonnummer die kent indien deze eigenaar was zeker hun naam en hun huidig adres.

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 27 jun 2022 23:50

Mijn antwoord was gebaseerd op een piste zonder te veel tamtam waarbij zowel u als de eigenaar tot oplossing kwamen wat een goede burenrelatie bevorderde.
Zo'n briefje in de bus met daar de vraag om de haag dringend te snoeien als je vol op in de verbouwingen zit, is nu niet echt prioriteit.

Maar goed
Als de haag op de scheiding staat waarbij de stammen dus op de grens staan, dan ben je gehouden om elk aan zijn kant de haag te snoeien tot de perceelgrens, ook de opkuis is voor elk van de buren voor zijn deel.
U kunt dit zelf doen maar zoals u aangaf is dit op uw leeftijd te lastig. U kunt hiervoor beroep doen op de diensten van een tuinman.
Staat de haag op volledig op uw perceel , met dien verstande dat dit minimum 50 cm van de perceelgrens is , dan moet u instaan voor de snoei aan beide kanten en voor de opkuis. U met uw buur vrijwaren van overgroeiende twijgen.
Staat de haag volledig op het perceel van de buur , op 50 cm van de grens dan moet hij deze onderhouden.

Indien u last hebt van overhangende twijgen en takken dan kunt u schriftelijk vragen om de haag te snoeien. Even meegeven dat dit het meest geschikte tijdstip en onder gunstige weersomstandigheden kan plaats vinden.
Indien u na 2 weken geen bericht heb ontvangen, kan je best je vraag per aangetekend schrijven herhalen. Na nog eens 2 weken mag je dan zelf de overhangende takken snoeien of de opdracht hiervoor geven. Opgelet u voert dit best uit onder ideale omstandigheden om te snoeien.
Zo niet kan eventuele gevolgschade van verkeerd uitgevoerde snoei ingrepen alsnog op u verhaald worden.

Ik verwijs hiervoor naar een schade waarbij een fagus sylvatica kort werd ingesnoeid tot tegen de stam en werd gehalveerd in de hoogte. Deze ingrepen werden uitgevoerd in een warme periode en dagenlang zon. Gans de haag had schorsbrand en schimmel en is dan ook afgestorven door het onoordeelkundig snoeien.

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 28 jun 2022 11:34

Zoals al gezegd: haag op scheidslijn is elk zijn kant (laten) onderhouden

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#7 , 29 jun 2022 08:51

haag staat ingeplant langs kant gebuur op 20cm van het betonnen scheidingsmuurtje van 50cm hoog. Door de jaren groeit ze over de scheiding en hangt zo over mijn inrit over een lengte van 25m

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#8 , 18 jul 2022 21:15

Misschien is het onwil van die buur, en dan is er enkel maar het vredegerecht, en dan nog.
Hier al jaren zoiets, haag is nu buiten de overhang zelfs al ruim 4 meter hoog.
De andere delen van zijn tuin worden wel onderhouden tot zelfs 2 keer of meer per jaar,
wees gerust dat is prima onderhouden.
Water loopt ook op onze grond enz enz., wijkagent meerdere keren langs geweest ook, maar brengt ook geen verandering.
Mijn besluit is ik laat het zo, de buur is een pestkop, en dat zal zo blijven punt.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#9 , 19 jul 2022 17:16

al hun verbouwingswerken zijn gestopt maar ze wonen er nog niet in. Zodra ze aanwezig zijn zal ik het vriendelijk gaan vragen, geen gevolg start ik onmiddelijk met de vrederechter, ik heb recht op de volledige breedte van mijn inrit, heb daar duur voor betaald, en ga mijn wagen niet laten beschadigen door de scherpe puntbladeren van hun haag. De wet moet door iedereen gerespecteerd worden.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 jul 2022 19:49

Zodra ze aanwezig zijn zal ik het vriendelijk gaan vragen,
Maar uw vraag dan wel aangetekend bevestigen, en hen nog 14 dage de tijd geven voor een oplossing.
Men een mondelinge vraag en geen AS sta je voor de VR zeer zwak.

Sirkii
Berichten: 5417

#11 , 21 jul 2022 16:28

Mijn gok is dat de vrederechter zal oordelen dat de haag gemeenschappelijk is omdat ze veel minder dan 50cm van de perceelsgrens staat en er in t verleden geen stappen gezet zijn om de haag te doen verplaatsen. Misschien vind je wel een tuinman (bijklusser) die t voor een schappelijke prijs wil doen

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#12 , 25 jul 2022 14:19

hoe kan dat nu gemeenschappelijk zijn als ze geplant is op de eigendom van de buur voor het gemeenschappelijk betonnen muurtje. De vorige eigenaar snoeide die haag 2 maal per jaar.

pho450
Berichten: 192

#13 , 03 aug 2022 15:38

Informeer even bij de gemeente of de wijkagent of zij je niet in contact kunnen brengen met de eigenaar. Briefjes en al zeker een aangetekend schrijven zijn een goede start voor een verzuurde buren relatie.
Het hoeft zeker geen onwil te zijn. Ik kan me best voorstellen dat mensen die midden in een verbouwing zitten, het snoeien van de haag niet hoog op hun prioriteiten lijst staan hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”