regenpijp van buur komt uit in mijn tuin

mili2022
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

regenpijp van buur komt uit in mijn tuin

#1 , 27 jun 2022 15:24

In 2015 heb ik alleen een huis gekocht.
De regenpijp van mijn buur kwam uit in mijn tuin.
Ik heb hem meermaals gevraagd om dit te herstellen maar de communicatie verloopt erg moeizaam. Hij antwoordde steeds met verbale agressie.
Na enkele maanden wachten, ben ik naar de juridische dienst van het stadhuis gegaan. Zij lieten me weten dat ze niets voor me konden betekenen, ze stuurden me naar de politie. Aangeklopt bij de politie, kreeg ik te horen dat zij een melding zouden opstellen maar verder niets konden doen omdat het ging om burengeschillen en ik hiervoor bij de vrederechter moest zijn. Dit was voor mij al een grote stap. Die ik uiteindelijk toch genomen heb. We kregen beiden een uitnodiging, op de dag van de afspraak lag de uitnodiging van mijn buurman verscheurd in mijn tuin. Ik ben alsnog gegaan. De vrederechter zei op een licht geërgerde/denegrerende toon: ,,Madammeke, als de tegenpartij niet komt opdagen, kan ik niets voor je doen. Je kan een advocaat nemen.''

Dat was het dan.
Ik had nog een stuk regenpijp liggen en heb deze bevestigd aan de bestaande regenpijp van de buurman, zodat het water op zijn plat dak terecht kwam. Ik ben dit ook de dag erna gaan melden bij de buur.
Blijkt dat na al die jaren de buur vocht in zijn muur had gekregen. Waardoor hij zijn werkman een bochtje (klein verlengstuk) op mijn stuk van de regenpijp heeft laten bevestigen waardoor de regen niet meer op de muur uitkomt maar op zijn plat dak.

Nu zijn we enkele jaren verder en na enkele pesterijen verder (hout met planken in mijn tuin gegooid, terwijl ik een hond heb / oud frietvet van zijn frituur over de haag gegooid) en vorige donderdag (23 juni) merkte ik dat hij de verlenging helemaal had afgebroken waardoor alweer de regen van zijn dak uitkomt in mijn tuin. Ik belde opnieuw naar de politie, die me vertelde dat ze veel werk hebben, waar ik alle begrip voor heb, en dat ze een melding gingen maken en dit gingen doorsturen naar de wijkagent.
Het is nu maandag en ik had nog niets gehoord (heb eerder politie gecontacteerd voor bemiddeling met dezelfde buur zonder resultaat of gehoor) dus ik bel opnieuw naar de politie. Ze ging het nogmaals doorgeven, dus ik zeg dat ik het gedrag van mijn buur stilletjes aan beu ben en dat ik het niet begrijp dat ik er niets aan kan doen. Want dat was het antwoord van de politie. Ze verwees me opnieuw door naar de vrederechter en ik vertelde haar het verhaal van de vorige keer. Ze antwoordde: ,,Ik begrijp dat het erg frustrerend is, maar wij kunnen niets anders doen dan bemiddelen. En zelf kan u ook niets ondernemen, enkel naar de vrederechter gaan of een advocaat aanstellen.''

Ik ben er ongetwijfeld zeker van dat nog mensen in gelijkaardige situaties zitten en had heel graag advies over wat ik nu kan doen. Wettelijk. Mag ik de regenpijp inkorten tot aan de hoek van zijn gebouw en hier een bocht bevestigen waardoor de regen op zijn domein valt?

Ik kan jammer genoeg geen foto's bijvoegen. De achterbouw van zijn zaak grenst aan mijn tuin. De regenpijp komt om de hoek en mondt uit mijn tuin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jun 2022 15:51

Politie komt in deze zaken niet tussen, en je was bij de VR voor een verzoening. Als tegenpartij niet komt opdagen, is daarmee de kous af.
Begin er alvast mee per omgaande een aangetekende brief te sturen, met kopie via de gewone post. Vermeld dat in iedere brief. Geef hem nog 14 dagen de tijd om het probleem te verhelpen. Dan stap je naar de griffie van de rechtbank en vraag daar een dagvaarding aan voor uw buurman.
Kost weinig tot niets, en je hebt geen raadsman nodig. Vraag aan de VR ook een dwangsom vast te leggen bij niet uitvoering.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2022 17:58

Je hebt nog steeds enige juiste stap niet gezet: dagvaarding voor de vrederechter. In tegenstelling tot bij oproep voor verzoening is dit niet vrijblijvend. Er kan ook een oordeel geveld worden als de tegenpartij niet opdaagt.

Kan met advocaat maar hoeft niet. Wel eerlijk afvragen of je dit zonder advocaat kan, gezien deze vragen in dit topic.

Stadsdiensten en politie hebben hier terecht niks mee te maken.

Zelf aan de regenpijp gaan knutselen is garantie om zelf veroordeeld te worden als daardoor water bij de buur zou binnen komen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 jun 2022 19:03

Toeval wil dat De Rik er net een vraag over postte:

Rommel in andermans tuin gooien, is inbreuk op Veldwetboek

https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=51&t=138685

Sluikstorten van frietvet is bijkomend een milieu-misdrijf
Bewijzen gaat wat lastig zijn, maar iig kan u zoiets aangeven bij politie

Dergelijke zaken bij herhaling doen, valt onder belaging.
Ook strafbaar

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 27 jun 2022 23:14

Wat Inazuma schrijft is correct.
U kan of kon foto's nemen van alle zaken die in uw tuin lagen / liggen.
Spijtig zal u die verscheurde oproeping in verzoening vermoedelijk niet meer hebben.
U kan best chronologisch alle feiten vermelden en verwijzen bij elk feit naar een bijlage foto bijvoorbeeld.
Gebruik voor die chronologie vb best een rekenvel dat geeft u de gelegenheid om tussen te voegen- zowel een regel als een kolom met nog extra gegevens.
U kan best aan de andere partij indien deze gedagvaard wordt een exemplaar van uw dossier bezorgen.
Maar stel nu eerst een Aangetekend Schrijven op met Antwoord /Response kaart ( zo hebt u de handtekening van ontvanger)
Waarin u al de belangrijkste punten aanhaalt en een termijn dat u wenst dat de overlast ( regenpijp) stopt.
Is trouwens een inbreuk op Burgerlijk wetboek
Artikel 681 zegt immers: Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Is er in uw stad geen bemiddelingsdienst?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 jun 2022 17:53

Bovendien denk ik dat de buis die op uw perceel ligt "niet als een goed huisvader beheerd wordt" door de eigenaar (uw buur dus) Alwat op uw perceel ligt van de buurman is sluikstort (cfr regel veldwetboek Rik) , maar ook het slecht beheren van zijn goederen. De buis is vanaf jouw perceel de zijne niet meer (want ze is onbeheerd achtergelaten :-) Nu is het misschien geen goed idee gezien zijn explosief karaker, maar strikt genomen mag je de buis met een boogje zijn grond opdraaien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”