uitbreiding begraafplaats

Lion
Topic Starter
Berichten: 3

uitbreiding begraafplaats

#1 , 18 mar 2009 19:52

Hallo .

Wij wonen al 35 jaar naast een stuk grond met enkele bomen op dat gebruikt word als begraafplaats .
Echter de graven stonden en nu nog steeds ver van de scheidingsgrens af zodat wij vanaf ons stuk toch niet veel last hiervan hadden .
de begraafplaats begint echter te verzadigen .
Een drietal jaren geleden vond de gemeente er dan maar niets beters op om op 1 meter van de scheidng van de buren een urnemuur te metsen en een strooiweide aan te leggen .
Aangenaam is iets anders de buren waren er niet mee gediend .

Nu komt men tegen ons zeggen dat ook wij ons mogen verwachten aan een strooiweide en een urnemuur langs onze kant .

De gemeente zegt wel dat er een afscheiding zal komen , maar ook dan zullen wij steeds worden geconfronteerd met de dood laat ons het zo zeggen .
De gemeente heeft trouwens nooit de moeite gedaan om de begraafplaats aan het zicht te ontrekken .

Het stoot ons wel een beetje tegen de borst dat er op een andere plaats op die begraafplaats ruimte kan gemaakt worden voor zo een muur en weide en waar wij en de andere mensen minder last van zullen hebben .
Echter moeten er dan wel enkele zeer oude graven die staan te verkommeren worden geruimd .

Onze vraag is of het zomaar kan dat een gemeente zonder rekening te houden met het zicht voor de buren een begraafplaats mag uitbreiden ?

Ik mag toch ook maar niet zomaar ergens een appartement neerplanten .

kan men hier stappen tegen ondernemen ?

Hoever moet de urnemuur van de scheidngsgrens gelegen zijn ?

Kan dit wettelijk gezien zomaar een begraafplaats uitbreiden zonder rekening te houden met het nabuurschap ?

dank u !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 19 mar 2009 15:30

U gaat naast een begraafplaats wonen, maar wil niet geconfronteerd worden met de dood?

Kijk sorry he, maar ik kan niet anders dan hier even heel erg persoonlijk op reageren. Ik vind het immers ondoordacht van u dat u oppert om die zeer oude graven te ruimen, zodat u toch maar niet op een urnemuur zou hoeven uit te kijken. Als u naast een begraafplaats woont, weet u dat u naast een begraafplaats woont. Te meer daar u schrijft dat 'de gemeente nooit moeite heeft gedaan de begraafplaats aan het zicht te onttrekken', vind ik het erg vreemd dat u nu opeens zo verbolgen is. U kijkt immers al 35 jaar uit op een begraafplaats. (Persoonlijk zou ik dat heel erg graag doen, maar dat is een andere kwestie.)

Dat de begraafplaats verzadigd geraakt is, dat had u 35 jaar geleden ook al kunnen raden dat dat zou gebeuren. We zijn nu eenmaal met velen op deze wereld en mensen sterven nu eenmaal.

Mijn kind is hier op de begraafplaats in het dorp begraven, vlakbij zo'n 'zeer oude graven die verkommeren'. Met Allerheiligen heb ik nochtans op elk graf een mooie chrysant zien staan. Dus zelfs als die graven stokoud zijn, wil dat niet zeggen dat er niet ergens een nabestaande is die graag nog eens af en toe dat graf bezoekt. Zou u ook zo verbolgen reageren als uw kind op die begraafplaats begraven zou zijn en zou u dan ook opperen om het graf van uw kind te ruimen zodat uw zicht toch gevrijwaard zou kunnen blijven?

Na zulke litanie van mij zal het u waarschijnlijk vreemd lijken dat ik op zich wel begrip heb voor uw vraag of die muur echt zo dicht bij de scheidingsgrens mag staan. Ik hoop dat u hier daarvoor sluitende informatie krijgt. Maar de argumenten die u aanhaalt, vond ik toch niet erg doordacht en bijgevolg zou ik die ook niet gebruiken als u hierover met de gemeente in discussie wil treden.

En indien zou blijken dat u de gemeente hier niet zou kunnen van weerhouden, zou ik voorstellen dat u zelf voor uw uitzicht zorgt door een mooie haag te laten groeien aan de kant van de begraafplaats, daarmee bezorgt u de nabestaanden meteen ook een mooi groen decor.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 mar 2009 11:22

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedebouwkundige vergunning :1° bouwen, op een grond één of meer vaste inrichtingen plaatsen, een bestaande vaste inrichting of bestaand bouwwerk afbreken, herbouwen, verbouwen of uitbreiden, met uitzondering van instandhoudings- of onderhoudswerken die geen betrekking hebben op de stabiliteit...§ 2. De Vlaamse regering kan de lijst vaststellen van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor, wegens hun aard en/of omvang, in afwijking van § 1, *geen stedebouwkundige vergunning vereist is...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

‘Niemand’ omvat ook de Gemeente.

* “Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...18° het uitvoeren van de volgende werkzaamheden op openbaar domein of op terrein dat na de werkzaamheden tot het openbaar domein zal behoren :...h) de inrichting en herinrichting van bestaande openbare speelterreinen en begraafplaatsen, zonder terreinuitbreiding;...(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.)

‘de inrichting en herinrichting van bestaande...begraafplaatsen‘ omvat mijns inziens NIET ’een urnemuur metsen’,zodat de Gemeente hiertoe een stedenbouwkundige vergunning dient aan te vragen en te bekomen,waarop van toepassing is :
“Art.116.§ 1. Indien de aanvraag niet onderworpen werd aan een openbaar onderzoek, zoals bepaald in artikel 109, kan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon, die rechtstreeks hinder kan ondervinden van de vergunde werken, de vergunningsaanvrager uitgesloten, onverminderd artikel 115, beroep instellen tegen een vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen. Indien de aanvraag onderworpen werd aan een openbaar onderzoek, kan iedereen die een bezwaar heeft ingediend tijdens het openbaar onderzoek, beroep instellen tegen een vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 20 mar 2009 21:31

Beste j. demoor, m.i. is uw mening over het plaatsen (zoiets metsen ze niet, bij mijn weten) van een urnemuur erg betwistbaar. Ik zelf zie niet in waarom dat niet zou kunnen horen bij 'inrichting en herinrichting van begraafplaatsen'. Naar mijn bescheiden mening zijn de teksten die u hier aanhaalt dus minstens evenveel in het voordeel van de gemeente.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”