Camera buur

Shiva99
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Camera buur

#1 , 24 jun 2022 17:15

Beste allen,

Sinds weken heeft een buur, in de residentie waar ik deel van uitmaak, een camera hangen aan de ingangsdeur van zijn appartement.
Deze camera is gericht op het gemeenschappelijk gedeelte (verdiep/hal). De syndicus/beheerder is hier van op de hoogte gebracht, en zou destijds de persoon hierover aanspreken dat hij deze camera per direct zou moeten verwijderen. Ondertussen zijn we enkele weken verder en hangt de camera er nog steeds.

Mag deze camera hier zomaar hangen?
Wat is mijn volgende stap? Politie inlichten?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Shiva99

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 jun 2022 20:20

Normaal zal het syndicus zijn en bij weigering ( AS enz ) naar vrederechter wegens inbreuk reglement.
Kan ook al zijn dat gemene delen beschadigd zijn wegens (door)boren in gemene muur.
Bij uw lokalepolitiezone moet de camera ook zijn aangemeld en de nodige stickers dienen te zijn aangebracht ( wat hij sowieso al niet mag)
Opgelet nogal wat deurbellen hebben ook een camera
https://www.politie.be/nl/police-on-web ... -aanmelden
politie kan dus ook komen controleren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jun 2022 09:52


Kan ook al zijn dat gemene delen beschadigd zijn wegens (door)boren in gemene muur.


Mogelijks is dan ook de brandweerstand van die gemene muren in het gedrang gekomen. Die moeten een Rf (brandweerstand) hebben van minstens 30 minuten. Eventuele kabeldoorvoeringen moeten een voorzien worden van een brandwerende mof

Reclame

bondimd
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2022 21:08

Hier soortgelijk voorval maar hier reageert onze syndicus er niet eens op, zelf al bij politie aangifte gedaan online (camera staat letterlijk naar mijn gevel gericht dus ook schending privacy evt) en de gegevensbeschermingsautoriteit (die op hun beurt me doorsturen naar wijkagent).
Kabel is idd ook door de muur gegaan en heb alles met fotos overgemaakt aan syndicus maar geen reactie.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 29 jun 2022 21:12

Is er buiten de syndicus ook een Raad van Medeeigenaars . Deze hebben als taak syndicus te controleren.

bondimd
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2022 22:03

nog niet, u heeft ook gereageerd op mijn topic (beetje verder en waarvoor dank) dus ga dat volgende keer op de av zeker aanhalen en zorgen dat komt, is momenteel door gerecht aangestelde syndicus en 1 echte av nog maar geweest, 2e was voorzien in nov maar wachten nog

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”