Ondertekenen van brief

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

Ondertekenen van brief

#1 , 18 mar 2009 17:08

Hallo, een klein vraagje aub.
Ik ontving een brief voor de betaling van het Reservefonds, ondertekend door een voor mij onbekende naam. Natuurlijk kan ik denken dat op het kantoor, waartoe onze syndicus behoort, een secretaresse is, waarvan hij gebruik kan maken. Ik heb dus betaald, maar is het normaal dat brieven niet ondertekend worden door de syndicus? Niet eens zijn naam is op de hoofding te vinden, alleen de kantoornaam.
Een kleinigheid? maar het kan soms belangrijk zijn.
Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 mar 2009 17:32

kijk eens het contract na, is het het kantoor dat optreedt als syndicus of de persoon zelf?

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 18 mar 2009 22:03

Ik heb dat contrakt nooit gezien! De vorige brieven hebben allen de naam v. het kantoor, waaronder de naam vd syndicus en zijn functie + zijn handtekening . Nu is dat blijkbaar uitsluitend het werk van iemand anders van wie ook de naam +de functie wordt vermeld bij het kantoor; maar dus niet vd syndicus.
Is dat alles wettelijk? Is elke mede eigenaar geacht in het bezit te zijn van een kopie vh contrakt?
Bedankt voor de moeite

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 mar 2009 22:14

Normaal gezien heeft de voorzitter van de rvb een copie. Als uw syndicus iemand in dienst heeft genomen die zijn BIV certificaat heeft mag deze in zijn naam tekenen. Voor bepaalde taken zoals standaard briefwisseling hoeft zijn medewerker zelfs geen biv certifiëring te hebben.

Meestal is het zo dat een contract wordt gesloten met een kantoor (praktisch altijd een bvba). De persoon die men in het algemeen de syndicus noemt is in feite de vertegenwoordiger van de syndicus. (het kantoor)

Niki
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 19 mar 2009 15:22

Dat is dan in orde; alvast heel hard bedankt voor de uitleg!

Pedro
Berichten: 735

#6 , 19 mar 2009 18:50

Dat is dan in orde; alvast heel hard bedankt voor de uitleg!
Niettegenstaande hij vanuit een vennootschap kan werken, is de syndicus altijd een natuurlijk persoon. Het BIV nummer wordt maw op deze persoon toegekend.

Vanaf het ogenblik dat een erkend syndicus personeel in loondienst heeft, dan worden de dossierbeheerders geacht om in naam en voor rekening van hun werkgever documenten, verslagen,... e.d. voor de VME te tekenen.

Conform de regels van lastgeving is de syndicus-werkgever verantwoordelijk voor zijn personeelsleden (tenzij bij bedrog, fraude,...) en worden fouten die loontrekkende beheerders binnen de uitoefening van hun overeenkomst maken, aan de syndicus in persoonlijke naam, dus aan de werkgever, toegerekend.

Leiden eigenaars door de fouten van bedienden nadelige gevolgen/schade, dan zal syndicus in persoonlijke naam (de BIV erkende dus) zijn aansprakelijkheidsverzekering dienen aan te spreken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”