Toegang appartement weigeren?

Anoniem_
Topic Starter
Berichten: 7

Toegang appartement weigeren?

#1 , 18 mar 2009 10:34

Situatie:

Ik ben eigenaar van een dakappartement. Enkele maanden geleden heeft het aangelegen gebouw werken uitgevoerd aan de gedeelde schoorsteen. De dakwerkers hebben toen een fout gemaakt waardoor de uitlaat van de dampkappen van ons gebouw afgesloten is. Dit moet natuurlijk worden hersteld.
Een mede-eigenaar heeft voorgesteld om de dakwerkers door mijn appartement via mijn terras naar het dak te laten gaan. Ik heb dit liever niet. Ik kan begrijpen dat dit noodzakelijk zou zijn als er geen andere mogelijkheid is, maar er zijn andere opties bijvoorbeeld via een lift.

Vraag:

Kan ik in deze situatie de toegang tot mijn appartement weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 mar 2009 10:59

Als er een andere mogelijkheid is die even makkelijk is voor de werklieden, het materiaal dat ze nodig hebben voor de reparatie en die geen schade aan het pand toebrengt ( lift te smal bijvoorbeeld) mag u deze toegang weigeren.

Anoniem_
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 18 mar 2009 13:40

Er is geen lift in het gebouw, maar het dak is wel te bereiken via een buitenlift bijvoorbeeld.
Ik zou graag weten of ik het recht heb om in deze situatie de toegang tot mijn appartement te weigeren. Zijn er wettelijke bepalingen hieromtrent?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 mar 2009 14:43

Als er geen rechtstreekse toegang is tot het dak buiten via uw eigendom en er dienen bewarende maatregelen of werken genomen worden dan kan de syndicus u verplichten hem en/of werklieden via uw eigendom te laten passeren op straffe van schadevergoeding.

Andere mede-eigeaars die schade ondervinden door de niet of te laat uitgevoerde werken kunnen via het vredegerecht deze schade op u trachten te verhalen. (in dit concreet geval denk maar aan vetneerslag in de appartementen, geurhinder in het gebouw, ...)

Aangezien er geen andere wijze van toegang is zou de syndicus eveneens kunnen besluiten de kosten van de buitenlift op u te verhalen. (via vredegerecht)

Ik zou gewoon trachten een voor u zo goed mogelijk passende datum af te spreken met de syndicus. Korte pijn is vaak de beste...

Anoniem_
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 18 mar 2009 16:36

Het is eveneens mogelijk om langs de brandtrap via het appartement onder mij op het dak te geraken. Er is dus een andere mogelijkheid om naar het dak te gaan.
Mijn appartement geeft ook niet rechtstreeks toegang tot het dak. Er moet eerst een tamelijk lange ladder geplaatst worden (die niet aanwezig is) voordat men het dak effectief kan betreden.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 18 mar 2009 16:45

Best overleggen met de syndicus wat het beste scenario is. Uiteindelijk is het voor het goed van de gehele gemeenschap.

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 18 mar 2009 17:09

Gezien de fout gebeurd is door het aangelegen gebouw - kan de schade ook best hersteld worden via het aangelegen gebouw.
Zij veroorzaken de overlast - zij moeten hem maar recht zetten.
Mocht u om die reden belet moeten nemen en dus derving van inkomen kan u dat ook nog verhalen op de tegenpartij als extra schade.
U moet in uw tijd niet opdraaien voor de fout van een ander.

Men kan blijkbaar wel gemakkelijker via de buren op het dak.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”