Vergoeding binnen appartementswet

JimmyG
Topic Starter
Berichten: 15

Vergoeding binnen appartementswet

#1 , 17 mar 2009 18:31

Een klein stom vraagje waar ik zo niet meteen een antwoord op weet;

Als syndicus werd ik op de hoogte gebracht dat de afvoerleidingen naar de riolering verstopt zaten. Dit is een probleem wat we al hebben meegemaakt en meestal te wijten is aan het doorspoelen van verkeerde materialen in het toilet (maandverband, WC-rolletjes...).
Een klusje wat eenvoudig op te lossen is door in de put aan de straatkant even met een schop de verstopping los te maken.

Als niet inwonende syndicus heb ik vandaag een eigenaar gebeld die ook met het probleem zat en gevraagd of hij eens zou kunnen kijken of het probleem hiermee opgelost is alvorens een ontstoppingsdienst te contacteren. Hij was al op de hoogte van de situatie maar gaf de voorkeur aan een ontstoppingsdienst.
Na de afspraak die s'avonds zou doorgaan en ongeveer 5 personen te verwittigen, belde de eigenaar een uurtje of 2 voor de afspraak dat hij het toch maar zelf opgelost heeft.

Mag ik hem nu uit het werkkapitaal vergoeden voor dit werk zonder dat hij aangesteld is als conciërge? Enerzijds zou een ontstoppingsdienst waarschijnlijk het dubbele hebben aangerekend en was het een probleem wat hoe dan ook opgelost moest worden. Anderzijds had hij beter meteen gaan kijken alvorens de afspraken geregeld werden. Bovendien heeft hij volgens mij van het recht van vergoeding afgezien wanneer hij een ontstoppingsfirma positief beantwoorde.

Iemand een idee wat hier best mee te doen en mag een bewoner die geen erkende vakman is klusjes uitvoeren die vergoed worden gelijk aan onze tuinman (andere bewoner) die op het moment van bovenstaand voorval niet aanwezig was?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#2 , 17 mar 2009 21:02

Op onze algemene vergadering hebben wij beslist dat de karweitjes die zelf kunnen opgelost worden, mogen gedaan worden door de eigenaars en vergoed worden voor kleine karweien aan 8€ per uur en grote karweien aan 10€. Iedere eigenaar heeft inzage van de in en uitgaven. Dit kan de syndicus gerust laten opnemen in de uitgaven. Om het kwartaal worden de in- en uitgaven kenbaar schriftelijk kenbaar gemaakt aan iedere eigenaar. Staat vermeld in de basisakte dat er elke drie maanden een verslag moet zijn van de in-en uitgaven.Kan daar vermeld worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 17 mar 2009 23:29

Andere mogelijkheid is de algemene vergadering zich akkoord laten verklaren dat persoon X u eens in de maand een onkosten nota mag presenteren voor taken die hij heeft uitgevoerd.


OPGEPAST!!!!

Wat als de mede-eigenaar tijdens het uitvoeren van zo'n klus een ongeluk overkomt??? (ga van het verstuiken van een enkel door te struikelen over een opzij gelegde rooster tot het worden aangereden door een wagen tijdens het opruimen van bladeren op de parking) In een dergelijk geval kan wel de gemeenschap in zijn geheel aansprakelijk gesteld worden.

Ideaal zou zijn niet alleen een verzekering BA te nemen docht tevens een verzekering arbeidsongevallen. Voor de verzekering arbeidsongevallen lijkt zich het probleem te stellen dat je dan als vme een kbo nummer dient te hebben.

Ik ben vanavond voor een identieke problematiek aangesproken en ga morgen eens mijn licht opsteken.

Pedro help? :-)

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 mar 2009 10:10

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :4°.alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het sluiten van een aannemingsovereenkomst voor een kleine en dringende herstelling valt mijns inziens onder toepassing van voornoemde bepaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 mar 2009 11:35

OK wel 2 dingetjes waar je dus mee dient op te passen:

- "kuch" vergoeding aan de mede-eigenaar voor gepresteerde tijd... ( indien niet aangegeven kan dit altijd voor discussie gaan zorgen bij RSZ, RVA, RVP en de andere letters van de alfabetsoep die overheidsdiensten gebruiken) Zorg er dus voor dat de je enkel "gebruikte materialen" en eventuele "transportkosten" inbrengt... :wink:

- verzekering: speel je best veilig voor als er wat gebeurt. Nader informeren heeft me geleerd dat een VME zich via het ondernemersloket een KBO nummer kan laten toekennen. (zou iets kosten van een €60/jaar?) Op basis van dit KBO nummer kan de VME een verzekering arbeidsongevallen afsluiten. Als er dan wat gebeurt ben je ingedekt.

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#6 , 19 mar 2009 16:14

Heeft de poetsvrouw welke de gemeenschappelijke delen komt kuisen en wettelijk is ingeschreven ook recht op deze arbeidsongevallen verzekering??

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 19 mar 2009 16:42

hmmm

Ik denk dat jullie je eerder de omgekeerde vraag dienen te stellen indien die poetsvrouw door de VME persoonlijk is aangenomen. (als in het is geen bedrijf dat die poetsvrouw stuurt)

Dan dienen jullie normaal gezien voor die poetsvrouw een verzekering BA te hebben en een verzekering arbeidsongevallen.

in elk geval dekt de verzekering arbeidsongevallen dan beide. zie PB.

JimmyG
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 21 mar 2009 19:04

OK wel 2 dingetjes waar je dus mee dient op te passen:

- "kuch" vergoeding aan de mede-eigenaar voor gepresteerde tijd... ( indien niet aangegeven kan dit altijd voor discussie gaan zorgen bij RSZ, RVA, RVP en de andere letters van de alfabetsoep die overheidsdiensten gebruiken) Zorg er dus voor dat de je enkel "gebruikte materialen" en eventuele "transportkosten" inbrengt...


---> Bedoel je enkel bij dringende werken zonder goedkeuring van de AV waarbij ik bewarende maatregelen laat nemen door een mede-eigenaar? Of ook voor de tuinman (mede-eigenaar) die aangesteld werd op de AV tegen een vergoeding ..€/uur? Bij deze laatste zou het onmogelijk lijken zijn uren in te brengen als materiaal en transportkosten. Is het niet zo dat de vergoede aanstelling tot tuinman wettelijk mag maar hij de extra verdiensten dient aan te geven op zijn belastingsbrief? Net als ik doe als bezoldigd syndicus?

- verzekering: speel je best veilig voor als er wat gebeurt. Nader informeren heeft me geleerd dat een VME zich via het ondernemersloket een KBO nummer kan laten toekennen. (zou iets kosten van een €60/jaar?) Op basis van dit KBO nummer kan de VME een verzekering arbeidsongevallen afsluiten. Als er dan wat gebeurt ben je ingedekt.

---> In onze blokpolis hebben wij BA gebouw. Ik citeer; Deze waarborg dekt eveneens de gemeenschap van mede-eigenaars en vrijwilligers bij schade aan derden (met inbegrip van de mede-eigenaars) tijdens de uitvoering van occasionele werkzaamheden aan het gebouw door vrijwilligers, in opdracht en onder toezicht van het bestuur van de gemeenschap.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 21 mar 2009 20:11

---> In onze blokpolis hebben wij BA gebouw. Ik citeer; Deze waarborg dekt eveneens de gemeenschap van mede-eigenaars en vrijwilligers bij schade aan derden (met inbegrip van de mede-eigenaars) tijdens de uitvoering van occasionele werkzaamheden aan het gebouw door vrijwilligers, in opdracht en onder toezicht van het bestuur van de gemeenschap.
klopt maar door deze verzekering is de uitvoerder van de werken niet verzekerd als hij zelf een ongeval krijgt. Een verzekering BA dekt enkel de schade die deze medewerkers aan derden zouden veroorzaken. De verzekeringsmakelaar van uw gebouw BA zal dan ook opmerken dat de medische kosten van de medewerker zelf vallen onder het arbeidsongevallen bestel en niet BA.

( zeer cru voorbeeld: tijdens het opruimen van herfstbladeren wordt de mede-eigenaar aangereden door een wagen. Uw verzekering BA zal de kosten aan de wagen, diens inzittenden en eventueel het wegdek dekken, doch niet de medische kosten van de aangereden mede-eigenaar. Deze is immers geen derde doch de uitvoerende eerste partij. De gewonde mede-eigenaar zou dan dus schadevergoeding kunnen eisen aan de VME aangezien hij in die zijn opdracht een taak aan het uitvoeren was.)
---> Bedoel je enkel bij dringende werken zonder goedkeuring van de AV waarbij ik bewarende maatregelen laat nemen door een mede-eigenaar? Of ook voor de tuinman (mede-eigenaar) die aangesteld werd op de AV tegen een vergoeding ..€/uur? Bij deze laatste zou het onmogelijk lijken zijn uren in te brengen als materiaal en transportkosten. Is het niet zo dat de vergoede aanstelling tot tuinman wettelijk mag maar hij de extra verdiensten dient aan te geven op zijn belastingsbrief? Net als ik doe als bezoldigd syndicus?
Als uw tuinman zijn verdiensten correct aangeeft is er nooit een probleem. Het probleem is dat de realiteit zeer vaak anders is en dat een kwaadwillende mede-eigenaar of tuinaannemer uit de regio hier voor beduidend grote problemen kan zorgen als hij bij een aantal instanties klacht indient. Hoe spijtig het ook moge wezen, in de huidige verzuurde maatschappij dien je bij elke dergelijke beslissing op te passen. Als u facturen bijhoudt van de betalingen gedaan aan deze mede-eigenaar en deze geeft alles aan zoals het hoort loopt U weinig risico tenzij papierwerk tijdens een eventueel onderzoek om aan te tonen dat alles volgens de regels gaat.

Het probleem kan wel bij de tuinman zitten, bent u zeker dat hij een bijkomende activiteit mag uitoefenen naast zijn werk of pensioen? Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar zeer vaak weet zo'n mede-eigenaar zelf niet alle regels van het stelsel waaronder hij valt en kan hij eventueel zichzelf bij een controle in de problemen plaatsen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”