Zicht op zonnepanelen

Poofy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zicht op zonnepanelen

#1 , 10 jun 2022 10:33

Hallo

Ik woon in een rijhuis en heb geen tuin, maar wel een koer. Dat wil zeggen dat ik gescheiden ben van beide buren door een muur. Nu heeft een van mijn buren woensdag hellende zonnepanelen laten installeren op het achterste dak, met als gevolg dat ik nu zicht heb op de metalen constructie van de panelen. Het komt meer dan 1 meter boven de muur piepen.
Zeer aangenaam als je buiten in de ligstoel vertoeft.

Mag dit zomaar? Er is mij niks laten weten, niet schriftelijk noch mondeling.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 10 jun 2022 11:28

Het is zijn dak en op een schuin dak is er totaal geen stedebouwkundig probleem bij mijn weten.
Stel buur had dak fluorood of groen geschilderd.
U ziet nu zonder zonnepanelen toch ook zijn dak?

Poofy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2022 12:19

Oke, maar het gaat niet om een schuin dak. Het is een plat dak met hellende zonnepanelen waardoor mijn zicht geblokkeerd wordt door de constructie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 10 jun 2022 12:31

Als het een plat dak is dan kan het zijn dat men een melding moet maken aan de gemeente of zelfs toelating moet vragen. Zeker als ze vanop straat zichtbaar zijn.
Heb dat zelf indertijd moeten doen gezien ze zichtbaar konden zijn vanap straat.
Was uiteindelijk geen probleem. Voor achterzijde was er geen probleem.
Dus vraag best na bij gemeente.

lukasi
Berichten: 1144

#5 , 10 jun 2022 18:23

Euh
als je zicht wordt geblokkeerd door die schuin geplaatste zonnepanelen op dat plat dak ..
dan is dat ofwel een laag dakje ofwel ben jij supergroot.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2022 23:06

In de meeste gevallen zijn zonnepanelen niet vergunningsplichtig, ook niet op een plat dak.

Panelen mogen niet hoger komen dan 1 meter. Het zou me verbazen als dit toch het geval is, want dan is de invalshoek ook niet optimaal om zoveel mogelijk energie op te vangen.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/zonnepanelen

Poofy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2022 04:58

Met “geblokkeerd zicht” bedoel ik uiteraard gewoon dat ik nu zicht heb op die metalen constructie. Zo groot ben ik inderdaad niet. Bedoel maar dat het een doorn in het oog is als je buiten zit.
Bij de ene muur laat de buur zijn klimop maar doorgroeien en op de andere muur zie ik metaal. Echt een plaatje nu 😅

lukasi
Berichten: 1144

#8 , 11 jun 2022 09:04

Als ik me niet vergis en ik refereer eigenlijk naar de wetgeving die bepaalt dat alle bovengrondse constructies in achtertuinen op 1 meter moeten geplaatst worden van de perceelgrens.
Dan zou je kunnen stellen dat er wel een bouwvergunning is om muren op te trekken op de scheiding maar geen om hierop panelen te plaatsen dichter dan 1 meter van de perceelgrens.

En dat laag dakje , grote reus was maar een grapje hoor.

Klimop , je kan de buren aanmanen om deze te snoeien , als ze dit niet kunnen of niet willen, spreek dan af dat jij dit doet.

Poofy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2022 10:29

Bedankt voor de antwoorden. Ik kan hier dus uit besluiten dat het gewoon mag en kan…

@lukasi, Yup, ik stelde het me al levendig voor 🤭.

Speciaal voor een betonnen koer gekozen om geen onderhoud te hebben, verkeerd gedacht dus 🫢

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”