wettelijk bepaling periode snoeien haag buur

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

wettelijk bepaling periode snoeien haag buur

#1 , 08 jun 2022 19:52

Bestaat er een wet die zegt in welke periode de gemeenschappelijke haag van de buren moet gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2022 20:07

Ik denk het niet, tenzij jij een contract hebt met die buur. Dan kan je bepalen wat je wil.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 08 jun 2022 21:24

In een gemeentelijk reglement kan wel staan wat de hoogte van de gemene haag mag / moet zijn.
Over moment van snoeien lijkt me niet direct ergens iets voorzien. Tenslotte is het jullie haag en fout gesnoeid kan mogelijk leiden tot afsterven.

Reclame

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 08 jun 2022 23:08

kheb jarenlang de afspraak met mijn buurman dat hij zijn kant afdeed en ik de afval wegdeed
Plots wil hij via wijkagent dat ikzelf zijn kant afdoe afval weg doet en hij eist dat het in de periode v 2 weken in juni moet gebeuren dus niet wanneer
ik ook mijn deel afdoe nee nee het moet in die periode zegt hij of anders gasboete

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 09 jun 2022 08:13

onzin.
Als die haag gemeenschappelijk is dan is snoeien elk voor zich. Ook de opkuis.
Als buur wat ouder wordt of niet meer uit de voeten kan , is er natuurlijk altijd mogelijk om hem uit de brand te helpen met snoeien en of opkuisen.
Maar u bent daartoe niet verplicht. Buur moet dan maar andere oplossing zoeken en eventueel een tuinman inschakelen.

Tijdstip van snoeien kan niet wettelijk worden vastgelegd . Tijdstip wordt bepaald door de soort haagplant en de weersomstandigheden. Je snoeit bv geen hagen in volle zon.

Agent kan zelfs hiervoor niet ingeschakeld worden of zelfs een uitspraak over doen en een gasboete voor zoiets ??? tsja als je in sommige steden al geen bo mag eten op de trappen is het ver gekomen.

Wat wel kan is dat je de opdracht krijgt om te snoeien als voetgangers of fietser hinder beginnen te ondervinden van de haag; Maar dit als deze grenst aan openbaar domein.

Denk dat je best een beleefd maar kort briefje stuurt naar je buur dat de haag gemeenschappelijk is en op de perceelgrens staat en dat hij vrij is om zijn kant van de haag te snoeien of niet en dat hij dit best regelt naar eigen inzichten omdat je hem niet langer van dienst kunt zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”