Woekerende planten buren

makila
Topic Starter
Berichten: 19

Woekerende planten buren

#1 , 01 jun 2022 17:50

We hebben hier een klein probleemke. Welke stappen kan ik ondernemen?

De buren naast ons hebben hun woning een jaar geleden verkocht, helaas weet ik niet aan wie. Volgens andere buren aan een jong koppel dat van plan is die woning te verbouwen, echter blijkbaar zitten ze krap in kas en wonen ze bij de ouders / schoonouders tot ze voldoende centjes hebben om te verbouwen. Maar dat zijn geruchten, ik kan niet vinden wie de eigenaars nu zijn.

Sindsdien staat het huis te verkommeren, al wordt de brievenbus dus wel geledigd (de eigenaar zal soms langskomen, maar ik heb dat nog nooit opgemerkt). Er woont daar op dit ogenblik dus niemand. Ondertussen groeien de planten en struiken van de tuin van de buren al meters op de parking achteraan het appartementsblok (5 eigenaars) én dat hindert nu enorm hard.

Ik heb al zeker 10x aangebeld maar er is daar dus nooit iemand, het huis is effectief niet bewoond. Ik heb dan maar ne brief in de brievenbus gestoken met de vraag hun plantengroei aan onze kant op te kuisen / te snoeien of ons toestemming te geven dit zelf te snoeien. De brief is effectief weg maar er is géén enkele reactie op gekomen.

Daarna een 2de brief. Wéér geen antwoord. Daarna een aangetekende brief. Nog altijd geen antwoord. Nochtans ledigen ze dus hun post en hebben ze die brieven dus normaal gezien weldegelijk gelezen (of weggegooid maar dat is niet mijn probleem).

Wat kan ik nu nog doen? Ik weet de namen van de buren dus ook niet eens.

Ik heb zin alles zelf af te knippen, maar mag dit wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mimo
Berichten: 26

#2 , 03 jun 2022 13:20

Je kunt een ingebrekestelling aangetekend sturen. Als de buur dan na 60 dagen geen aktie heeft ondernomen mag jij snoeien.

Artikel 3.13.4
“Indien een eigenaar van beplantingen waarvan de takken of wortels doorschieten over de perceelsgrens, nalaat de doorschietende takken of wortels te verwijderen binnen zestig dagen na een ingebrekestelling per aangetekende zending van de nabuur, kan deze laatste eigenmachtig, op kosten van de eigenaar van de beplantingen, deze takken of wortels wegsnijden en zich toe-eigenen.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2022 13:33

je kan, als aanpalende eigenaar, normaal gezien die gegevens opvragen bij het kadaster. Via de website van Myminfin. Zal wellicht tegen betaling zijn

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2022 13:48

Misschien een vrijwilliger vinden om met graskantmaaier het onkruid even te verwijderen.
Is natuurlijk jullie job niet, maar ik heb het in het verleden hier bij ons ook zelf gedaan.
Het zal toch niet zulke karwei zijn om jullie parking vrij te maken.

p.s. is geen juridisch advies, maar een simpele ingreep.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”