bomen rooien in en tuin met privatief genot

Lokop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bomen rooien in en tuin met privatief genot

#1 , 01 jun 2022 14:55

Geachte Meester

Ik heb net en gelijkvloers appartement gekocht, in en gebouw met 4 appartementen, iedereen heeft 25% in de medeeigendom.
En ik heb het gelijkvloersapartement gekocht, met de tuin, zie text van de basis akte
“-7.4-Bijzondere verdeelsleutel.
Al de lasten betreffende de zaken voorwerp van een bijzonder of overwegend gebruik(srecht) komen uitsluitend ten laste van de eigenaar die er het uitsluitend of het overwegend genot en gebruik van heeft, zoals onder meer de kosten verbonden aan de tuin.”

In de tuin dat ik privatief genot heb, en behoort aan de mede eigenaars. is er 1 grote boom, het staat in de 2 meter van de gevel en dat is niet wettig die ik wil rooien, omdat de wortels in de huis binnen komt, en de mede-eigenaars laten dat niet toe, aangezien ik heb en advies van mijn Notaris, en van en grote bedrijf van beheer van grote projecten, dat wij heb wel mogen beheren en rooien.
Wat denkt jullie hierover? Mag ik de bomen vellen zonder de grond te graven zonder toelating van de buren?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12886

#2 , 01 jun 2022 14:58

Mag het wel van de gemeente? Zo nee, doet de hele discussie er al niet meer toe.

lukasi
Berichten: 1155

#3 , 01 jun 2022 15:24

Een boom op 2 meter of binnen de 2 meter van een bouw is wettig.
Bomen kunnen zelfs IN een gebouw staan.
Je moet vooreerst de soort bepalen van die boom. Zo heb je een idee hoe de wortels uitgroeien, want ik ken weinig bomen die agressief een bouwwerk binnendringen.
Sowieso zal je moeten nagaan of je een kapvergunning nodig heb voor de rooiing.
Indien de stamomtrek meer dan 1 meter is op een hoogte van 1.25 cm ( diameter 30 cm) dan moet je een kapvergunning aanvragen.

Even meegeven dat boetes voor illegale kap een serieuze som kan zijn. Daarbij komt dan nog eens een schadevergoeding bij bepaald door de uniforme waardebepaling van bomen. Sommen van 5000 tot 100.000€ zijn geen uitzonderingen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38619

#4 , 01 jun 2022 20:14

U hebt het genot edoch u bent geen eigenaar.
Eigenaar is de VME.

Lokop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2022 15:18

ik heb en kap vergunning

lukasi
Berichten: 1155

#6 , 02 jun 2022 17:25

als u dan de volle eigenaar bent van de tuin dan is er geen beletsel.
Maar ik lees dat u enkel gebruiksgenot hebt van de tuin.
Toch even voor alle zekerheid de eigendomsakte van uw woning even er naast leggen en doorlezen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”