Gebouw met 2 entiteiten

chico
Topic Starter
Berichten: 5

Gebouw met 2 entiteiten

#1 , 14 mar 2009 18:09

Hallo,
Ik las met aandacht vraag en antwoord van Karel T. In ons gebouw doet zich in dat verband het volgende voor:
-In fase 1 staat 1 verwarmingsketel voor 1" app.
-In fase 2 staan 2 verw. ketels voor 40 app.
Het is steeds zo geweest dat de vervanging vd ketels gedragen werden door de eig. van die fase.
Is dit een redelijke verdeling? Ik vind van niet, maar krijgen hiervoor geen meerderheid.
Ook het berekenen vd verwarmingskosten zijn niet evenredig verdeeld.
Wat kan hiertegen gedaan worden?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 14 mar 2009 18:30

Voor het bereken van de verwarmingskosten kan U op de jaarlijkse agenda laten plaatsen dat er door een externe firma kaloriemeters worden geplaatst.

Deze meters geven een gebruikscijfer aan dat eens om de 6/12 maanden wordt opgenomen door die firma. de syndicus geeft de totale verwarmingskosten voor die periode door. Deze kosten worden gedeeld door het totaalcijfers van de meters van al de mede-eigenaars in die blok en individueel berekend aan de hand van het individuele verbruik van die eigenaar.
Natuurlijk doet een dergelijke firma dat niet gratis. De firma waarmee ik werk rekent 6% van de verwarmingskosten als vergoeding aan.

Voorbeeld:

In een gebouw wordt er op één jaar voor € 20.000 gestookt. de calorimeters allen tesamen geven een verbruik van 40.000 caloriepunten aan. U heeft op al uw calorimeters tesamen (eentje per radiator) 750 punten "verbruikt".

€ 20.000*1.06 = € 21.200 totaalkost

€ 21.200/40.000 = € 0.53 per caloripunt

uw rekening € 0.53*750= € 397.5


Er is dus wel degelijk een meerkost van 6% (andere firma's hanteren ongetwijfeld andere barema's) maar iedereen betaalt enkel naar zijn verbruik. Bovendien zal je zien dat reeds na 1 jaar het verbruik sterk zal dalen. Er zijn immers een groot aantal eigenaars die dan pas gaan beseffen hoeveel ze nu eigenlijk verbruiken.


Dat lijkt me de meest efficiënte wijze om te werken.

Aangezien U niet voor het verbruik van anderen verantwoordelijk gesteld kan worden lijkt het me de moeite om eens nader te onderzoeken of eventueel niet via het vredegerecht kan bekomen worden dat er een dergelijk systeem in grote gebouwen wordt gebruikt. ( Hier ben ik absoluut niet zeker van, maar ergens lijkt er me toch een zekere logica in te schuilen)

Aan de andere kant loont het ook eens de moeite uw basisakte en inwendig reglement na te lezen. Staat hier in de byzondere gemeenschappen niet beschreven hoe kosten dienen verdeeld te worden voor reparaties aan de installaties ed.? Idem voor verdeling kosten verwarming.

chico
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 mar 2009 21:54

Ik kijk de basisakte nog eens grondig na, maar de caloriepunten van A zijn verschillend met ent. B.
Dit jaar wordt de ketel van ent. 1 vervangen en draaien alleen 13 eigenaars op voor de kosten. Ik denk niet dat ik dit ooit heb gelezen in de basisakte, maar ik raadpleeg ze opnieuw. Die juridische taal is soms zo moeilijk interpreteerbaar!
Alvast bedankt voor de vlugge reactie en uitleg.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 14 mar 2009 23:19

als die ketel enkel gebruikt voor de verwarming van de appartementen van die 13 mede eigenaars lijkt het me logisch dat enkel die 13 mede-eigenaars voor de vervangingskosten van die ketel opdraaien. Soms kan dit verwarrend lijken.

Ik ben eigenaar in een blok van 104 appartementen (eigenaar 2 app.) deze blok is één geheel (één rechthoek) maar voor de verwarming zijn er drie byzondere gemeenschappen, één van 25 app., een van 33 app. en één van 46 app. De kosten worden dan ook dusdanig gespreid.

Sommige gebouwen hebben een merkwaardige ontstaansgeschiedenis en een nog merkwaardiger buizensysteem. Het is daarom van vitaal belang om de basisakte zeer goed na te lezen, deze "details" en de beweegreden erachter zijn meestal hierin beschreven. Anders moet men soms tot de bouwplannen resorteren om een begrijpelijk overzicht te krijgen en dat kan een zeer moelijke opdracht zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”