Wat moet of niet de Syndicus ?

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

Wat moet of niet de Syndicus ?

#1 , 25 mei 2022 20:07

Indien ik als de mede-eigenaar schade aan het appartement wegens water of wat dan ook ,
maar de syndicus geeft de schade niet aan de verzekering van het gebouw , is de syndicus voor deze
nalatigheid verantwoordelijk?
Volgens mijn mening , ik betaal jaarlijks verzekering aangaande mijn deel aan de syndicus ,
moet de syndicus zijn werk doen in dit geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 mei 2022 20:12

Niet voor "wat dan ook".
Enkel als het gedekt is door de blokpolis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#3 , 26 mei 2022 11:29

ik bedoel < Enkel als het gedekt is door de blokpolis. >
Voorbeeld : de syndicus heeft de verzekering niet gemeld van schade en ik wacht maar af ,
tot uiteindelijk ik het te weten kom om aangifte te doen en dan termijn verstreken , kan ik de syndicus voor de nalatigheid
hiermede aanspralelijk stellen en procederen?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 mei 2022 20:01

Niets belet u toch om alvast zelf de verzekeringsmaatschappij van de blokpolis te contacteren.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2022 20:19

Niets belet u toch om alvast zelf de verzekeringsmaatschappij van de blokpolis te contacteren.
Klopt zeker.

Indien uw een schadegeval heeft privatief of tussen u en een mede eigenaar houdt u helemaal niets tegen om zelf aangifte te doen bij de blokpolis. Indien de schade veroorzaakt wordt door gemeenschappelijke zaken of uzelf schade berokkent aan gemeenschappelijke zaken is het de syndicus die aangifte doet en afhandelt voor de VME. En dan nog houdt niets u tegen om de blokpolis aan te spreken.
In geval van private schade is het de private eigenaar die schadecompromis/bestekken afhandelt. Voor schaderegelingen aan gemeenschappelijke delen is het de syndicus die optreedt voor de VME.

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#6 , 26 mei 2022 21:03

Dit is wat ik bedoel .
Als ik schade geleden heb door weersomstandigheden , regen , storm of andere, dan
zeg ik het tegen de syndicus en behoord toch dat de syndicus aangifte moet doen aan de verzekering?
Ik moet dit toch niet , ik heb zelfs geen gegevens van de verzekering , nog maar 4 jaar dat ik hier met de ME
gestart ben , voorheen was er geen syndicus wet.
Ik betaal mijn deel elk jaar en dan is voor mij de kous af of niet ?
Waarvoor betaal ik dan syndicus kosten jaarlijks?
Om in rechte te zijn , stuur ik dan aangetekent het schade geval naar de syndicus.
Wat doe ik verkeert ? bij mijn weten moet de syndicus werken om betaald te worden.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 mei 2022 22:49

We weten niet over welke schade het gaat. Mogelijk dat syndicus gelijk heeft. Hebben geen glazen bol.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mei 2022 08:23

Dit is wat ik bedoel .
Als ik schade geleden heb door weersomstandigheden , regen , storm of andere, dan
zeg ik het tegen de syndicus en behoord toch dat de syndicus aangifte moet doen aan de verzekering?
Ik moet dit toch niet , ik heb zelfs geen gegevens van de verzekering , nog maar 4 jaar dat ik hier met de ME
gestart ben , voorheen was er geen syndicus wet.
Ik betaal mijn deel elk jaar en dan is voor mij de kous af of niet ?
Waarvoor betaal ik dan syndicus kosten jaarlijks?
Om in rechte te zijn , stuur ik dan aangetekent het schade geval naar de syndicus.
Wat doe ik verkeert ? bij mijn weten moet de syndicus werken om betaald te worden.
U heeft wettelijk het recht op een kopie van de blokpolis. Op te vragen op eenvoudig verzoek.
Voor het overige zie mijn vorige reactie.
En een syndicus moet zeker zijn taak vervullen voor de ganse VME.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 mei 2022 09:14

Dit is wat ik bedoel .
Als ik schade geleden heb door weersomstandigheden , regen , storm of andere,
Niet ALLE schade is vergoerbaar. Schade veroorzaakt door nalatig of totaal geen onderhoud door de eigenaar, wordt ook niet vergoed.

lukasi
Berichten: 1147

#10 , 27 mei 2022 09:39

in je redenering valt me 1 zaak op , namelijk:
...Als ik schade geleden heb door weersomstandigheden , regen , storm of andere, dan
zeg ik het tegen de syndicus en behoord toch dat de syndicus aangifte moet doen aan de verzekering?...


Hoe ga je bewijzen dat je dat hebt gezegd ?
Om deze problemen juist te vermijden kun je beter die melding doen via e-mail of zelfs een aangetekende brief. Dan hebt u tenminste een aantoonbaar bewijs van je melding.

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#11 , 27 mei 2022 11:39

aan lukasi :
Zoals u de info geeft , is het ook zo , indien de syndicus nalatig is dat ik het kan bewijzen.
Voorbeeld : ik zou vele € schade hebben naar aanleiding van water insijpeling aan mijn houten plafond , van mijn bovenbuur , omdat de verzekering niet op de hoogte was.
Dan heb ik een stok achter de deur om de syndicus de schade te vorderen.
Uiteindelijk als de synducus het werk goed doet , moeten wij als ME er op vertrouwen!

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mei 2022 11:58

aan lukasi :
Zoals u de info geeft , is het ook zo , indien de syndicus nalatig is dat ik het kan bewijzen.
Voorbeeld : ik zou vele € schade hebben naar aanleiding van water insijpeling aan mijn houten plafond , van mijn bovenbuur , omdat de verzekering niet op de hoogte was.
Dan heb ik een stok achter de deur om de syndicus de schade te vorderen.
Uiteindelijk als de synducus het werk goed doet , moeten wij als ME er op vertrouwen!
de Rik,

Hetgeen u aanhaalt, is een kwestie tussen 2 mede eigenaars = privatief. Bovenbuur moet ook aangifte doen.
Uzelf kunt uw eigen verzekering aanspreken om te bemiddelen of de schade te recupereren van de blokpolis of de verzekering
van de bovenbuur.
Aangetekend schrijven aan bovenbuur en de syndicus.
Zie ook de reacties Mava en Lukasi.

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#13 , 27 mei 2022 12:07

Als de bovenbuur niet verzekerd is ? of hij ligt er niet van wakker?
Dit is een voorbeeld .
Indien mijn syndicus de aangifte doet , zal de verzekering het opklaren , met de bovenbuur
of niet?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 27 mei 2022 12:23

Er zijn mede-eigenaars die hun eigen verzekering opzeggen, omdat er een blokpolis is. Geen goed idee.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 mei 2022 12:25

Mijn vraag aan u : is dit een hypothetische vraag of voorval ?

Want zoals Thomas schreef : hebben wij geen glazen bol.
Het JF zal zeker concrete reacties geven indien een reëel feit/voorval; maar met als ... indien ... komen wij in de wereld van de mediums/paragnosten terecht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”