Waterschade dankzij bovenbuur

Schellekensp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waterschade dankzij bovenbuur

#1 , 24 mei 2022 09:48

Als eigenaar van een appartement op het gelijksvloers, zit ik nu met een hele hoop schimmel op de muren.
Dit door toedoen van de bovenbuur, wiens aannemer zijn nieuwe douche niet op de afvoerbuizen heeft aangesloten.
Het water is 3 maanden in de muren gesijpelt toot de kelder begon vol te lopen, en het probleem werd ontdekt door een lekdetectiebedrijf (met verslag).

Ondertussen is de vaststelling reeds 6 maanden geleden, en wordt er zowel door de syndicus als de verzekering vd blokpolis bitterweinig, tot geen actie ondernomen.

Weet er iemand of ik op een of andere manier kan zorgen dat ik een factuur kan zien tussen de bovenbuur en zijn aannemer? Want ik heb een vermoeden dat dit wel eens in het zwart gebeurd kan zijn. Zowel de syndicus als de verzekering hebben nog steeds geen factuur gezien.

Ook woon in momenteel niet meer in het appartement, omwille van het feit dat zwarte schimmel zeer schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Kan ik hier een vergoeding voor eisen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2022 10:14

Heeft u uw eigen verzekering en rechtsbijstand al ingeschakeld ?
Het kan hier een kiese zaak zijn tussen de blokpolis en de verzekering van de aannemer ( die in fout is ).
Er moet bewijs geleverd worden dat oorzaak van lekken grondig hersteld is.
Syndicus en de blokpolis verzekering moeten deze zaak nauwkeurig opvolgen.
Kan een ingewikkelde zaak worden : verzekering aannemer ( indien hij er eentje heeft en zoals u zegt misschien zwart werk ? ).
Is ook een privatieve zaak tussen u en uw bovenbuur wat betreft de schaden bij u, en ik veronderstel dat er ook schade zal zijn in de kelder = gemeenschappelijke schade.

Is er al een verzekeringsinspecteur langs geweest om de schade op te nemen en een compromis voor te stellen ? Of heeft u al een bestek ingediend ?

Wat betreft de factuur : is een zaak tussen uw bovenbuur-aannemer en zijn verzekering en desnoods blokpolis.
Wat betreft de dervingskosten voor niet bewoning van uw appartement, deze kunnen voorgelegd worden aan de brandverzekering ( blokpolis ), verzekering aannemer. Deze beide verzekeringen zullen een regeling moeten treffen onder elkaar.

https:/:www.abcverzekering.be/onze-woning-door- ... g-recht-op

Door wie werd het lekdetectiebedrijf aangesteld ?

Zou de verzekering van de aannemer en de blokpolis, alsook de syndicus aangetekend + ontvangstbewijs aanschrijven om de zaak snel af te handelen en u een kopie verslag lekdetectie te bezorgen.

In uw geval van die zwarte schimmel : appartement laten desinfecteren op kosten van de verzekering.

Zelf nu actie ondernemen door druk te zetten op de betrokken partijen.

Schellekensp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2022 10:27

Beste

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb reeds offertes binnengebracht via de syndicus, alsook een vijftal keer gevraagd achter een expert, maar heb nog steeds niemand gezien.

Lekdetectie werd ingeschakeld via de syndicus. De aannemer van de bovenbuur is meteen herstellingswerken komen uitvoeren, maar -wat ik hierboven ben vergeten vermelden-, loopt er momenteel opnieuw water in de kelder, en door even in de kruipruimte te kruipen is het duidelijk dat het uit dezelfde schacht van afvoerbuizen loopt als voordien. (De afvoer van de douche was wel richting deze schacht gelegd, maar dus niet aangesloten. Het water liep gewoon los de schacht in). Ondertussen al ettelijke keren de syndicus verplicht van het lekdetectiebedrijf te laten komen, maar die vraag wordt gewoon niet beantwoord.
De eigenaar van het appartement reageert ook zo goed als niet op emails. Noch op mijne, noch op die van de syndicus.

Ik zal uw goede raad opvolgen en morgen eens langs mijn verzekeringskantoor gaan om ook hun hulp in te schakelen.
Tot nu toe ben ik steeds vriendelijk gebleven, maar helaas lost dit tegenwoordig blijkbaar niets meer op.

De eerste aangetekende brieven worden vandaag verstuurd ;-)

bedankt!

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2022 11:24

Beste

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb reeds offertes binnengebracht via de syndicus, alsook een vijftal keer gevraagd achter een expert, maar heb nog steeds niemand gezien.

Lekdetectie werd ingeschakeld via de syndicus. De aannemer van de bovenbuur is meteen herstellingswerken komen uitvoeren, maar -wat ik hierboven ben vergeten vermelden-, loopt er momenteel opnieuw water in de kelder, en door even in de kruipruimte te kruipen is het duidelijk dat het uit dezelfde schacht van afvoerbuizen loopt als voordien. (De afvoer van de douche was wel richting deze schacht gelegd, maar dus niet aangesloten. Het water liep gewoon los de schacht in). Ondertussen al ettelijke keren de syndicus verplicht van het lekdetectiebedrijf te laten komen, maar die vraag wordt gewoon niet beantwoord.
De eigenaar van het appartement reageert ook zo goed als niet op emails. Noch op mijne, noch op die van de syndicus.

Ik zal uw goede raad opvolgen en morgen eens langs mijn verzekeringskantoor gaan om ook hun hulp in te schakelen.
Tot nu toe ben ik steeds vriendelijk gebleven, maar helaas lost dit tegenwoordig blijkbaar niets meer op.

De eerste aangetekende brieven worden vandaag verstuurd ;-)

bedankt!
De verzekeringen en de syndicus moeten hun werk doen. Natuurlijk kan zijn indien de herstelling niet volgens de regels van de kunst of gebrekkig ( zoals u meldt ) is gebeurd; dat de verzekering wacht tot vaststelling volledige schade tot de nodige sluitende herstellingen zijn gebeurd.
Hier ligt wel de taak van de syndicus en verzekering blokpolis die bovenbuur-aannemer-verzekering aannemer moeten onder druk blijven zetten.

U staat volledig in uw rechten. Maar zoals dikwijls laat de oplossing op zich wachten.
Aanrader : niets koud laten worden en druk blijven uitoefenen.
Er is niets mis mee om vriendelijk te zijn; men kan ook vriendelijk/hoffelijk zijn maar to the point en correct hard.

Hopelijk snel een oplossing voor u.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”