Waterschade door schrale zijmuur algemene delen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Waterschade door schrale zijmuur algemene delen

#16 , 05 jun 2022 19:46

Daag syndicus voor de rechtbank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 jun 2022 08:59

Daag syndicus voor de rechtbank.
Is helaas weeral een rotte appel in de mand.
Wetgever zou beter eens een scheiding van bepaalde beroepen in het leven roepen om de eigenaars en andere personen te beschermen voor die belangen cumuls.

bosprocureur
Berichten: 6853

#18 , 06 jun 2022 09:45

Daag syndicus voor de rechtbank.
Is helaas weeral een rotte appel in de mand.
Wetgever zou beter eens een scheiding van bepaalde beroepen in het leven roepen om de eigenaars en andere personen te beschermen voor die belangen cumuls.
Zou dat veel helpen? Nu brengen ze ook al die verschillende activiteiten onder in afzonderlijke vennootschappen...

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 jun 2022 10:04

Daag syndicus voor de rechtbank.
Is helaas weeral een rotte appel in de mand.
Wetgever zou beter eens een scheiding van bepaalde beroepen in het leven roepen om de eigenaars en andere personen te beschermen voor die belangen cumuls.
Zou dat veel helpen? Nu brengen ze ook al die verschillende activiteiten onder in afzonderlijke vennootschappen...
Absoluut correct. Is ook weinig tegen te ondernemen. Die syndici hebben ook nog een andere firma ( zoals u zegt ) en brengen die activiteiten daar onder of onder de naam van de partner. Bovendien hebben ze hun beschermheer BIV.

Best andere syndicus zoeken.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#20 , 11 jun 2022 20:48


Is helaas weeral een rotte appel in de mand.
Wetgever zou beter eens een scheiding van bepaalde beroepen in het leven roepen om de eigenaars en andere personen te beschermen voor die belangen cumuls.
Zou dat veel helpen? Nu brengen ze ook al die verschillende activiteiten onder in afzonderlijke vennootschappen...
Absoluut correct. Is ook weinig tegen te ondernemen. Die syndici hebben ook nog een andere firma ( zoals u zegt ) en brengen die activiteiten daar onder of onder de naam van de partner. Bovendien hebben ze hun beschermheer BIV.

Best andere syndicus zoeken.
Ik heb klacht ingediend bij het BIV over de belangenvermenging, is dat tijdverlies of heeft toch enig nut? Want de statistieken van zaken die men daarmee oplost zijn niet echt realistisch, "laag" te noemen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 jun 2022 09:12

Het heeft steeds nut want syndici zien niet graag klachten over hen verschijnen bij het BIV.
Of het BIV een gunstig gevolg zal geven, dat is een zeer groot vraagteken, want zij beschermen hun betalende leden.
Als men de reviews over het BIV leest, dan kan men concluderen dat het een klucht organisatie is.
Op de tientallen slechte reviews, zijn er slechts enkel positieve. Als men deze laatste op de personen/plaatsers gaat onderzoeken komt men uit bij eigen leden, immo's ...

In het beste geval zal/kan de syndicus een berisping krijgen. Duurtijd beslissing ??? Maanden.

In ieder geval zal de syndicus wel een beetje wakker worden.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#22 , 12 jun 2022 23:11

Het heeft steeds nut want syndici zien niet graag klachten over hen verschijnen bij het BIV.
Of het BIV een gunstig gevolg zal geven, dat is een zeer groot vraagteken, want zij beschermen hun betalende leden.
Als men de reviews over het BIV leest, dan kan men concluderen dat het een klucht organisatie is.
Op de tientallen slechte reviews, zijn er slechts enkel positieve. Als men deze laatste op de personen/plaatsers gaat onderzoeken komt men uit bij eigen leden, immo's ...

In het beste geval zal/kan de syndicus een berisping krijgen. Duurtijd beslissing ??? Maanden.

In ieder geval zal de syndicus wel een beetje wakker worden.
De reviews over BIV zijn inderdaad verpletterend slecht. Is daar geen toezichthouder of ombudsman die de BIV controleert?
Ik kan het aantal klachten niet meer bijhouden die ik dien in te dienen;
Moet de syndicus nu ook een jaarrekening neerleggen bij de NBB voor deze VME's vanaf 20 kavels aangezien hiervoor de regels van dubbel boekhouden gelden ?
Dient een syndicus een lekdiagnose factuur (uitgevoerd door een aannemer buiten termijn van de opdracht) als scan over te maken die hij op privatief deel aanrekent op eigen initiatief ook al is de oorzaak afkomstig van de algemene delen? Want nu wordt me al weken inzage ontzegt door de rekencommissarissen en wil de syndicus deze niet voorzien ondanks aangetekend schrijven. De voorzitter-rekencommissaris schrijft dat ik me zal moeten schikken naar de goedkeuring rekeningen op de te late AV hierover.. wat dien ik te doen als men inderdaad zo onrechtschapen zou handelen? Ik las iets over een strafklacht, maar was niet duidelijk waar en hoe.
De syndicus was jarenlang makelaar zonder enige kennisgeving op AV's of op andere tijdstippen. Recent is deze firma vereffend vlak na rapport schade-expert die de slechte toestand gebouw bevestigde als oorzaak inspijpeling. Dient hij de VME hiervan op de hoogte te stellen? Mag hij op eigen houtje een andere makelaar aanstellen zonder medeweten VME?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 jun 2022 10:47

https://www.biv.be/klachten/je-hebt-een ... biv-wat-nu

zoals u hierin kunt lezen : in het beste geval een zaak voor de tuchtkamer. Maar de syndicus kan eisen achter gesloten deuren ( sta daar dan maar eens in Brussel als klager ) = onpartijdigheid ? dekseltje op potje ? En klager heeft verder geen verweer.

Naar mijn mening moeten VME's geen jaarrekening neerleggen bij de NBB.
Wel bij KBO ingeschreven zijn.
Vul op NBB consult jullie ondernemingsnr. eens in dan kunt u het zien.

Indien de boekhouding op de laatste AV is goedgekeurd en kwijting heeft gekregen en u niet tegenstemde ( of klacht binnen de 4 maanden ) dan zijn de rekeningen/boekhouding niet meer ter inzage of er moet sprake zijn van fraude.

In jullie geval zitten jullie met een totaal onaanvaardbaar beheer.
Oplossing zou zijn : syndicus, rekencommissarissen en RVME ontslaan op een BAV of de volgende AV. Maar twijfel aan uw slaagkansen : helaas.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”