1 geheel of meerdere juridische entiteiten

KarelT
Topic Starter
Berichten: 8

1 geheel of meerdere juridische entiteiten

#1 , 11 mar 2009 22:24

Beste,

Onze appartementen (meer dan 100 stuks) zijn verdeeld over meerdere gebouwen. Nu is de vraag, is iedere blok een apparte entiteit of is dat allemaal samen 1 entiteit?

De gebouwen zijn over een periode van 3à5 jaar 1 voor 1 opgetrokken en beschikken allemaal over aparte statuten maar ze zijn toch verbonden door gemeenschappelijke en bijzondere erfdienstbaarheden.

Kan er mij iemand zeggen als deze situatie als 1 geheel beschouwd kan worden of als meerdere entiteiten?

Ik snap dat hiervoor meer informatie nodig is maar indien er iemand zijn mening kwijt wil en meer informatie nodig heeft, laat het me weten.

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 11 mar 2009 22:45

Beste,

Onze appartementen (meer dan 100 stuks) zijn verdeeld over meerdere gebouwen. Nu is de vraag, is iedere blok een apparte entiteit of is dat allemaal samen 1 entiteit?

De gebouwen zijn over een periode van 3à5 jaar 1 voor 1 opgetrokken en beschikken allemaal over aparte statuten maar ze zijn toch verbonden door gemeenschappelijke en bijzondere erfdienstbaarheden.

Kan er mij iemand zeggen als deze situatie als 1 geheel beschouwd kan worden of als meerdere entiteiten?

Ik snap dat hiervoor meer informatie nodig is maar indien er iemand zijn mening kwijt wil en meer informatie nodig heeft, laat het me weten.

MVG
We hebben het hier over een groep van gebouwen.
Wil elk gebouw als een aparte entiteit, met name als aparte VME worden beschouwd, dan dient elk gebouw afzonderlijke statuten te hebben die elk apart werden overgeschreven op het hypotheekkantoor.
In elke afzonderlijke statuutakte zal dan ook steeds een verschillende VME vermeld staan.

Op basis van uw info meen ik te begrijpen dat elk gebouw dezelfde statuten heeft doch dat er maar één overkoepelende VME voor alle gebouwen is.

In die situatie betreft het één Vereniging van Mede-eigenaars waar alle afzonderlijke gebouwen onder ressorteren.

Niettegenstaande het in de praktijk zeer frequent gebeurt dat afzonderlijke gebouwen die onder één VME vallen, zichzelf toch als een andere VME aanzien waardoor ze eigen vergaderingen houden, zelf beslissingen nemen, een eigen syndicus hebben,.... dient hier te worden opgemerkt dat deze deelverenigingen geen enkele rechtspersoonlijkheid bezitten. I.c. kunnen ze ook niet autonoom een eigen syndicus aanstellen.

Zonder goedkeuring van de overkoepelende VME kunnen ze i.c. ook geen beslissingen nemen noch uitvoeren en ze kunnen derhalve autonoom ook geen rechtsvorderingen instellen noch zichzelf als wettelijk niet bestaande VME dus ook niet verdedigen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 12 mar 2009 18:37

Lectuur van alle basisakten (oorspronkelijke, aanvullende, wijzigende, eventueel zelfs verbeterende) is nodig.
Regelmatig wijzigt het statuut van de eerder gebouwde blokken naarmate de volgende blok af is; de ondergrond wordt dan soms gemeenschappelijk enz.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”