Bevoegdheid AV

jeriod
Topic Starter
Berichten: 3

Bevoegdheid AV

#1 , 11 mar 2009 10:12

Hallo,

in december werd tijdens de AV beslist dat de terrassen van ons appartementsgebouw (17 app) zullen worden afgebroken en vervangen door nieuwe wegens verregaande roestvorming. Het gaat om terrassen die toegevoegd werden aan het bestaande gebouw (gerenoveerde vakantiekolonie) en dus geen deel uitmaken van de oorspronkelijke bouwstructuur.
Ik heb een appartement op het gelijkvloers, zonder terras. Er is wel een voortuintje waarin twee pijlers staan om de bovenstaande terrassen te ondersteunen.
Er werd unaniem beslist dat iedereen volgens quotiteiten zal bijdragen in de kosten.
Ik was niet aanwezig op de AV en heb geen volmacht gegeven. De notulen werden mij niet reglementair toegestuurd, nl. aangetekend volgens basisakte.

Volgens de basisakte zijn de terrassen privatief, en hebben de gelijkvloerse app (2) het kosteloos genot van hun terras (=voortuin)

Voor zover mij bekend heeft de AV alleen beslissingsrecht over gemeenschappelijke delen. Kan ik hun beslissing gewoon negeren en weigeren te betalen, of dien ik te protesteren zelfs indien de AV niet bevoegd is?
Volstaat in dit geval een mail of aangetekende zending naar de syndicus of wend ik mij onmiddellijk tot de rechtbank (is dan dringend, AV was op 13/12)

Met beste dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma
Berichten: 232

#2 , 11 mar 2009 10:31

Art. 577-9 §2 van de wet op het medeëigendom: Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedriegelijke of onrechtmatige beslissing van de AV te vernietigen of te wijzigen. Deze vordering moet worden ingesteld binnen drie maanden te rekenen van het tijdstip waarop de belanghebbende kennis van de beslissing heeft genomen.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 11 mar 2009 10:50

Hallo,

in december werd tijdens de AV beslist dat de terrassen van ons appartementsgebouw (17 app) zullen worden afgebroken en vervangen door nieuwe wegens verregaande roestvorming. Het gaat om terrassen die toegevoegd werden aan het bestaande gebouw (gerenoveerde vakantiekolonie) en dus geen deel uitmaken van de oorspronkelijke bouwstructuur.
Ik heb een appartement op het gelijkvloers, zonder terras. Er is wel een voortuintje waarin twee pijlers staan om de bovenstaande terrassen te ondersteunen.
Er werd unaniem beslist dat iedereen volgens quotiteiten zal bijdragen in de kosten.
Ik was niet aanwezig op de AV en heb geen volmacht gegeven. De notulen werden mij niet reglementair toegestuurd, nl. aangetekend volgens basisakte.

Volgens de basisakte zijn de terrassen privatief, en hebben de gelijkvloerse app (2) het kosteloos genot van hun terras (=voortuin)

Voor zover mij bekend heeft de AV alleen beslissingsrecht over gemeenschappelijke delen. Kan ik hun beslissing gewoon negeren en weigeren te betalen, of dien ik te protesteren zelfs indien de AV niet bevoegd is?
Volstaat in dit geval een mail of aangetekende zending naar de syndicus of wend ik mij onmiddellijk tot de rechtbank (is dan dringend, AV was op 13/12)

Met beste dank
Beste,
Afgaande op uw informatie (onder voorbehoud nazicht stukken, statuten,...) hebt u het bij het rechte eind.
De AV kan idd niet beslissen over privatieve aangelegenheden.

In het geval van terrassen dient er wel rekening mee te worden gehouden dat deze normalier tot de betonstructuur van het gemeenschappelijk patrimonium behoren. M.a.w. in de meeste gevallen ontstaat er bij terrassen een samenloop van gemeenschappelijke met privatieve delen.

Op basis van uw info lijkt het mij dat bij jullie de terrassen inderdaad niet tot het betonnen geraamte en dus ook niet tot de gemeenschappelijke delen behoren. M.a.w. lijkt het mij dat ze idd (onder voorbehoud) volledig privatief zijn.

U zal de beslissing wel dienen aan te vechten.

Of u daadwerkelijk uiterlijk 13/03 dient te dagvaarden hangt af of van het gegeven of u als eigenaar al dan niet regelmatig werd opgeroepen.

Indien wel, dan is het idd écht wel dringend!

Afhankelijk van waar u woont, kan ik u wel verder helpen.

Reclame

jeriod
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 11 mar 2009 13:01

Pedro,

ik werd niet regelmatig opgeroepen, het is de gewoonte dat de uitnodigingen en notulen door de syndicus via gewone post verstuurd worden. Volgens de basisakte dient dit aangetekend te gebeuren. Het is mij onduidelijk wat dan de te volgen stappen zijn. Kan ik best mijn bezwaar niet eerst aan de syndicus voorleggen vooralleer een verzoekschrift in te dienen. Zelf indien de uitnodigingen niet regelmatig verstuurd werden ga ik ervan uit dat ik binnen een redelijke termijn dien te reageren?

Mogelijk kan u mij helpen, mijn dossier is sinds januari bij een advocaat maar na meerdere contacten heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Heb onlangs nog aangedrongen dat de zaak mogelijk dringend wordt. Ik ga er voorlopig van uit dat hij weet waar hij mee bezig is...
(Ik woon afwisselend in Tienen en Koksijde)

Beste groeten,
JP

Pedro
Berichten: 735

#5 , 11 mar 2009 13:41

[quote="jeriod"]Pedro,

ik werd niet regelmatig opgeroepen, het is de gewoonte dat de uitnodigingen en notulen door de syndicus via gewone post verstuurd worden. Volgens de basisakte dient dit aangetekend te gebeuren. Het is mij onduidelijk wat dan de te volgen stappen zijn. Kan ik best mijn bezwaar niet eerst aan de syndicus voorleggen vooralleer een verzoekschrift in te dienen. Zelf indien de uitnodigingen niet regelmatig verstuurd werden ga ik ervan uit dat ik binnen een redelijke termijn dien te reageren?

Mogelijk kan u mij helpen, mijn dossier is sinds januari bij een advocaat maar na meerdere contacten heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord.
Heb onlangs nog aangedrongen dat de zaak mogelijk dringend wordt. Ik ga er voorlopig van uit dat hij weet waar hij mee bezig is...
(Ik woon afwisselend in Tienen en Koksijde)

Beste groeten,
JP[/quote

Beste,

Als u niet tijdig dagvaardt worden de beslissingen door de AV genomen voor alle eigenaars definitief.

Uw bezwaar aan de syndicus gaat niet veel invloed hebben. Als de syndicus een beetje op de hoogte is van de wijze en het tijdstip waarbinnen rechtsvorderingen dienen te worden ingesteld, dan kan hij u een tijdje aan het lijntje houden en dit tot op het ogenblik dat de protesttermijn is verstreken. Daarna heeft u niets meer in de pap te brokken.

Misschien best dat u mij uw privé mailadres via de persoonlijke berichten bezorgt?
Dat uw advocaat tot op heden in concreto nog niets heeft gedaan is niet echt een goed teken. Wordt er met dagvaarden gewacht, dan zal na de protesttermijn de vordering onontvankelijk worden verklaard.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”