Eigenares huis buren wil mij verplichten om mijn afsluiting aan te passen

HerlindeAndy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eigenares huis buren wil mij verplichten om mijn afsluiting aan te passen

#1 , 11 mei 2022 16:26

Even de situatie kort schetsen: wij wonen hier al meer dan 2 jaar, de woning naast ons is vorig jaar verkocht. Wij hadden een muurtje staan van 90 cm op onze grond. Op vraag van haar en haar huurder om dit af te sluiten voor de privacy hebben wij, in samenspraak, besloten om er zwart ondoorzichtig glas te plaatsen. Helaas duurt dit redelijk lang om dit te krijgen . Nu eist ze dat wij het kader terug afbreken en dat wij hier een volledige muur plaatsen. Op onze kosten natuurlijk. Kan zij dit eisen? Ons glas is al betaald en het kader en werkuren hiervoor ook.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 11 mei 2022 17:32

Natuurlijk kan zij dit niet eisen. Het is uw afsluiting op uw grond. Is die zwarte doek zo lastig om krijgen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 mei 2022 17:49

Waarom zwart? Was ondoorzichtig gezandstraald niet voldoende?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 mei 2022 18:17

Nu eist ze dat wij het kader terug afbreken en dat wij hier een volledige muur plaatsen.
Is de nieuwe afsluiting ook voorzien op uw grond :?:
Op onze kosten natuurlijk. Kan zij dit eisen?
Neen, u bent onderling overeengekomen om wat anders te zetten, dat kader met zwart glas, en dat is ook besteld ... Buur heeft niets te eisen

Zeker niet als die afsluiting op uw grond staat
Daar heeft uw buur helemaal niets te eisen
(voor zover de afsluiting in orde is met stedenbouwkundige voorschriften)

HerlindeAndy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2022 07:47

@mava105: nee het moest zwart zijn, dus daar zijn we ook al heel gemoedelijk in geweest, nochtans is dit voor ons een meerkost want wij hebben zelfs nooit gevraagd om de helft te betalen in alles.

@Inazuma: De nieuwe afsluiting is inderdaad ook voorzien op onze grond. Het muurtje dat er reeds staat is afgewerkt met marmeren platen die dan ook terug zouden moeten verwijderd worden. De afsluiting is geen 2 meter hoog, dus in orde met de stedenbouwkundige voorschriften.

De buren die de woning huren hebben dus absoluut geen problemen dat er glas komt. Het is de eigenares die problemen zoekt want zij wil niet dat we het glas kunnen openschuiven om te bbq'en met de buren...
Ondertussen hebben wij extra kosten moeten maken want het moest dichtgemaakt worden en wij hebben er voorlopig houten panelen in gestoken.
Ze eist zelfs dat ik mijn zelfstandig bijberoep stop omdat zij mensen hoort praten, terwijl ze er helemaal niet woont en haar huurders het niet horen als er klanten zijn en er helemaal geen probleem mee hebben.

Ik heb er geen idee van wat ik verkeerd kan gedaan of gezegd hebben, want ik heb de indruk dat ze ruzie wil maken.

lukasi
Berichten: 1145

#6 , 12 mei 2022 07:55

Muur staat 100% op jouw grond volgens de wettelijke bepalingen ?
Dan beleefd briefje sturen dat je alles hebt gedaan om haar eis tot privacy ter wille te zijn maar dat je niet langer op haar bijkomende eisen kunt ingaan, zelfs niet met betaling door haar/hem van de extra bijkomende kosten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 12 mei 2022 17:29

Zij kan trouwens perfect op eigen kosten een eigen muur op haar eigen perceel plaatsen. In zwarte arduin bijvoorbeeld.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”